Hoppa till huvudinnehåll

Humorgruppen KAJ iscensätter en österbottnisk Brexit på Wasa Teaters scen

Kevin Holmström, Jonas Bergqvist, Axel Åhman, Jakob Norrgård, Susanne Marins.
De viktigaste karaktärerna i Gambämark: Kenneth (Kevin Holmström), Klas (Jonas Bergqvist), Kurt (Axel Åhman), Josua (Jakob Norrgård) och Berit (Susanne Marins). Kevin Holmström, Jonas Bergqvist, Axel Åhman, Jakob Norrgård, Susanne Marins. Bild: Wasa teater/Linus Lindholm Wasa Teater,musikaler,Österbotten,humor,nostalgi

Byn Gambärmark har utropat sig som suverän stat under devisen ”Det var bättre förr” och slagit upp en mur mot omvärlden, i bästa Trumpanda. Nordkorea och Maxmo hembygdsförening erkänner den nya staten.

Vi kommer in i handlingen år 2033, femton år efter att muren restes. Nu är folkdräkt obligatorisk mundering och jaktlaget har sedan länge skjutit bort den sista skarven.

Samtidigt är den livsviktiga bärplockningen ransonerad och uppstyrd och alla nymodigheter brända i påskbrasan.

Förtroendevald och lagbok styr

Gambämark styrs allt sedan start av den förtroendevalde ledaren Kurt Byman (Axel Åhman). Han skriver in Gambämarks lagar i Gålaboåkin (Gårdsboken). Den nyaste lagen förbjuder lingonplockning med bärplockare.

Samtidigt lär han upp sin unge son Josua (Jakob Norrgård). Namnvalet har knappast skett slumpmässigt, Moses arvtagare i Gamla testamentet bär ju samma namn.

Älgjägare och syjunta

Frid och talkoarbete råder i den förverkligade utopin. Till sin hjälp har ledaren Kurt älgjägarna Kenneth (Kevin Holmström) och Klas (Jonas Bergqvist).

De sköter om den heliga älgkon Gunilla, som alltid föder dubbelkalv och på så vis, tillsammans med bärskörden, ser till att folket är självförsörjande.

Jakob Norrgård och Axel Åhman.
Far och son, Josua (Jakob Norrgård) och Kurt (Axel Åhman). Jakob Norrgård och Axel Åhman. Bild: Wasa teater/Linus Lindholm Wasa Teater,musikaler,KAJ,Österbotten,nostalgi,humor

Det andra stödbenet som garanterar självförsörjning och därmed självständighet består av syjuntan.

Under ledning av Berit (Susanne Marins) står juntan för matlagning och bullabakande, i enlighet med recepten i de tre nummer av Hemmets Journal som överlevde påskbrasan.

Bättre förr?

Men var det verkligen bättre förr? Och vad menar vi med förr? Idag blir ju också förr. Det är Kurts egen son Josua som väcker frågeställningen.

Josua känner sig annorlunda och önskar att man skulle få vara sig själv, inte behöva gå klädd i kliande vadmal och endera syssla med att sticka sockor eller stycka älgkött.

När Josua möter byaoriginalet Mäskis-Gunnar (Kevin Holmström) och senare syjuntan, slår utvecklingen i Gambämark in på en ny linje och det visar sig också finnas ett gryende motstånd.

Intressanta karaktärer

Karaktärerna i Gambämark är utarbetade och de flesta genomgår en personlig utveckling. Vi får ta del av vänskap, kärlek och despotism. Här hanteras också skuldkänslor och ånger.

Ledaren Kurt och sonen Josua är på sätt och vis de ”normalaste” karaktärerna.

Det är faktiskt bara fem skådespelare som delar på rollerna. Det känns som en mycket större ensemble.

Berit, med sina dolda talanger, och Mäskis-Gunnar, med sin discodans och livsvisdom (”även en trög hare byter päls på hösten”), är de stora personligheterna.

Mycket i föreställningen bygger på överraskningsmoment och oväntade vändningar.

Jag kan inte låta bli att förvånas över att det faktiskt bara är fem skådespelare som delar på rollerna. Det känns som en mycket större ensemble.

Ny mark för KAJ

Med musikalen Gambämark tar Humorgruppen KAJ ett nytt, stort kliv i utvecklingen. Medlemmarna är i 25-års åldern och man kan ju tänka tillbaka till vad man gjorde i den åldern.

Här finns förvisso en anstrykning av amatörteater och lite känsla av UF-lokal, men det må vara hänt.

Sedan år 2009 då KAJ grundades har de här gossarna gått från framgång till framgång. De har gett ut skivor, gjort shower och turnerat.

Nu har de skrivit manus och musik till Gambämark och lyckats skapa en väl sammanhängande utvecklingsberättelse.

Här finns förvisso en anstrykning av amatörteater och lite känsla av UF-lokal i första akten, men det må vara hänt.

Nu har de bevisat att de också klarar av att stå på scen och göra bärande roller i en helaftons uppsättning.

Nyskrivna låtar

Föreställningen innehåller sexton låtar och KAJ rör sig, liksom tidigare, bekvämt mellan olika musikstilar.

Där berättelsen etableras och där budskapet om att allt var bättre förr framförs så ackompanjeras det av folkmusik, medan opposition och förändring ackompanjeras av tango, disco och modern musik.

Gambämark
Gambämark Bild: Wasa teater/Linus Lindholm Wasa teater,musikaler,Österbotten,KAJ,humor,nostalgi

Vi får också ta del av låtar där ett humoristiskt anslag bearbetats till vackra och känslosamma stycken – som till exempel låten "Ässol" (Arsle), där sångaren begrundar sin egen personlighet.

För musikarrangemangen står KAJ i samarbete med musikproducent Janne Hyöty. Gambämark utgör ett samarbete mellan många kreativa själar. Till exempel står Ida "Inxi" Holmlund för koreografin och Tobias Lönnqvists ljusdesign gör sångnummer som "Ässol" extra vackra.

Under föreställningens gång, speciellt under låtarna, söker jag i mitt minne efter vad det är Gambämark påminner om. Kanske är det SVT:s komediserie ”Pistvakt” som fladdrar i medvetandets utkant?

Det är en berättelse om tre bröder som kämpar med att förhålla sig till en frånvarande men auktoritär fader. Också där är humor, dans och musik en viktig beståndsdel och rollkaraktärerna talar sin egen dialekt.

Dialekt än en gång på teatern

I Gambämark talar alla dialekt. Ett mustigt tungomål där en del gamla ord som inte längre används till vardags kommer till användning. Det är roligt och ger aha-upplevelser.

Men ibland kan det vara svårt att hinna uppfatta vad som sägs, även för den som själv talar en dialekt. För den som saknar en egen dialekt måste det här vara en utmaning.

Att spela på dialekt är inte längre något banbrytande ställningstagande – även om dialekten är KAJ:s varumärke – och det är skäl att fundera på avvägningar, så att ingen i publiken behöver känna sig utestängd.

Storpublik på kommande

Det här spelåret lever Wasa Teater i exil på den gamla biografen, numera kulturhuset, Ritz.

Antalet uppsättningar begränsas på grund av att här bara finns en scen och utöver Gambämark har teatern under hösten valt att satsa på turnéföreställningar.

Med det här konceptet, en humoristisk musikal i regi av tidigare teaterchefen Ann-Luise Bertell, så har teatern ändå garanterat att den når ut till en mycket stor publik. Hittills är 14 500 biljetter bokade.

Det här var en av få premiärer på stor scen där jag suttit bänkgranne med en treåring, ett resultat av att KAJ tilltalar alla åldrar.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle