Hoppa till huvudinnehåll

Minister Berner gav inga löften om riksväg 8 under besök i Jakobstad

Riksdagsledamot A-M Henriksson samtalar med minister Anne Berner
Riksdagsledamot A-M Henriksson samtalar med minister Anne Berner Bild: Yle/Kjell Vikman infrastruktur,kommunikation,trafik,Jakobstad

Trafik-och kommunikationsminister Anne Berner (C) besökte Jakobstad på måndag för att diskutera trafik. Några löften om riksväg 8 gav Berner inte, däremot försäkrade hon att Kvarkenfärjan ska få finansiering.

Berner tog i det här skedet inte ställning till enskilda vägavsnitt när det gäller planerna på stomvägsnätet i landet. De lokala beslutsfattarna på plats fick alltså inga löften om investeringar i riksväg 8.

Det skulle enligt Berner dra mattan undan beredningen som tjänstemännen håller på med.

Stomnätet bereds ännu av tjänstemän

Förslaget till stomnät är ute på remissrunda och det första hörandetillfället hölls i fredags. Ytterligare ett tillfälle kommer att ordnas när remissrundan är klar. Efter det gör tjänstemännen upp sitt slutliga förslag som ministern ska ta ställning till.

Landets äldsta planskilda korsning finns i Jakobstad
Landets äldsta planskilda korsning finns i Jakobstad Bild: Yle/Kjell Vikman planskild korsning,Jakobstad

- Jag tror inte stomnätsförslaget leder till missnöje runtom i landet, säger Berner.

Enligt minister Berner handlar stomnätsförslaget inte om hur mycket pengar som ska investeras i vägnäten, utan om hur pengarna till underhållet av vägarna ska prioriteras.

Det betyder ändå enligt Berner inte att andra vägar inte kan få samma underhållsklass.

Flyg-och båtförbindelser i Österbotten

Under träffen vid Snellmans fabriker i Jakobstad fick regionens kommuner, representanter från industrin och det regionala utvecklingsbolaget Concordia framföra sina önskemål kring infrastruktursatsningar. Listan är lång.

Ett av problemen som lyftes fram på mötet var trafiken på flygplatsen i Kronoby.

- Alla flygfält behövs i framtiden, det har en arbetsgrupp kommit fram till även om det inte är nåt politiskt ställningstagande. Vi stänger inte ett enda flygfält även om det inte finns någon trafik där, sade minister Berner.

Flygets struktur kommer enligt ministern i framtiden att ändras väldigt mycket på kort tid.

- Det blir flygtaxi och det blir drönare, det blir ett helt annat liv i luften än vi någonsin känt till förut. Finnair kan jag tyvärr inte göra något åt, det är ett börsnoterat företag.

Statens satsning i en Kvarkenfärja

Gällande finansieringen av Kvarkenfärjan betonade Berner att det ska finnas en lösning som både Finans- och Trafikministeriet kan vara överens om.

Under storolycksövningen bröt en brand ut på Easa Express bildäck.
Finansieringen av Kvarkenfärjan är tryggad försäkrade minister Berner. Under storolycksövningen bröt en brand ut på Easa Express bildäck. Bild: Gränsbevakningsväsendet/Pasi Kettunen Wasaline,sommarö2017

- Det här är nåt jag för egen del sagt att vi lovat, någonting vi håller och någonting som ska skötas.

- Det finns en väg att gå, men jag är inte i det dagliga arbetet informerad om hur det gått.

Stort och smått på regionens önskelista

Utvecklingsolaget Concordia levererade ett digert paket med önskemål från Jakobstadsregionens sida när det gäller nödvändiga infrastruktursatsningar inför regeringsprogrammet åren 2019-2023.

Spännvidden är stor och det handlar om allt från Jakobstad-Karleby flygplats och riksväg 8 till en trafikrondell i Larsmo.

Platschef Simon Fagerudd vid UPM i Jakobstad lyfte fram en konkret flaskhals som borde åtgärdas mer eller mindre omgående. Den flaskhalsen gäller Finlands första planskilda korsning vid Kållbyvägens infart till Jakobstad.

Den är byggd år 1959 och börjar vara i ett sådant dåligt skick att de de dagliga transporterna med 200 virkesbilar kan bli ett problem.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten