Hoppa till huvudinnehåll

Överfulla bussar upprör i Sjundeå: ”Vi kan inte ha barn att stå i bussen på Lappersvägen”

Gården vid Källhagens skola och Virkby gymnasium.
Källhagens skola och Virkby gymnasium har elever från flera kommuner. Det innebär busstransporter. Gården vid Källhagens skola och Virkby gymnasium. Bild: Yle/Nicole Hjelt virkby gymnasium och källhagens skola,Lojo,Virkby,skolan (fenomen)

Elever i Källhagens skola för årskurserna 7-9 och studerande i Virkby gymnasium har det trångt när de åker hem till Sjundeå med buss. Föräldrar har nu vänt sig till kommunen och hoppas på förbättring.

- Det är så fullpackat i bussen att alla barn inte har hunnit ut på sin hållplats, berättar föräldern Heidi Suvanto.

- Alla barn har inte kommit åt att trycka på stoppknappen vid sin hållplats då det är så fullt, berättar föräldern Susanne Ekström.

Föräldrar har skickat ett brev till bildningen i Sjundeå och har också vänt sig till politiker och kommundirektören i frågan.

Från bussbolagets sida har man undrat om det verkligen stämmer att bussarna är så där fulla. De har frågat om det är många som har sin väska på bänken bredvid sig― persontrafiklogistiker Tapio Heinonen

På fullmäktigemötet i Sjundeå i måndags (10.9) lyfte Susanne Ekström fram oron och undrade om kommunen tänker göra något. Hon är förutom förälder till en son i Källhagens skola också SFP-politiker.

Hennes son var med om en olycka i vintras då bussen krockade med en lastbil på Lilltötarvägen.

krockad buss
Olycksbussen fick omfattande skador. Busschauffören var den enda som skadades mera allvarligt, men också hen fick komma hem från sjukhuset rätt snabbt. krockad buss Bild: privat Västnyland,busskrock

I samband med olyckan aktualiserades frågan om att det inte finns sittplatser i bussen för alla passagerare. Det saknas också bilbälten.

I höst upplever föräldrar att läget är riktigt illa.

- Sjuorna är många i år, säger Heidi Suvanto.

Behövs inte

På fullmäktigemötet svarade bildningschefen Jukka Pietinen på Ekströms fråga helt kort och gott med att det handlar om vanlig linjetrafik.

Då gäller precis samma principer som i vanlig kollektivtrafik inom närtrafiken, till exempel inom Helsingforsregionens trafik (HRT).

Jukka Pietinen, bildningsdirektör i Sjundeå.
Jukka Pietinen. Jukka Pietinen, bildningsdirektör i Sjundeå. Bild: Tiina Grönroos / YLE Sjundeå,bildningsdirektörer,Jukka,eftermiddagsverksamhet,eftermiddagsverksamhet för skolelever,jukka pietinen

Det är alltså inte kommunen som betalar för busstransporterna i Virkby. Kommunen betalar för skolelevernas bussbiljetter, men det är bussbolagets normala linjetrafik.

Då är det helt okej med ståplatser i bussen och alldeles normal kutym.

Kommunen kan inte påverka hur transporterna sköts.

I bussen från Lojo till Sjundeå på eftermiddagen har man satt in en buss som är registrerad för drygt 50 sittplatser och nästan 30 ståplatser, konstaterade Pietinen.

Föräldrar är inte nöjda med svaret

Bildningschefen i Sjundeå har svarat på samma sätt som på fullmäktigemötet på föräldrarnas frågor.

Mamman Heidi Suvanto, med en son i sjuan och en dotter i nian i Källhagens skola, är inte nöjd.

Hon tycker inte det är okej att barn tvingas stå i en buss som kör på smala och, på vintern, hala vägar.

Föräldern Susanne Ekström håller med.

- Polisen har varit inne i bussen och frågat chauffören om det är tillfälligt att så många står.

Susanne Ekström i Sjundeå.
Susanne Ekström. Susanne Ekström i Sjundeå. Bild: Marica Hildén / Yle Sjundeå,Västnyland,susanne ekström

Eftersom det är bussar som kör linjetrafik är det inte bara skolelever som åker i bussarna utan också andra passagerare.

Bussen startar i Lojo och plockar där först upp elever från de finska skolorna. Sedan åker bussen via Virkby mot Sjundeå.

Heidi Suvanto säger att bussarna inte alls alltid är av den större modellen.

- Ibland är det mindre bussar. Det är särskilt fullt i bussen de dagar då det är handbollsträningar i Sjundeå. Då kommer det ännu flera unga med bussen till Sjundeå.

Föläldern Heidi Suvanto börjar snart tvivla på om skolan alls får någon tillbyggnad.
Heidi Suvanto. Föläldern Heidi Suvanto börjar snart tvivla på om skolan alls får någon tillbyggnad. Bild: YLE / Robin Lindberg suvanto heidi

Föräldrarna är också oroliga för att läget redan så här tidigt på hösten är så här illa.

- När det blir vinterföre tar många av de flickor och killar som nu åker moped också bussen, konstaterar Ekström.

Flera bussar förr

Föräldrarna har en uppfattning om att det förr gick flera bussar på eftermiddagarna, mot dagens turer klockan 15 och 16.

Det gjorde att det inte blev så fullt i bussarna.

Kansliföreståndare Cilla Ojala vid bildningsavdelningen i Sjundeå kommun säger ändå att det är många år sedan det gick andra bussar på eftermiddagen än nu.

Också hon hänvisar till att det är normalt med ståplatser inom närtrafiken.

Bryter inte mot lagen, men inte bra

Persontrafiklogistiker Tapio Heinonen säger att antalet bussturer under åren nog har minskat.

Han försäkrar för sin del att både Sjundeå kommun och Lojo stad ser allvarligt på frågan.

Han säger att frågan nu utreds tillsammans med bussbolaget Pohjolan Liikenne.

- Från bussbolagets sida har man undrat om det verkligen stämmer att bussarna är så där fulla. De har frågat om det är många som har sin väska på bänken bredvid sig och att det därför verkar vara fullt i bussen.

- Men vi utreder frågan. Det är ju inte så länge sedan skolorna började.

Om ingen annan lösning hittas kan man diskutera möjligheten att direkt köpa in trafiken― Tapio Heinonen

Bussar kan vara registrerade så att det helt lagligt finns både stå- och sittplatser i dem.

Bilbälten behövs inte heller i äldre bussar.

Men bara för att något är lagligt är det nödvändigtvis inte bra, säger Heinonen.

- Utgångsläget ska nog vara att skolelever ska ha sittplatser i bussar.

Man måste kunna diskutera frågan med bussbolaget― kommunstyrelsens ordförande Merja Laaksonen

Heinonen säger att man försöker lösa frågan på många olika sätt.

- Vi försöker förhandla med bussbolaget. Kanske kan de sätta in ytterligare en buss. Det finns linjer annanstans i Lojo där två bussar kör samma rutt, samma klockslag på grund av mängden passagerare.

- Om ingen annan lösning hittas kan man diskutera möjligheten att direkt köpa in trafiken.

Lappersvägen för farlig

Kommunstyrelsens ordförande Merja Laaksonen (SPF) är inte nöjd med läget.

Hon har också själv varit i kontaktat med persontrafiklogistiker Tapio Heinonen i frågan och är nöjd att det förhandlas med bussbolaget.

- Vi betalar ju för bussen trots att det inte är vår trafik, säger Laaksonen och hänvisar till att kommunen betalar elevernas biljetter.

- Vi kan inte ha barn att stå i bussen på Lappersvägen med sina kurvor hit och dit. Jag tycker det är hemskt att det är så.

Porträttbild på Merja Laaksonen.
Merja Laaksonen. Porträttbild på Merja Laaksonen. Bild: Yle/Minna Almark Merja Laaksonen,Sjundeå,Västnyland

Laaksonen säger att vägen helt enkelt är för farlig och risken för olyckor är för stor.

Hon har ett minne av att man i Ingå för något år sedan framgångsrikt förhandlade med bussbolaget då det fanns för få bussar eller någon linje hotades dras in.

- Man måste kunna diskutera frågan med bussbolaget, säger Laaksonen.

Pohjolan Liikenne välkomnar diskussion

På bussbolaget Pohjolan Liikenne försäkrar trafikdirektör Johan Nykvist att man ser på frågan med största allvar.

- Vi fick höra om problemet genast då skolan började. Då satte vi in en buss med 54 sittplatser och 28 ståplatser i trafik.

- Efter det var det tyst ett tag, men nu har vi fått höra om problem igen.

Han bekräftar att polisen granskade en busstur, men säger att det var en dag då det inte var fullt i bussen.

Det är i hög utsträckning samma chaufförer som kör rutterna. De berättar att det som mest står fem till tio personer i bussarna. Berättelserna går isär― trafikdirektör Johan Nykvist vid Pohjolan Liikenne

Nykvist konstaterar att det naturligtvis ibland kan bli aktuellt med en mindre buss ifall den vanliga bussen har fått något fel.

- Men då är det en nästan lika stor buss som används.

Han säger också att det var länge sedan det fanns flera bussturer på eftermiddagarna.

- Jag har jobbat här i tre år, men har talat med andra personer som har längre perspektiv. Och det handlar nog då om förändringar som har skett för flera år sedan.

Statistiken ska analyseras

Nykvist säger att bolaget noggrant ska se över statistiken för trafiken och analysera siffrorna.

- Det verkar som om bussarna har varit fulla vissa dagar, men vi har ännu inte hittat något mönster.

Pohjolan Liikennes buss i Ingå kyrkby
(Arkivbild). Pohjolan Liikennes buss i Ingå kyrkby Bild: Yle/Veronica Montén ingå kyrkby

Nykvist konstaterar ändå att busschaufförernas syn på "fulla bussar" inte motsvarar de berättelser föräldrarna och eleverna kommer med.

- Det är i hög utsträckning samma chaufförer som kör rutterna. De berättar att det som mest står fem till tio personer i bussarna. Berättelserna går isär. Också här ska vi se till trafikstatistiken.

Väskorna ska bort från bänkarna

Nykvist konstaterar att det nog kan handla om att en del äldre elever har sin väska på bänken bredvid och att en yngre elev kanske inte vågar be den andra flytta på väskan.

- Vi har gett våra chaufförer direktiv om att kolla upp läget. Man kan uppmana passagerarna via högtalarna att ge plats åt andra och så kan chauffören själv granska att man följer reglerna.

Jag tror nog vi kommer till en lösning

Att ha ståplatser är alltså helt lagligt i bussar som är registrerade för det, men Nykvist säger att Pohjolan Liikenne nog flera gånger har uttryckt oro för nivån på vinterunderhållet på vägarna.

- Ibland är vägarna helt enkelt sådana att man inte kan köra på dem. Våra chaufförer ska också anpassa körstilen efter väglaget.

Det är inte idealiskt att ha passagerare att stå i bussarna. Men samtidigt handlar det om ekonomi och faktumet att det rör sig om marknadsanpassad trafik.

- Vi ska förhandla med parterna. Det här är en viktig fråga för oss. Vi vill erbjuda en god nivå på servicen, säger Johan Nyqvist.

- Jag tror nog vi kommer till en lösning.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland