Hoppa till huvudinnehåll

Skärgårdsvägen får kanske ett viltstängsel inom några år – ”Många bra investeringar tävlar med varandra”

rävsundsbron
rävsundsbron Bild: Yle/Kjell Lindroos rävsundsbron

Egentliga Finlands NTM-central utreder möjligheterna för att sätta upp ett viltstängsel vid Skärgårdsvägen. Men det är många beslut som ska fattas innan ett viltstängsel kan bli verklighet.

Tanken är att viltstängslet skulle börja vid Ämboda i S:t Karins och sträcka sig till Kalkvägens rondell i Pargas, möjligtvis ännu längre, ända till K-supermarket Reimari.

Det skulle sammanlagt vara frågan om ett viltstaket på 19 kilometer.

Initiativet till utredningen togs i samarbete med jaktvårdsföreningarna i Pargas.

Orsaken till att utredningen genomförs är att hjort- och älgkrockarna har ökat betydligt på det här avsnittet av Skärgårdsvägen.

- Med ett viltstaket kunde man minska betydligt på antalet hjort- och älgkrockar på det vägavsnittet, säger Jaakko Klang, trafiksäkerhetsingenjör vid Egentliga Finlands NTM-central.

Hirvi ja valkohäntäkauris kesäyössä metsänreunassa, pellon laidalla.
Arkivbild. Hirvi ja valkohäntäkauris kesäyössä metsänreunassa, pellon laidalla. Bild: Yle, Kimmo Ohtonen älg,Vitsvanshjort

På det här vägavsnittet har det årligen skett 70-80 älg- och hjortkrockar. Enligt Klang mår hjortstammen där bra och har vuxit samtidigt som antalet krockar märkbart ökat.

Realistiskt först om två år – om stängslet blir av överhuvudtaget

Klang poängterar att det här är en inledande utredning som inte förbinder sig till att investeringen blir av.

I kartläggningen utreds stängslets kostnadseffekter samt vilken typ av konstruktioner som skulle behövas.

- Det här är en första utredning som man gör innan man kan börja utreda ett eventuellt viltstängsel mellan S:t Karins och Pargas. Vi kartlägger olycksställen och terrängen vid vägen för att kontrollera möjligheterna för att bygga ett viltstängsel, säger Klang.

Jaakko Klang vid NTM-centralen
Jaakko Klang. Jaakko Klang vid NTM-centralen Bild: Yle/Johanna Ventus jaakko klang vid ntm

För att ett stängslet ska bli verklighet krävs sedan en väg- och byggnadsplan med en kartläggning gällande markägarfrågor och var staketet skulle placeras.

Efter det behövs det ett beslut gällande finansiering. Sedan kunde ett staket förverkligas.

- Den snabbast möjliga tidtabellen är att stängslet byggs om två år.

Nästa regering avgör

Det är frågan om en investering på lite under en miljon euro. Den här typen av investeringar brukar huvudsakligen finansieras med statliga pengar.

- Men om man inte får allt finansierat med pengar från statsbudgeten så kan möjligtvis också kommunen delta i finansieringen.

Hur sannolikt är det att det här viltstängslet blir av?

- Det kan jag inte bedöma. Det är många bra trafikinvesteringar som tävlar med varandra. Ärendet går till nästa regeringsperiod så det beror på vilka typer av investeringar nästa regering väljer att prioritera.

Gatuskylt med texten Skärgårdsvägen Saaristotie.
Gatuskylt med texten Skärgårdsvägen Saaristotie. Bild: Yle/ Nora Engström skärgårdsvägen

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland