Hoppa till huvudinnehåll

Är tjejband positiva förebilder eller exkluderande produkter?

Lotta Palmgren.
Lotta Palmgren är universitetslärare och forskare i genusvetenskap vid Åbo Akademi. Lotta Palmgren. Bild: Yle/Lina Frisk. Solveig von Schoultz-priset,lotta palmgren

Vad har egentligen tjejbanden inneburit för musikhistorien och ungdomskulturen? Frigörelse, vi-anda och tjejer kan-tänk? Eller en upprepning av redan existerande normer, i värsta fall med exkluderande effekt?

Lotta Palmgren, universitetslärare och forskare i genusvetenskap vid Åbo Akademi, tycker det är viktigt att komma ihåg att tjejbanden är produkter av kapitalism.

- De är medvetet konstruerade. Samtidigt har de varit viktiga för identitetsarbetet för flickor.

Musik för unga män har inte behövt någon etikett. Generellt sett är musik till för män, unga män och pojkar― Lotta Palmgren

Lotta Palmgren ser tillbaka på 1990-talet som en tid av frigörelse för flickor och en tid då flickor fick ta plats och synas. Tjejband, eller girl groups, blev förebilder för fenomenet. Om vi tar Spice Girls som ett exempel, så kan man ändå fråga sig vem de var förebilder för.

- Alla flickor kan inte känna igen sig i Spice Girls. Olika samhälleliga normer återspeglas bland medlemmarna. Jag tänker på hur kroppen ska se ut, heterosexualitet - saker som är kopplade till en viss typ av flickskap, säger Palmgren.

Visst fanns det olika typer av flickskap representerade i Spice Girls, men begreppet inkluderade inte alla, anser Palmgren.

Vänskap och grupptillhörighet

I megahitten “Wannabe” sjunger Spice Girls att den som vill vara älskare till en Spice Girls-medlem måste vara beredd på att komma överens med hennes vänner, löst översatt. Också Lotta Palmgren konstaterar att vänskap och grupptillhörighet är en viktig markör.

- Samtidigt är fenomenet Spice Girls också kritiserat, eftersom det inte handlade om långa vänskapsband.

Spice Girls.
Spice Girls - förebilder för vissa? Spice Girls. Bild: Wikimedia Commons / Kura.kun Spice Girls

Ett annat konkret exempel på konstruerad vänskap bland tjejband hittar vi i finska Gimmel, som var stora mellan 2002 och 2004. De plockades ihop i samband med en TV-serie som hette Popstars.

- De höll inte ihop så länge. Det fanns inte en kontinuerlig vänskap. Jag tror att det hänger ihop med att flickighet är vänskapsband, säger Palmgren.

Hon misstänker också att personerna som konstruerar tjejband är mycket medvetna om hur högt vänskap värderas av flickor.

Tjejbandens två sidor

Lotta Palmgren ställer sig kritisk till tjejbanden som fenomen, åtminstone till en viss grad.

- Det förde ändå med sig girl power, flickmakt, så det har ju gett någonting. Samtidigt handlar det inte om makt, utan specifikt flickmakt. Där finns en underordning, tänker jag.

Däremot uppskattar Lotta Palmgren att flickigheten genom tjejbanden har fått en synlighet med allt vad det innebär.

Om tjejbanden skulle få en ny renässans hoppas hon inte att rosa glitter och tuggummibubblor försvinner någonstans. Det kunde tolkas som att sådana symboler är sämre, och det är de inte, menar Palmgren.

Både tjejband och pojkband riktas till samma konsumenter

Att unga kvinnor har varit en viktig konsumentgrupp för musikindustrin borde inte vara en nyhet för någon.

En intressant iakttagelse är att såväl tjejbanden som pojkbanden också har riktat in sig på just unga kvinnor. Palmgren tror att det handlar om att sätta etiketter på musiken.

- Musik för unga män har inte behövt någon etikett. Generellt sett är musik till för män, unga män och pojkar, säger Palmgren.

Dessa etiketter kan också ha gjort det svårt för många pojkar att lyssna på tjejgrupperna.

- De är så tydligt riktade till flickor och kopplade till sexualitet, säger Palmgren.

Näthat och #metoo kan leda till en ny våg

Lotta Palmgren ser många samhällsfenomen som kunde bidra till en ny våg av tjejband, såsom #metoo-rörelsen eller näthat som är närvarande i många flickors liv.

- Samtidigt talas det så mycket om intersektionalitet och att olika maktstrukturer hänger ihop. Jag skulle hoppas att nästa våg inte skulle vara så vit, heterosexuell medelklass, säger Palmgren.

I stället funderar hon om musiken kunde att gå tillbaka till girl power-rörelsens rötter. Dit hör till exempel Riot grrrl-rörelsen som uppstod i början av 90-talet, med band som Bikini Kill och Bratmobile.

Det blir tjejbandskväll i Vega kväll, onsdagen den 12 september kl 17.30 - 21.00. Publikens topplista över tjejbandslåtar presenteras av programledarna Hannah Norrena och Magnus Hansén.

Läs mera:

The Supremes.

Musikjournalisten Fredrik Strage vill ha mer drama och död i tjejbandsgenren

Tjejband är ett begrepp som man associerar med fel saker, tycker DN:s Fredrik Strage. Han vill associera det med tuggummi, men också med döden.

Läs mera:

Spice Girls

Vega utser bästa tjejbandslåten - rösta här!

Yle Vega bjuder på en tjejbandskväll onsdagen den 12 september. Vi diskuterar musiken, ägnar oss åt släktforskning och så spelar vi förstås fantastisk musik. Programvärdar är Hannah Norrena och Magnus Hansén.

Läs mera:

kollage av två bilder. På den ena en leende äldre kvinna som sitter vid ett bord täckt av tidningsurklipp. På den andra en rädhårig kvinna som sjunger i en mikrofon.

Ginger Spice har rötter i Sydösterbotten – släktingen Karin drömmer om att träffa sångerskan

Spice Girls-medlemmen Geri Horners farfar är hemma från Harrström i Korsnäs.

Karin Ingman har forskat i släktens historia och skulle gärna träffa Geri en vacker dag.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje