Hoppa till huvudinnehåll

Vansinne eller positiv inverkan på näringslivet - snabbt tåg delar politikerna i Västnyland

Mies odottaa junaa asemalla.
Hur mycket pengar ska man satsa på att komma snabbare fram mellan Åbo och Helsingfors, undrar riksdagsledamöter i Västnyland. Mies odottaa junaa asemalla. Bild: Henrietta Hassinen / Yle Helsingfors centralstation,järnvägstrafik,järnvägsstationer,tågtrafik,VR,Resande och pendling,resande

Riksdagsledamot Joona Räsänen (SDP) från Lojo är positiv till en snabb tågförbindelse mellan Åbo och Helsingfors. Partikamraten i riksdagen, Maarit Feldt-Ranta, anser att det är falsk marknadsföring att tala om ett entimmeståg då resan kommer att räcka längre än så.

SDP:s riksdagsledamot Joona Räsänen tror att ett entimmeståg mellan Åbo och Helsingfors har positiv inverkan på näringslivet på hans hemort Lojo.

Joona Räsänen kansanedustaja eduskunta
Joona Räsänen (SDP) gillar tanken på ett snabbt tåg mellan Åbo och Helsingfors. Han har tidigare försökt arbeta för en snabb tågförbindelse mellan städerna. Joona Räsänen kansanedustaja eduskunta Bild: Jouni Immonen / Yle Riksdagsledamot,Session Description Protocol

Han tycker ändå att man ska se det i ett större perspektiv.

- Det handlar om att göra arbetskraften rörligare och att kunna utvidga de områden där det finns arbeten. Det kräver snabbare järnvägsförbindelser mellan städerna.

Riksdagsledamöterna Maarit Feldt-Ranta (SDP) och Thomas Blomqvist (SFP) från Raseborg förstår inte alls tanken på att satsa miljarder på en tågtur som ger en liten besparing i tid.

Lättare att hitta arbete

De båda projekten skulle kosta mellan två och tre miljarder, enligt tidningen Aamulehti.

En utredning visar att tågresor på en timme mellan Helsingfors och Åbo och Helsingfors och Tammerfors skulle göra arbetskraften rörligare.

Det skulle också göra det lättare för invånarna att hitta arbete som motsvarar utbildningen och göra området Helsingfors-Tammerfors-Åbo till ett attraktivt område där företag kan hitta kunnig arbetskraft.

Feldt-Ranta: Falsk marknadsföring

Maarit Feldt-Ranta anser att ordet entimmeståg är falsk marknadsföring.

- Det blir en och en halv timme med tåg. Det är så dyrt att det inte är hållbart för Finland att satsa så mycket på ett projekt då vi har andra förbindelser som borde utvecklas.

Maarit Feldt-Ranta kansanedustaja eduskunta
Maarit Feldt-Ranta (SDP) anser att det är viktigt att diskutera Västnylands och kustbanans framtid om planerna på entimmeståg förverkligas. Hon säger att alla beslutsfattare i regionen har förbundit sig vid att arbeta för kustbanan. Maarit Feldt-Ranta kansanedustaja eduskunta Bild: Jouni Immonen / Yle Maarit Feldt-Ranta,riksdagsledamöter

Thomas Blomqvist konstaterar att det inte är frågan om ett entimmeståg mellan Helsingfors och Åbo. Resan kommer att ta betydligt längre än så.

- Resan kommer att vara tio till femton minuter snabbare än den är nu. Det kan inte vara värt att satsa miljarder euro på en tidsinbesparing på femton minuter. Det är vansinne.

"Lojoborna borde se på planerna"

Kommer ni att motarbeta entimmeståget?

- Jag kommer att lyfta fram fakta och jobba för att utveckla kustbanan och elektrifieringen av Hangö-Hyvingebanan, säger Maarit Feldt-Ranta.

- Drömmen om ett entimmeståg betyder ett så snabbt tåg att det inte stannar någonstans. Det skulle vara bra för Lojoborna att se på de här planerna.

En man i blå kostym som är riksdagsledamoten Thomas Blomqvist.
Min prioritet är att utveckla kustbanan, säger Thomas Blomqvist (SFP). Han tycker att det är vanvett att satsa miljarder på en ny bana som förkortar restiden med bara 15 minuter. En man i blå kostym som är riksdagsledamoten Thomas Blomqvist. Bild: Christoffer Westerlund / Yle Raseborg,ekenäs

Thomas Blomqvist säger att han jobbar för en förbättrad förbindelse mellan Åbo och Helsingfors genom att utveckla kustbanan.

- Jag vill uttrycka det så.

Räsänen: Ingen negativ inverkan på Västnyland

Lojobon Joona Räsänen anser att projekten inte har en negativ inverkan på kustbanan och kommunerna längs med den.

- Det blir mera kapacitet för lokaltrafik och det gör det ju lättare för dem som arbetar. Godstrafik kan också öka på kustbanan då fjärrtågen försvinner.

Räsänen säger att han inte tycker om att man i Västnyland ställer olika projekt mot varandra då man diskuterar trafik.

- Det gäller i stället att se på de fördelar som det ger. Båda banorna kan användas. Allt flera flyttar från norr till söder så det finns behov av båda banorna.

För få passagerare?

Thomas Blomqvist var medlem i kommunikationsutskottet under sin förra mandatperiod i riksdagen. Han säger att sakkunniga då sade att det inte kommer att löna sig med snabba tågförbindelser i Finland eftesom det finns så få passagerare.

- Det borde finnas tre miljoner invånare i Helsingfors och två miljoner i Åbo för att det ska fungera. Vi kommer aldrig att få trafiken lönsam så som det ser ut i dag.

Blomqvist konstaterar att det här är uppgifter från sakkunniga som är nästan fem år gamla, men han tycker att de fortfarande verkar sannolika.

- Jag tvivlar på att passagerarmängderna blir så stora att investeringen lönar sig.

"Framtidens investeringar kostar"

Kommunikationsminister Anne Berner (C) sade tidigare att projekten inte kan finansieras enbart med medel ur statsbudgeten. De skulle kunna byggas med hjälp av projektföretag med staten som delägare.

Regeringen har tagit med pengar för båda projekten i nästa års budgetförslag.

- Nu är det upp till nästa regering att fatta ett politiskt beslut så att projekten förverkligas, säger Joona Räsänen.

Räsänen ser entimmeståg som ett realistiskt projekt, trots att det är frågan om omfattande summor.

- Framtidens investeringar kostar. Fördelarna är ganska klara då man ser in i framtiden.

Raseborgarna: Det finns inga pengar

I dag finns inga pengar för entimmeståg mellan Helsingfors och Åbo och Helsingsfors och Tammerfors, säger Maarit Feldt-Ranta.

- Det är viktigt att ha beräkningar då vi närmar oss beslut som måste fattas. De kommer att visa att det blir så dyrt att det i praktiken innebär att vi får lägga ner all annan trafikplanering. Och det i ett land som vill att alla regioner ska vara livskraftiga. Då kan man inte bara satsa på en bansträcka.

Thomas Blomqvist tror att det blir svårt att finansiera de två projekten med statsbudgetens medel.

- Jag skulle bli ytterst förvånad om det plötsligt finns pengar. Det finns ju inte ens 100-200 miljoner euro till de förbättringar som är nödvändiga nu.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland