Hoppa till huvudinnehåll

Ingen taxi kom då Kaj-Ingmar Winberg fyllde 70 år - Lähitaksi: Ett missöde från vår sida

Kaj-Ingmar Winberg och Linda Winberg-Lehto.
Kaj-Ingmar Winberg och Linda Winberg-Lehto. Bild: Marica Hildén / Yle Sjundeå,Västnyland,kaj-ingmar winberg linda winberg-lehto

Taxifärderna strular rejält för rullstolsburna Kaj-Ingmar Winberg i Sjundeå. Han kunde inte åka för att fira sin 70-årsdag och nu erkänner Lähitaksi att det var deras fel.

Man blir ju inte glad, säger Kaj-Ingmar Winberg där han sitter i sin rullstol på hälsocentralens bäddavdelning i Sjundeå.

- Man får hoppas på det bästa och att det blir någon förändring.

Kaj-Ingmar Winberg.
Kaj-Ingmar Winberg i Sjundeå skadade ryggen efter ett fall i april 2015. Han bor på hälsocentralens bäddavdelning sedan juni 2015 där han har en permanent plats. Kaj-Ingmar Winberg. Bild: Marica Hildén / Yle Sjundeå,Västnyland,kaj-ingmar winberg

Ingen taxi dök upp för att köra Kaj-Ingmar Winberg till sin 70-årsfest och han missade också största delen av sin systers guldbröllop.

Winberg och hans dotter Linda Winberg-Lehto konstaterar att problemen började redan sommaren 2017, så de upplever inte att uteblivna taxiskjutsar beror på den nya taxilagen som trädde i kraft i juni i år.

Lähitaksis vice vd: Det har förvärrats

Caj Rautelin, vice vd och försäljningsdirektör vid Lähitaksi, säger att situationen förvärrats i och med den nya taxilagen, trots att det förekommit utmaningar förr.

- Den innebär att bilarnas valfrihet ökat markant. Lagen kräver inte längre att någon behöver ha jour eller köra på orten där lovet finns.

En byggnad i Sjundeå där bäddavdelningen och hälsocentralen finns.
Bäddavdelningen finns på hälsocentralen i Sjundeå. En byggnad i Sjundeå där bäddavdelningen och hälsocentralen finns. Bild: Marica Hildén / Yle Sjundeå,Västnyland,sjundeå azalea

Det betyder att det förekommer stunder då inte en enda taxi finns tillgänglig på mindre orter, till exempel under sena kvällar och söndagar.

Klienterna har rätt till social kontakt

För Kaj-Ingmar Winberg började taxistrulet sommaren 2017 då han skulle på en fest.

Han har rätt till en resa per månad, tur och retur, som kommunen betalar eftersom det gjorts ett beslut om långvarig anstaltsvård för Winbergs del.

De här resorna är till för att klienterna ska ha ett socialt liv även utanför anstalten. De får åka inom en radie på maximalt 50 kilometer i enkel riktning.

Taxiskylt på en taxibil.
Kaj-Ingmar Winberg har också rätt till 18 enkelresor med taxi då han betalar en viss summa själv. De taxiresorna använder han sig inte av. Taxiskylt på en taxibil. Bild: Yle/Marica Hildén taxiskylt

Färden till sommarfesten 2017 gick bra. Han kom dit i taxi så som det avtalats om, kunde vara med på festen, men ingen taxi kom för att hämta honom.

Färdtjänsten i Västnyland

  • Hangö, Raseborg, Lojo, Sjundeå, Ingå, Högfors och Vichtis konkurrensutsatte tillsammans de färdtjänster som kommunerna ska erbjuda enligt handikappservicelagen och socialvårdslagen.
  • Det ledde till att Lähitaksi förmedlar kommunernas färdtjänster från och med den 1 juli 2018. Chaufförerna ska uppfylla kommunernas avtalsvillkor för färdtjänst (till exempel språkkrav) och de ska förbinda sig till kommunernas avtal.
  • Klienten beställer sin färdtjänst via Lähitaksis beställningscentral.

Winberg kunde åka till bäddavdelningen efter flera timmars väntan, men då med en taxi som släktingarna ringde efter. Den taxin hörde inte till Lähitaksi, det bolag som borde ha ordnat returen.

"Det är ju inte så ofta man träffar släkten"

I juni i år var det dags för systerns guldbröllop. Kaj-Ingmar Winberg var tre timmar försenad till festen. Han var enbart en timme tillsammans med de andra.

- Det skulle ha varit roligt att vara där enligt tidtabellen. Det är ju inte så ofta man träffar släkten, säger han.

Det kändes snopet, säger Winbergs dotter Linda Winberg-Lehto som följer taxiproblemen på nära håll.

- Systern hade ju drömt om att båda syskonen med familjer skulle vara med.

Ingen 70-årsfest hemma

I augusti fyllde Kaj-Ingmar Winberg 70 år, en månad efter att den nya taxilagen trädde i kraft.

Födelsedagen skulle firas hemma hos dottern. En halv timme innan festen började blev det klart att ingen taxi kommer.

- Här satt jag och funderade att hur det ska bli med detta, minns Kaj-Ingmar Winberg.

Linda Winberg-Lehto.
Linda Winberg-Lehto säger att problemen med uteblivna taxibilar började sommaren 2017. Sedan dess har det varit problem de fyra gånger familjen velat ha Kaj-Ingmar Winberg hem eller på fest. Linda Winberg-Lehto. Bild: Marica Hildén / Yle Sjundeå,Västnyland,linda winberg-lehto

I samma veva fick Linda Winberg-Lehto veta att det inte kommer någon taxi för att köra pappan hem.

- Jag hade pajerna i ugnen och hade plockat fram allting då vi fick beskedet. Det var en total överraskning.

Meddelade om festen i god tid

Familjen hade meddelat bäddavdelningen om festen den 19 juli. Personalen ringde Lähitaksi den 26 juli. Ändå fungerade inget.

Familjen ringde andra taxichaufförer, men ingen hade möjlighet att köra Kaj-Ingmar Winberg till sitt födelsedagsfirande.

Vi kände att vi misslyckades― Caj Rautelin, vice vd och försäljningsdirektör på Lähitaksi

Tack och lov så är de vänliga på bäddavdelningen och lät 25 personer komma dit, säger Linda Winberg-Lehto.

- Vi fick ett rum att fira i och de tog väl emot oss. Vi hade förstås velat ha honom hos oss eftersom han så sällan är hemma.

Då festen var över fick familjen veta att Lähitaksi hade ringt till bäddavdelningen och frågat om det ännu behövs en taxi. Det var ungefär 30 minuter innan gästerna gick.

Det ordnade sig, konstaterar Kaj-Ingmar Winberg en dryg månad senare.

- Men det var litet snopet i alla fall.

"Det var ett missöde från vår sida"

Juli var en utmanande månad för Lähitaksi.

Vädret var fint och många chaufförer beslöt att vara lediga under helgerna.

Caj Rautelin från Lähitaksi avskriver ändå inte operatörens ansvar.

- Det var ett missöde från vår sida. Vårt uppdrag baserar sig på att vi får en bil till kunderna, annars har vi ingen roll i sammanhanget. Vi kände att vi misslyckades.

Rullstol.
Kaj-Ingmar Winberg behöver en invalidtaxi eftersom han är rullstolsburen. Rullstol. Bild: Yle fã¶rsta hjã¤lp

Rautelin berättar att ingen till en början kvitterade Winbergs körning eftersom företagarna inte kunde förbinda sig så långt i förväg.

Dagarna gick och ingen valde att ta sig an körningen. Till sist ringde personalen vid Lähitaksi direkt till enskilda bilar, men då fanns det ingen i området som kunde plocka upp Winberg.

Avdelningsskötare: Problemen har ökat efter nya taxilagen

Det är inte bara Caj Rautelin som upplever att utmaningarna blivit större efter den nya taxilagen. Bäddavdelningens avdelningsskötare Lillemor Forsén säger också att problemen blivit flera efter juli i år.

- Det fungerade bättre före taxilagen. Vår erfarenhet är att taxin då kom när man beställde den.

Lillemor Forsén.
Avdelningsskötare Lillemor Forsén vet att det kommer en taxi då det kommer en bekräftelse på att en bil är på väg. Det är då bekräftelsen uteblir, som personalen måste börja ringa runt för att se om de kan hitta en lösning på problemet. Lillemor Forsén. Bild: Marica Hildén / Yle Sjundeå,Västnyland,lillemor forsén

Efter den 1 juli i år har det i ett fall skett att taxin inte kommit efter en klient, eller så har taxibilen varit försenad.

Jag söker inte en syndabock, utan vi måste komma åt systemet― Linda Winberg-Lehto

Det är ju tråkigt för dem som är på bäddavdelningen, säger Forsén.

- Klienterna påverkas av det här, men det gör personalen också. Vi får förklara vad som hänt och ringa på nytt för att få tag på en annan taxi.

Dottern: Vi kan inte planera något

Linda Winberg-Lehto är besviken över att inte kunna lita på taxibolaget.

- Vi kan inte planera något. Det är till exempel svårt att boka bord på en restaurang då man inte vet om taxin kommer. Det är en hjälplös känsla.

Winberg-Lehto har varit i kontakt med kommunen för att få en lösning.

- Jag söker inte en syndabock, utan vi måste komma åt systemet så att pappa inte behöver sitta fängslad på bäddavdelningen.

Lösningen kan vara en bekant taxi

Grundtrygghetschef Cathrinne Wetterstrand berättar att de klienter som beviljats färdtjänst kan ansöka om rätt till så kallad bekant taxi.

Det innebär att klienterna själva beställer taxi och de vet också vem de kan ringa till. Taxichauffören kan vara från vilken ort som helst och måste inte höra till Lähitaksi.

Ansökan riktas till kommunen. Kriterierna för rätten till bekant taxi behandlas i grundtrygghetsnämnden i Sjundeå ännu i år.

Intresset för färdtjänst var svagt

Västnyland konkurrensutsatte bilarna för färdtjänstkörningar före den nya lagen.

Det betyder att vi från att ha haft kring 150 taxibilar nu har omkring 1 000 vi kan vända oss till― Caj Rautelin, vice vd och försäljningsdirektör på Lähitaksi

Alla som uppfyllde de rätta kraven fick då rätt att köra färdtjänst.

Intresset var ändå svagt och sist och slutligen beviljades knappt hundra bilar lovet. Förut hade alla bilar rätt att skjutsa färdtjänstens kunder.

Caj Rautelin, vice vd och försäljningsdirektör vid Lähitaksi, säger att situationen nu är litet bättre med omkring 150 bilar.

- Vi har tillsammans med kommunen tutat ut att flera ska ansöka om lovet. Jag tror att många kommer att göra det eftersom de kommunala körningarna är väldigt viktiga på små orter.

Reglerna har luckrats upp

Från och med den 7 september har man dessutom luckrat upp reglerna så att operatören får vända sig till andra bilar, efter att ha anropat de taxibilar som har färdtjänstlov inom regionen.

- Det betyder att vi från att ha haft kring 150 taxibilar nu har omkring 1 000 som vi kan vända oss till.

- Alla befinner sig naturligtvis inte i Sjundeå, men om en bil finns i Esbo eller Kyrkslätt är avståndet inte så långt, säger Rautelin.

Iltalehti berättade först om Kaj-Ingmar Winbergs taxipoblem.


Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland