Hoppa till huvudinnehåll

Varva ner med tuppen Kokos – natur- och djurterapi lugnar dig på fem minuter

Skogen har en helande kraft, men visste du att också djur kan råda bot på en stressad hjärna? Besökarna på Strömsös trädgårdskväll i juni fick tips på hur man kan varva ner med hjälp av naturen.

Du vet själv hur det känns efter tio minuter i en tyst skog. Stressen skalas av och dina sinnen tar emot lugnande impulser. Det här känner vi. Det finns också vetenskapligt belägg för det här.

– Vi har en medfödd egenskap att tycka om naturen, säger doktorand Ghita Bodman vid Åbo akademi som studerar välmående och natur.

Kvinna med en midsommarkrans på huvudet.
Ghita Bodman är också trädgårdsmästare och florist. Kvinna med en midsommarkrans på huvudet. Bild: Yle / Siv Wester Strömsö (tv-program),biofili

Bodman hänvisar till Harvardprofessorn Edward Wilson som myntade begreppet biofili på 1980-talet. Enligt biofili är naturen som ett nära förhållande och i fall vi tappar kontakten känner vi det.

– Det är som om vi miste en kär vän, säger Bodman.

Fem minuter i skogen räcker

Oberoende om det är en trädgård anlagd av människan eller en orörd skog har det gröna en positiv effekt på människan. Ett lägre blodtryck och en avstressande effekt uppnås efter bara några minuter i naturen.

– Tidigare har man pratat om tio till femton minuter i skogen, men de senaste forskningsrönen säger att fem minuter i skogen räcker för att uppnå en viss effekt.

Owe Salmela skördar frilandsgurkor i nyckelhålsträdgården
Trädgården har samma effekt som skogen. Owe Salmela skördar frilandsgurkor i nyckelhålsträdgården Bild: Yle trädgården på strömsö

Det finns rehabiliteringsmetoder och sjukhus som nyttjar naturen i återhämtning av människan.

Djur möter dig som den du är. De bryr sig inte heller om den last du eventuellt bär på

I Sverige har forskare utvecklat Alnarpsmetoden. Det är en rehabiliteringsträdgård med olika gröna områden. Din sinnesstämning bestämmer i vilket “rum” du ska vara i.

– Du kan välja ett område där allt är perfekt eller så väljer du en vildvuxen äng. Du känner det själv.

Rehabiliteringsträdgården har olika avgränsade områden med färgteman och olika växter. I vissa områden kan du vila, till och med sova. I andra områden får du lägga grunden för något nytt.

– Känner du för att börja något nytt kan du gå till ett specifikt område och så ett frö.

Växter och livet kräver tålamod

Ghita Bodman pratar gärna om symboliken i naturen. Hon drar paralleller mellan att ta hand om växter och att ta hand om sig själv.

– Om du sår ett frö i dag har du inte färdiga tomater i morgon. Det tar tid innan du läker.

Ogräsets rotsystem är som livet

Bodman tar kirskålen som ett exempel. Det som många anser som ogräs har ett avancerat rotsystem. Rivs kirskålen upp torkar rötterna.

– För att må bra behöver vi rötter. Vi ska vara rotade, men rivs vi upp sloknar våra rötter.

Vuohenputkea keväällä
Du kan också göra en paj på kirskålens blad. Vuohenputkea keväällä Bild: Yle / Elina Toivonen Kirskål

Bodman jämför kirskålen med livsförändringar som flytt eller jobbyte.

– Det tar en stund innan du får igång ditt rotsystem igen.

Bodman ser också annan symbolik i ogräs. Rensar du slarvigt i trädgårdslandet lämnar du kanske rötterna i jorden.

– Du tar bort problemet som syns, men lämnar kvar rötterna till problemet. De gror på nytt efter en tid, säger Ghita Bodman.

Tuppar lockar dementa tillbaka till nuet

Men du behöver inte alltid en rofylld omgivning för att hitta lugnet – det kan räcka med ett djur. Tuppen Kokos kan hjälpa den som lider av burnout.

Just Kokos är av rasen Light Sussex som är känd för att vara en lugn och beskedlig ras. Besökarna på Trädgårdskväll på Strömsö fick träffa det harmoniska djuret.

– Ingenting är mera lugnare än att se på en tupp som krafsar vid blommor, säger Pia Smeds, forskare vid Naturresursinstitutet.

Tuppar och andra lantliga djur fungerar bra för äldre personer med minnessjukdomar.

– De kopplar ihop dem med sin vardag då de var barn.

Kvinna med en tupp i famnen.
Pia Smeds med tuppen Kokos. Kvinna med en tupp i famnen. Bild: Yle / Siv Wester Naturresursinstitutet,djur som terapi,Strömsö (tv-program),naturterapi

Dessutom lockar djur människan till nuet.

– De här djuren lyfter dementa tillbaka till närvaron.

Djur har också en social funktion. Till exempel samlar en tupp invånarna på ett äldreboende.

– Tuppen blir ett diskussionsämne. Djuret ger ett socialt sammanhang.

Enligt Pia Smeds har forskning visat att depression och känslan av ensamhet minskade hos äldre tack vare höns på äldreboenden.

Fjäderfä hjälper utbrända

Tuppar och hönor som rehabiliterande djur på äldreboenden är ännu inte vardag i Finland, men i Sverige finns det gårdar med så kallad gröna omsorg.

– Personer som återhämtar sig från burnouts besöker de här gårdarna.

Man med en tupp i famnen.
Programvärd Jonas Sundström lugnar sig med tuppen Kokos. Man med en tupp i famnen. Bild: Yle / Siv Wester Jonas Sundström,tupp,Strömsö (tv-program)

Oberoende vilket djur du tar i famnen så är bemötandet villkorslöst. Djur är inte negativa och de de dömer dig inte.

– Djur möter dig som den du är. De bryr sig inte heller om den last du eventuellt bär på, säger Pia Smeds och smeker tuppen Kokos.

Strömsö

Bilder på Instagram

Vi i rutan

  • Camilla Forsén-Ström

    Camilla Forsén-Ström

    Konstexpert
  • Elin Skagersten-Ström.

    Elin Skagersten-Ström

    Redaktör

    Programledare för Strömsö.

  • Jonas Sundström, Strömsön juontaja.

    Jonas Sundström

    Programvärd och redaktör

    Programvärd på Strömsö. Juontaja kahdella kielellä Strömsön lifestyle-ohjelmassa. Ta gärna kontakt på jonas.sundstrom@yle.fi.

  • Jim Björni

    Jim Björni

    Redaktör
  • Lee Esselström

    Lee Esselström

    Redaktör

    Redaktör och hantverksexpert på Strömsö.

  • Owe Salmela.

    Owe Salmela

    Florist
  • Örtexpert Alexandra De Paoli

    Alexandra De Paoli

    Örtterapeut

    Örtterapeut och journalist, uppvuxen i Stockholm men numera bosatt i norra Sverige.

  • Porträtt på Strömsös kock Anders Samuelsson med skog i bakgrunden

    Anders Samuelsson

    Kock

    Jag är Strömsös kock. I köket gillar jag hållbarhet och ekologiska världen, och satsar gärna på det skandinaviska köket i kombination med nya smaker. På fritiden gillar jag friluftsliv och skidåkning.

Nyligen publicerat - Strömsö

  • Så gör du krispiga vegetariska burgare med biff av bondbönor

    Den här versionen är dessutom glutenfri.

    Så gör du krispiga vegetariska burgare med biff av bondbönor Gott och lätt. Jag brukar koka en stor sats bönor och frysa in i passliga påsar. Inhemska bondbönor är dessutom ett stort plus. Jag har hittat på receptet och freestylar alltid, så måtten är riktgivande. Men supergott att äta som hamburgare. Gott med t.ex. salsa och crème fraiche.

  • Femte veckomenyn – Vegval

    Era bästa vegetariska vardagsrätter.

    Den femte och sista Vegvalsveckan bjuder bland annat på den perfekta biffen för vegetariska burgare, gjord på inhemska bondbönor. Tack till Anna-Karin Almén, Linda Råholm och Anne Kiuru för recepten.

  • Smakrik rotsakssoppa med röda linser

    Min fyraårings favoritsoppa.

    Smakrik rotsakssoppa med röda linser Det här är enkelt, snabbt och billigt. Soppan går att variera beroende på vad man har för grönsaker hemma och vilka kryddor man väljer. Hos oss är soppan 4-åringens absoluta favoritmat, så den passar garanterat hela familjen.

  • Mustig tomatgryta med säsongens grönsaker

    En enkel multifunktionell gryta som är lätt att variera.

    Mustig tomatgryta med säsongens grönsaker Enkelt av säsongens ingredienser! Grytan är multifunktionell, passar också till t.ex. stekt lax (ersätt då vegetabilisk fond med fiskfond och tillsätt 1/4 tsk fin havssalt i grytan). Som sådan fungerar den bra tillsammans med potatis och broccoli. Har själv utvecklat receptet med devisen "enkelt är gott".

  • Fresta med festliga potatisknyten – Pakoras med grön chutney och mangold

    Indisk fingermat i Anders Samuelssons tappning.

    Fresta med festliga potatisknyten – Pakoras med grön chutney och mangold Det här är potatis i en form som du inte tidigare upplevt. Frasiga friterade knyten eller pakoras kommer urspungligen från Indien. Potatispakoras kan serveras med valfritt tillbehör. Här med en smakrik grön chutney och en stuvning på mangold. Går också bra med t.ex.

  • Bjud på krämig gratäng med äggplanta och parmesan

    En rätt som har potential att bli vegetarisk familjefavorit.

    Bjud på krämig gratäng med äggplanta och parmesan Gillar din familj lasagne så tycker ni antagligen också om det här. Det här är ett utmärkt sätt att använda aubergine i vardagen.

  • Surkål och andra mjölksyrade produkter är som balsam för magen

    Så tar du tillvara vitkål och kålrot

    Surkål är lite som vardagsmatens schweiziska armékniv. Mycket användbar i både grytor, soppor och sallader eller varför inte som fyllning i en hamburgare. Surkål innehåller både C-vitamin och även mjölksyrebakterier, precis som Anders kålrotskimchi. Här kan du läsa mera om mjölksyrning.

  • Baka lökpaj med franska influenser

    En smakrik och billig paj med fin färg från rödvin.

    Baka lökpaj med franska influenser Pajen är fyllig, ganska lätt att tillverka och det röda vinet ger en fin färg till den, för att inte tala om smaken. Mari Tiensuu Ingredienser Botten: 3 dl vetemjöl 1 tsk salt 100 g smör 1 dl kallt vatten. Fyllning: 6 gula lökar 2 msk olja 2 dl rött vin 1/2 citronsaft

  • Fjärde veckomenyn – Vegval

    Era bästa vegetariska vardagsrätter.

    Vi har glädjen att presentera Vegvals veckomeny nummer 4, med era bästa vegetariska vardagsrecept. Tack till Samuli Laurikainen, Erica Rönngård, Sari Pylsy och Mari Tiensuu för recepten.