Hoppa till huvudinnehåll

Coachen Jeanette Szymanski: “Lär dig ge feedback utan att såra, så uppnår du bättre resultat”

jeanette szymanski
Jeanette Szymanski förespråkar en mjukare kommunikation. jeanette szymanski arbetsliv,kritik,Feedback,jeanette szymanski

Att växa och utvecklas är ett mänskligt grundbehov. Men ingen kan mogna, vare sig som människa eller i en yrkesroll, utan att få feedback och ibland kritik. Därför borde vi lära oss att se på kritik som en belöning och inte som ett straff. Det här gäller både den som ger och den som tar emot feedback.

– Tyvärr ses kritik ofta som något negativt. I själva verket är den helt avgörande för vår utveckling, och ges den i rätt form är den väldigt effektiv.

Det säger Jeanette Szymanski, ledarskapscoach och kommunikationsexpert.

Hon poängterar att syftet med kritik alltid är att något ska förbättras, vilket är en mycket positiv utgångspunkt.

– Har vi lyckats bra i att ge feedback ska mottagaren känna sig ännu mera motiverad än tidigare. Om vi misslyckas blir personen istället sårad, nedslagen och mindre villig att samarbeta än förut.

Management by perkele

Det finländska arbetslivet sägs vara präglat av “management by perkele”, vilket innebär en auktoritär och nästan aggressiv ledarstil som förväntar sig absolut lydnad. Det här sättet att kommunicera står i bjärt kontrast till den metod som Jeanette Szymanski förespråkar.

Att enbart lyfta fram det negativa hos en person eller i en situation missar lätt sitt mål, menar hon.

– Om du istället framför din respons på ett bättre sätt, och till exempel börjar med något positivt, kan personen ta emot den på ett bra sätt. Då leder den också till något.

Hamburgermetoden

En uppbygglig och konstruktiv feedback är inte bara lättare att ta emot, utan också lättare att ge. Kan du konsten att paketera kritiken rätt, slipper du våndas för hur den andra kommer att reagera.

Jeanette Szymanski presenterar den så kallade hamburgermetoden, som är bra att ha som stomme.

– Det gäller att börja med att säga något positivt om personen eller situationen. Det är brödet i hamburgaren. Sedan kommer biffen, som är utmaningen eller förändringsförslaget. Som avslutning har vi ännu ett bröd, något berömmande som lämnar kvar en trevlig känsla hos mottagaren.

Den värsta kritikern finns inuti huvudet

Hamburgermetoden kan tillämpas på alla relationer där respons ingår, till exempel lärare och elev, partner och partner eller förälder och barn. Det är inte heller fel att vänner utvärderar varandra på det här sättet.

– En verklig bästa vän är någon som säger sanningen. Det märks om vännen är uppriktigt välvillig i sin utsaga, då känns den heller inte sårande, säger Jeanette Szymanski.

De allra hårdaste omdömena brukar ändå komma från oss själva.

– Vår egen inre kritiker är den strängaste domaren. Varför ska vi piska oss själva så hårt i varje situation, istället för att först fundera en stund på vad som gick bra?

Jeanette Szymanskis tips på uppbygglig kritik

Börja och avsluta din feedback med något positivt.

Håll feedbacken kort, högst två minuter.

Ställ frågor om hur mottagaren själv upplever att saker kunde förbättras. Egna idéer är alltid lättare att anamma.

Kom ihåg att kritik är en gåva, som leder till att saker förändras till det bättre.

Efter Nio om kritik, den 17 september i Yle Fem samt på Arenan.