Hoppa till huvudinnehåll

Vasabladet går mot strömmen och växer - Medieforskare: Fejknyheter det bästa som hänt journalistiken

Porträtt av Klas Backholm.
Medieforskare Klas Backholm säger att fejknyheter har gett de seriösa medierna en möjlighet att visa styrkan som finns i välavvägd och gedigen journalistik. Porträtt av Klas Backholm. Bild: Yle/Sofi Nordmyr backholm

Vasabladets E-tidning är nu sjätte störst i landet. Tidningen går mot medieströmmen och lockar fler läsare då andra tidningar tappar dem. Medieforskaren Klas Backholm anser att tidningens satsning på renodlad journalistik bär frukt.

Det ser ut som om ett litet ljus uppenbarar sig i tidningsmarknadstunneln.

I den senaste nationella medieundersökningen, KMT, är den allmänna trenden fortfarande att dagstidningar förlorar läsare. Men tre tidningar går mot strömmen. Aamulehti, Kouvolan Sanomat och Vasabladet har lyckats öka det totala antalet läsare sedan ifjol.

Vasabladets e-tidning sjätte störst

Vad beträffar Vasabladet är den digitala versionen av tidningen, e-tidningen, dessutom nu den sjätte största i landet.

Det här betyder i praktiken att Vasabladets e-tidning är störst i Österbotten och större än Hufvudstadsbladets e-tidning.

- Det är fantastiska nyheter och vi är väldigt glada att vara med bland de tre tidningar som visar en ökning, säger Vasabladets chefredaktör Niklas Nyberg

Niklas Nyberg, chefredaktör på Vasabladet.
Vasabladets chefredaktör Niklas Nyberg säger att Vasabladet satsar stenhårt på journalistikens grundprinciper. Niklas Nyberg, chefredaktör på Vasabladet. Bild: YLE/Marcus Lillkvist chefredaktör

Nyberg förklarar framgången som ett recept av ett nytänk som egentligen är reaktionärt i sin framtoning.

- Det finns många vinklar i den här diskussionen men om vi håller oss till det lätta, vilket i mångas öron låter alldeles för enkelt, så handlar det om att gå tillbaka till rötterna.

Nyberg säger att Vasabladet satsar stenhårt på journalistikens grundprinciper.

- Mycket av det vi gör idag påminner om det vi gjorde på 1990-talet. Ledorden är lokal kvalitetsjournalistik.

Tidningarna sökte länge sin form

När antalet läsare minskade i och med digitaliseringen sökte tidningarna i svagt ljus och med en trasig lykta efter nya möjligheter att tjäna pengar.

Dyra digitala satsningar med exempelvis olika tv-projekt i studiomiljö avlöste varandra medan intäkterna fortsatte krympa och prenumeranterna blev färre.

Fejknyheter är det bästa som hänt journalistiken― Klas Backholm

Medieforskaren Klas Backholm vid Åbo Akademi i Vasa anser att Vasabladets beslut att gå tillbaka till rötterna och aktivt satsa på kvalitativ lokaljournalistik är ett stort steg i rätt riktning.

- För fem år sedan omslöts tidningsbranschen av nattsvarta rubriker och jag upplevde i min yrkesroll att tidningshusen inte visste vart de var på väg.

Backholm säger att tidningarnas satsning på att renodla journalistiken har lett till att självförtroendet kommit tillbaka.

- Nu odlas tanken om att ”vi vet vad vi kan och det är journalistik”, journalisterna tror på sin produkt igen.

Fejknyheter har räddat journalistiken

Orsaken till varför tidningshusen, både nationellt och internationellt, allt mera målmedvetet satsar på de journalistiska grundprinciperna igen, kan tillskrivas fenomenet fejknyheter.

Adjektiv som kvalitet och gediget hantverk är i fokus igen.

- Man brukar säga att fejknyheter är det bästa som hänt journalistiken, säger Backholm

Backholm säger att fejknyheter har gett de seriösa medierna en möjlighet att visa styrkan som finns i välavvägd och gedigen journalistik.

"Hbl har drabbats av negativ publicitet"

En annan aspekt av Vasabladets senaste framgångar som Backholm lyfter fram är tidningens målmedvetna satsning på att odla en relation med sina läsare.

- På något sätt har Vasabladet lyckas bygga upp relationen under åren som tidningen sökte sin form. Nu kan de skörda frukterna av denna satsning.

Då Vasabladets satsning på läsarrelationerna lett till en ökad läsarskara, har lite av det motsatta drabbat Hbl som i sin tur fortsätter förlora läsare.

- Hufvudstadsbladet har de senaste åren drabbats av negativ publicitet, konstaterar Backholm.

I den nationella medieundersökningen visar statistiken att Vasabladets e-tidning lockar drygt 10 000 läsare, medan Hufvudstadsbladets e-tidning når ungefär 9000 läsare.

pärmen till Mitt liv på Hbl
Staffan Bruuns senaste bok är ett i raden av många inlägg som kastar en skugga över tidningen, säger Klas Backholm. pärmen till Mitt liv på Hbl Bild: Förlaget Staffan Bruun

Framtiden för tidningsmarknaden

När det kommer till framtiden för den finlandssvenska tidningsmarknaden är både Backholm och Nyberg överens om att tidningen i någon form kommer att finnas kvar.

- Om vi tänker tio eller tjugo år fram i tiden kan det bra hända att Vasabladet är något helt annat än det är idag, men samtidigt tror jag att det ännu då kommer att finnas en pappersprodukt som kommer ut ur det här huset, säger Nyberg

- Det blir högst antagligen mera fokus på e-marknaden och ytterligare på de satsningar som redan gjorts inom det digitala. Jag tror inte tidningen försvinner, vi är ett läsande folk oberoende av vilken form den har, säger Backholm.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle