Hoppa till huvudinnehåll

Finlands första eldrivna vajerfärja trafikerar i Nagu

eldriven vajerfärja
Elvajerfärjan får energin via en elkabel direkt från riksnätet. eldriven vajerfärja Bild: Yle / Peter Karlberg Högsar

Högsarfärjan i Nagu är Finlands första eldrivna vajerfärja. Färjan sattes i trafik på torsdagen. Enligt Finferries kommer den nya tekniken minska på koldioxidutsläppen avsevärt.

- Det blir mycket mindre utsläpp och ekonomiskt är det billigare i drift, säger Finferries verkställande direktör Mats Rosin.

Elvajerfärjan får energin via en elkabel direkt från riksnätet. Elkabeln rullas automatiskt upp på en vinda på färjan då färjan trafikerar.

Vi tror att den här tekniken kommer att vara mer tillförlitlig än den gamla dieselpropellertekniken― Finferries verkställande direktör Mats Rosin

Färjan har en traditionell dieselmaskin som reservkraft med tanke på eventuella elavbrott. Enligt Rosin har man goda erfarenheter från eldrivna hybridfärjan Elektra som använder sig av liknande teknik.

Finferries verkställande direktör Mats Rosin.
Finferries verkställande direktör Mats Rosin. Finferries verkställande direktör Mats Rosin. Bild: Yle / Peter Karlberg Finlands Färjetrafik,finferries

- Vi tror att den här tekniken kommer att vara mer tillförlitlig än den gamla dieselpropellertekniken.

Finferries har drygt 30 rutter som trafikeras med vajerfärja och tanken är att hälften av dessa färjor ska elektrifieras under de kommande åren.

eldriven vajerfärja
Högsarfärjan i Nagu är Finlands första eldrivna vajerfärja. eldriven vajerfärja Bild: Yle / Peter Karlberg Högsar
eldriven vajerfärja
Elkabeln rullas automatiskt upp på en vinda på färjan då färjan trafikerar. eldriven vajerfärja Bild: Yle / Peter Karlberg Högsar

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland