Hoppa till huvudinnehåll

Varmt väder gör att människor köper färre klädesplagg – det fick näthandelsjätten Zalandos aktiekurs att sjunka kraftigt

En mobiltelefon med Zalandos applikation igång.
Zalando resultatvarnade i måndags. En mobiltelefon med Zalandos applikation igång. Bild: Jouni Immonen / Yle kläddesign

Näthandelsbolaget Zalandos aktiekurs har sjunkit med fem procent efter att bolaget resultatvarnade i måndags. Orsaken anges vara det varma vädret som leder till att människor inte shoppar lika mycket som vanligt.

- Enligt Zalandos egen uppskattning handlar det i stor utsträckning om det ovanligt varma vädret i både Mellan- och Nordeuropa. Lagren måste tömmas genom rea-försäljning för att kunna fyllas på med följande säsongs produkter, säger Niclas Catani, analytiker på OP.

Butikerna förbereder sig för olika eventualiteter i sina strategier, men alltid lyckas det inte.

- Vädret är en faktor som det inte går att kontrollera, men det hör till branschens natur, säger Catani.

Leveranserna blir dyrare

Detaljhandeln är en summa av många olika faktorer, så vädret är inte det enda som påverkar hur det går för ett företag.

När näthandelns volym ökar har också bolagen som levererar produkterna som onlineförsäljaren Zalando säljer, möjlighet att förhandla om högre priser för sina tjänster.

Det syns i sin tur i Zalandos resultatuppskattning.

- Man brukar ju säga att "retail is detail", så många faktorer påverkar, säger Catani.

Zalando har ändå investerat hundratals miljoner euro inför framtiden, vilket vittnar om att företaget tror det är viktigare att bereda marken på längre sikt, framom att stirra på kortsiktig vinst.

- Konsumentbeteendet visar att handeln på nätet kommer att växa och man måste investera för att klara sig, säger Catani.

Läs också

Nyligen publicerat - Ekonomi