Hoppa till huvudinnehåll

"Det finns en queer potential i Bergmans filmer" - dramatikern Isabel Cruz Liljegren ser på filmikonen Ingmar Bergman med nya ögon

Närbild på Isabel Cruz Liljegren när hon sitter i studion.
Isabel Cruz Liljegren har skrivit manus till kortfilmen Guds tystnad och håller som bäst på och klipper ett hörspel om kvinnlig vänskap för Radioteatern. Närbild på Isabel Cruz Liljegren när hon sitter i studion. Bild: Yle / Barbro Ahlstedt Isabel Cruz Liljegren

Bergman Revisited är samlingsnamnet för sex kortfilmer inspirerade av Ingmar Bergman och hans filmuniversum. Slutresultatet är en talande fettknöl på Bergmans kind, en popvideo med Döden som dansar, krisfyllda äktenskap och en fortsättning på filmen Tystnaden. Alla sex kortfilmer kan man se på Arenan.

De sex kortfilmerna är både gripande, underligt bisarra och ironiskt humoristiska.

Dramatikern Isabel Cruz Liljegren har tillsammans med regissören Lisa Aschan (Apflickorna) skrivit manuset till kortfilmen Guds tystnad. Titeln antyder att deras kortfilm är inspirerad av Bergmans Tystnaden (1963).

Bergmans Tystnaden handlar om två systrar (Ingrid Thulin och Gunnel Lindblom) på resa i ett främmande land. Filmen räknas som den tredje delen i en trilogi om tro (de andra två är Såsom i en spegel och Nattvardsgästerna).

Men det var inte tron som gjorde att Cruz Liljegren fastnade för filmen.

-Tystnaden handlar också om kärleken till konst och musik, det var en grej som både jag och Lisa Aschan fastnade för.

Det suggestiva och queera

Det som fascinerade Cruz Liljegren i Bergmans film var speciellt det suggestiva och att det finns en queer potential. Alltså att det finns öppningar för hur man kan tolka de olika karaktärerna och deras sexualitet, kön och könsuttryck.

Cruz Liljegren och Aschans kortfilm Guds tystnad handlar om Ester och Anna, 30 år senare. Hur de två nu igen beger sig ut på en resa efter att under årens lopp ha glidit ifrån varandra. Den gemensamma resan är ett sista försök att hitta tillbaka till varann.

Närbild på Anna (Nina Gunke) och Esther (Anki Lidén) som står vid ett tågfönster och ser på varandra. Ur kortfilmen Guds tystnad.
Nina Gunke och Anki Lidén i Guds tystnad. Närbild på Anna (Nina Gunke) och Esther (Anki Lidén) som står vid ett tågfönster och ser på varandra. Ur kortfilmen Guds tystnad. Bild: SVT / Linda Wassberg Yle Fem,Nina Gunke,Anki Lidén,Guds tystnad

I Bergmans film är själva upplägget med de två kvinnorna spännande och öppnar upp för olika möjligheter att spinna vidare, säger Cruz Liljegren. Att se hur relationen mellan dem gestaltas och hur många olika möjligheter det finnas att tolka det hela.

Vi ville ta Bergman vidare genom oss, säger Cruz Liljegren. Vi vill helt enkelt se på Bergman genom eller med våra ögon. Inspireras av honom men göra nåt helt eget, nåt kanske helt tvärtom än vad han hade velat eller en fortsättning på historien men utifrån vårt perspektiv.

Den queera Bergman

Cruz Liljegren talar om att det finns en queer potential i Bergmans film. Att det finns utrymme för olika tolkningar.

-I mitt konstnärskap har jag jobbat mycket med den queera blicken eller den lesbiska blicken. I det här projektet funderade vi på hur den lesbiska blicken skiljer sig från den manliga blicken? Jag har inga direkta svar men tycker det är intressant.

Närbild på Isabel Cruz Liljegren när hon står på en trappa.
Isabel Cruz Liljegren är intresserad vad som händer då man ställer olika blickar i relation till varandra. Närbild på Isabel Cruz Liljegren när hon står på en trappa. Bild: Yle / Barbro Ahlstedt Isabel Cruz Liljegren

-Det måste ju finnas en anledning till att väldigt många queera personer sett nåtslags queert läckage i Bergmans konstnärskap. Och det är intressant när han också blivit anklagad för att ha en manlig blick. Så vad händer om man ställer dom två blickarna i relation till varandra?

Kortfilmen Guds tystnad och Bergmans Tystnaden kan man därför se som två olika blickar på Ester och Anna under olika perioder av deras liv.

Isabel Cruz Liljegren sitter i studion och läser i sina papper.
Isabel Cruz Liljegren har regisserat ett hörspel om kvinnlig vänskap i samarbete med Blaue Frau, den kommer att ha premiär i december på Yle Vega. Klipparen vi ser ryggen av är Nico Ingman. Isabel Cruz Liljegren sitter i studion och läser i sina papper. Bild: Yle / Barbro Ahlstedt Isabel Cruz Liljegren

Vem är upphovspersonen?

Cruz Liljegren påpekar också att upphovspersonen spelar en roll för hur vi ser på filmer. Vi börjar snabbt tolka och läsa in olika saker beroende på vad vi vet om filmskaparen.

-Man kunde alltså fråga sig hur Bergmans filmer hade setts på om han hade varit en kvinna? Och hur ser man på vår film i relation till vilka vi är som upphovspersoner? Bergman skrev också själv en gång att han känner sig som en lesbisk man, så han kände väl sig inte så hemma i sin manliga roll heller, säger Cruz Liljegren.

-Och det är ju spännande hur det tar sig uttryck i hans filmer, att många kvinnor kan se sig själva i hans filmer.

Guds tystnad i regi av Lisa Aschan och manus av Isabel Cruz Liljegren kan du se här. De övriga kortfilmerna är regisserade av Jane Magnusson och Liv Strömqvist (Fettknölen), Daniel Alfredson och Jesper Waldersten (Bergman Reliquarium), Pernilla August (Scener ur natten), Linus Tunström (Ariel) och Patrik Eklund (Infektionen).

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje