Hoppa till huvudinnehåll

I Ekenäs väljer många att ta körlektioner för mopedkort - trots att det inte längre är obligatoriskt

parkerade mopeder
Mopedkortslagen har ändrat på undervisningen. parkerade mopeder Bild: YLE/Chanette Härus skoter,Borgå,mopeder

Det finns en risk att olyckor ökar till följd av förändringarna i lagen gällande mopedkort. Det befarar Johan Forssell som är trafiklärare i Ekenäs. Samtidigt gläds han över att flera väljer att ta körlektioner i alla fall.

Den nya lagen som gäller mopedkörkort trädde i kraft den 1 juli 2018. Förr krävdes det tre obligatoriska körtimmar för att man skulle få mopedkort; en hanteringstimme och två timmar körning i trafiken. Teoriundervisningen bestod av sex timmar.

Nu är undervisningen mer examensbetonad. Teoritimmarna har minskat till fyra timmar och den obligatoriska körundervisningen tagits bort helt och hållet.

– Det tycker jag att är ganska tokigt, säger Johan Forssell, som är trafiklärare i West Drivers i Ekenäs.

Trafiksäkerheten lider

Eftersom utbildningen överlag minskar och körundervisningen helt tas bort, finns det risk för att antalet mopedolyckor i trafiken kommer öka, säger Johan Forssell.

– Jag hoppas att olyckorna inte ökar i och med det nya systemet, men jag är lite rädd för att de gör det.

Tidigare brukade han låta eleverna öva sig att köra i områden där de naturligt rör sig med sina mopeder, som till exempel runt skolorna och Ekenäs centrum.

Johan Forssell i West Drivers trafikskola.
Johan Forssell är orolig över de nya lagarna. Johan Forssell i West Drivers trafikskola. Bild: Matilda Salo / Yle Västnyland,Raseborg,Ekenäs,Trafikskola,mopedkort

Trafikskolan erbjuder istället extra körundervisning som träning inför provet.

Man kan välja mellan en timme eller tre timmar körundervisning. Många väljer tre timmar. Då har man en timme på hanteringsbanan och två timmar i trafiken.

– Det är roligt att se att det har varit ungefär hälften som valt det, säger Johan Forssell.

Han tycker det är bra att människor förstår att det är viktigt att lära sig köra i trafiken också.

Erfarenhet till nytta vid följande körkort

Om man väljer att ta valfria körtimmar kommer den erfarenheten att vara till nytta när man ska ta följande körkort, tycker Johan Forssell.

- Om det sedan är lättviktare eller personbilskörkort eller vad det än är för körkort.

Då har man någon sorts grunduppfattning om till exempel farliga ställen, hur man grupperar och vem man ska väja för.

– Det lönar sig nog att köra lite med någon lärare i trafiken, säger Johan Forssell.

Mindre undervisning och svårare prov

I själva provet ska man först klara teoriprovet och sedan hanteringsprovet, som förr.

Teoriprovet har blivit en hel del svårare i och med det nya systemet. Förr bestod det av fem bilder och tio frågor. Nu består det av 75 uppgifter som man ska klara av. Däremot är uppkörniningen i trafiken helt borta.

Eftersom teoritimmarna har minskat och den obligatoriska uppkörningen är borta har priset på mopedkort gått ner.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland