Hoppa till huvudinnehåll

Nu börjar konkurrensmyndigheten utreda varför FPA-skjutsarna inte fungerar - taxicentralerna kan ha ställt orimliga krav på chaufförerna

Ingången till HVC i Närpes. I förgrunden skymtar en gul taxiskylt.
Ingången till HVC i Närpes. I förgrunden skymtar en gul taxiskylt. Bild: Yle/Juho Karlsson taxi,Närpes,hälsocentraler,Österbotten

Konkurrens- och konsumentverket (KKV) börjar undersöka konkurrensutsättningen av de taxiskjutsar som ersätts av Folkpensionsanstalten. Man är speciellt intresserad av förmedlingscentralernas verksamhet, och om de eventuellt behandlar chaufförerna ojämlikt.

FPA-skjutsar används av personer som på grund av funktionshinder eller sjukdom inte kan ta sig till vårdinstansen utan transport.

Enligt KKV:s generaldirektör Kirsi Leivo utreder man huruvida centralerna förvrider marknaden genom att diskriminera en del chaufförer eller taxifirmor.

Dessutom vill KKV ha svar på om konkurrensutsättningen av FPA-skjutsarna upphäver de fördelar man ville uppnå då taxitrafiken öppnades för konkurrens.

Cancerpatient fick ringa 62 gånger

Det var i juli som problemen med de FPA-ersatta skjutsarna uppdagades. I offentligheten har det förekommit uppgifter om att bilarna varit flera timmar försenade eller inte kommit alls.

Yle berättade nyligen om ett fall då en patient, som skulle åka hem efter sin cancervård, fick ringa 62 gånger innan hen lyckades boka en bil för hemresan.

I juli trädde två reformer i kraft som tillsammans ledde till den besvärliga situationen.

Regleringen av taxibranschens prissättning upphörde och man avskaffade begränsningen av taxitillstånd, i ett försök att öppna marknaden för fler företagare.

I samma veva inleddes också konkurrensutsättningen av förmedlingen av FPA-skjutsarna. De förmedlare som vann konkurrensutsättningen ingick avtal på tre år.

Utnyttjar centralerna sin ställning?

FPA-skjutsarnas betydelse för taxiföretagarna varierar från region till region. En del av företagarna får nästan hela sin inkomst genom att göra FPA-körningar.

Konkurrensmyndigheten vill nu veta om förmedlingscentralerna har utnyttjat sin starka ställning och ställt orimliga krav på de chaufförer som gör FPA-körningar. En del chaufförer har också klagat på att de behandlats ojämlikt av centralerna.

Överlag har KKV fått lite klagomål på den stora taxireformen som gällde priser och antal bilar - däremot har FPA-skjutsarna gett myndigheten mycket jobb, säger Leivo.

Artikeln bygger på Hannu Tikkalas artikel Kilpailu- ja kuluttajavirasto alkaa tutkia Kela-kyytien kilpailutusta – ”Tilausvälityskeskukset ovat saattaneet asettaa kohtuuttomia ehtoja takseille ja käyttää asemaansa väärin” för Yle Uutiset.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes