Hoppa till huvudinnehåll

Erica Nieminen hyr ut kläder i Paris: ”Det här är en av lösningarna för att minska på slit och släng-kulturen”

Två kvinnor står på en gata i Paris. De håller varandra om ryggen och ler.
Oda Odland Nordstrøm och Erica Nieminen erbjuder fransmännen nordiskt mode. Två kvinnor står på en gata i Paris. De håller varandra om ryggen och ler. Bild: Privat kvinnor,erica nieminen

Nu kan du ha ett månadsabbonemang även på din garderob. Erica Nieminen tror att själva ägandet av saker blir allt mindre viktigt.

Företaget Clothéque fungerar i princip som ett klädbibliotek, eller en streamingtjänst.

På samma sätt som du betalar en månadsavgift för serier och musik, kan du betala för exempelvis tre plagg i månaden som byts ut med jämna mellanrum.

- Vi försöker erbjuda ett mera hållbart sätt att konsumera mode på, och enligt oss är det att hyra kläder i stället för att köpa dem. Det är en av lösningarna för att minska på slit och släng-kulturen vi har i dag, säger Erica Nieminen som är hemma från Vasa men nu bor i Paris.

Hon lanserar företaget tillsammans med sin kollega Oda Odland Nordstrøm som kommer från Norge.

Till en början koncentrerar de sig på den franska marknaden men ett långsiktigt mål är att bli en av Europas största nordiska garderober.

- Vi samarbetar enbart med nordiska märken och redan det gör oss annorlunda mot våra konkurrenter, säger Erica.

De nordiska länderna är heta just nu

I Paris finns det redan några företag som hyr ut kläder på liknande sätt som Erica och Oda, men de flesta riktar in sig på mer lyxiga märken, och ingen av dem satsar på det nordiska.

Erica och Odas plan är att bygga upp ett koncept kring den nordiska livsstilen och hållbarheten.

- Allt som har med Skandinavien och de nordiska länderna att göra är väldigt eftertraktat här i Paris. Det handlar om allt från design och julmarknader till nya ord som sisu och hygge. Det är något som fransmän uppskattar.

Paris är ju modets huvudstad, så vad har Norden att komma med?

- Franskt och nordiskt mode drar ganska många paralleller – det är stilrent, ganska klassiskt och minimalistiskt. En funktionell design, säger Erica.

En kvinna med blont lockigt hår, står framför en vit vägg och skrattar.
Erica har alltid känt en dragning till Paris och har pluggat franska sedan högstadiet. En kvinna med blont lockigt hår, står framför en vit vägg och skrattar. Bild: Privat Kvinna,erica nieminen

Erica berättar att Norden fått ett väldigt bra rykte och att den nordiska livsstilen också fått mycket uppmärksamhet i media under de senaste åren.

- Alla vill åka till Norden och hälften av mina vänner har Lappland som resmål. Jag tror Norden och Skandinavien är lite som en dröm för dem – något som också är otroligt annorlunda.

Idén kom till efter bröllopssäsongen

Erica och Oda har båda jobbat ihop på ett företag som säljer skor på nätet. När deras kontrakt tog slut kom de fram till att de ville starta upp ett företag tillsammans.

- Oda hade varit på en massa bröllop under sommaren och hon hade lite ångest över att köpa nytt till varje fest. Man vill ju vara fin men samtidigt svämmar klädskåpet över där hemma.

Så fungerar Ericas och Odas företag

  • Företaget erbjuder kläder och accessoarer som kunden kan hyra via månadsabonnemang. Kunden får byta ut kläderna varje månad eller behålla samma i upp till tre månader.
  • Det är också möjligt att hyra till exempel en festklänning för ett särskilt tillfälle.
  • Erbjuder endast på nordisk design.
  • Det är viktigt att klädmärket de samarbetar med har ett hållbarhetstänk och att Erica och Oda kan stå för deras värderingar.
  • Beroende på material har ett plagg en livslängd på 20 – 30 uthyrningar. Därefter säljs plagget till ett reducerat pris. Målet är att förlänga livslängden på plagget så mycket det bara går, men det får ändå inte se ut som ett loppisplagg.
  • För att förlänga plaggets livslängd samarbetar de med företag inom kemtvätt samt sömmerskor.
  • Ifall någon som hyr plagget i stället vill köpa det för de hen vidare till klädmärket i fråga.
  • Just nu har de mest mindre storlekar, men målet är att ha något för alla.
  • Kunden förbinder sig att ta hand om plagget som om det vore ens eget. Förstör en kund ett plagg så mycket att det inte går att reparera tvingas hen betala en liten avgift.

Erica var bekant med konceptet att hyra ut kläder så de började spinna på idén om ett eget företag.

- I dagens samhälle är ägande inte längre så viktigt. Vi lever i ett samhälle där vi delar med oss och det är själva användningen av grejerna som ligger i fokus. Så vi satte genast igång med en företagsplan och sedan har det rullat på i full fart.

En växande bransch

Erica vet att konceptet fungerar eftersom det går bra för deras konkurrenter som har ungefär 300 abonnenter per månad.

- Jag tror att mentaliteten har förändrats under de senaste åren. Vi är mer medvetna konsumenter, vi tänker mer på vad och hur vi handlar. Det etiska blir allt viktigare.

Ifall man ofta vill ha nya kläder tror Erica också att det kan löna sig ekonomiskt att hyra istället för att köpa.

- Vi erbjuder premium kläder med ett medelvärde på 300 euro per plagg. Ifall du får använda två sådana plagg för 79 euro per månad är det nog ganska bra rent ekonomiskt sett.

Krångligt att starta företag i Paris

Erica har länge varit intresserad av företagsvärlden. För några år sedan drev hon en foodtruck tillsammans med en kompis i Vasa och hon har också studerat på Skema business school i Paris.

Trots en hel del erfarenhet av företagsvärlden har det ändå varit ett emellanåt lite krångligt projekt att starta upp det nya företaget, speciellt när det kommer till det administrativa.

- Fastän man kan språket flytande så kommer det ändå en mur emot när det gäller det byråkratiska språket. Men jag tror allt handlar om en själv egentligen. Vi är inställda på att ta fram lösningar, och ifall man har en positiv attityd så fixar man nog det mesta.

Vad krävs för att orka köra igång ett företag?

- Mycket stöd från nära och kära, utan det går det nog inte. Och att man verkligen tror på vad man gör. Det låter klyschigt, men det skulle inte gå om man inte skulle vara till 110 procent passionerad inför det man gör.

Start up-världen är spännande

Erica och Oda får också mycket pepp från själva start up-världen, som i Paris är väldigt spännande just nu.

- Man försöker bli en ny Silicon Valley med Station F som är Europas största inkubator. Det är mycket event och konferenser och människor att träffa. Så fastän det är tungt får vi energi av det.

Det tunga handlar ofta om det byråkratiska.

- Trots att det är många spännande grejer på gång tar den byråkratiska delen alltid några månader, tyvärr.

Fick hjälp av en mentor

I Finland kan nya företagare få hjälp från olika företagarcentrum. Erica och Oda har också fått hjälp, från en inkubator kopplad till universitetet där Erica studerade.

- Därifrån fick vi en mentor som har hjälpt oss lite och via dem har vi också fått använda ett nätverk som varit väldigt viktigt.

Tack vare jobben på skoföretaget har Erica och Oda också viktiga kopplingar till modebranschen. Under arbetets gång har de även kunnat skaffa nya kontakter.

- Nu när vi börjat sätta oss in i det mer hållbara modet har vi upptäckt att det är en väldigt tät krets som är öppen för nykomlingar. Det är lätt att komma in i gemenskapen även för en ny aktör på marknaden.

Lanseringsfest på modeveckan

Paris modevecka är i full gång och det har duon också bestämt sig för att utnyttja.

På torsdag, när allt modefolk redan befinner sig i Paris, ordnar de en stor lanseringsfest med inbjudna gäster från pressen och modevärlden.

Två kvinnor sitter på ett kafé. Den ena har blont lockigt hår och den andra brunt. rakt hår. De ler stort.
Erica och Oda är spända inför den stora lanseringen. Två kvinnor sitter på ett kafé. Den ena har blont lockigt hår och den andra brunt. rakt hår. De ler stort. Bild: Privat kvinnor,Oda Odland Nordstrøm

Förhoppningen är att folk ska få upp ögonen för företaget. Men det är så klart inte den enda marknadsföringen de kommer att göra. För tillfället letar de också efter influencers som kan stå för deras värderingar.

Det nordiska kommer även att ge dem mer synlighet - helt gratis.

- Det är en av orsakerna till att vi valt att vara annorlunda med det nordiska. Vi vill hellre vara stora i en mindre marknad än att försöka bli något mitt emellan bland alla andra. Vi är också lite intressantare för fransmännen eftersom vi båda är utlänningar.

Många planer för framtiden

I framtiden vill Erica och Oda gå längre med företaget än att bara finnas på webben som en sida där du kan hyra kläder.

De planerar att öppna upp ett fysiskt showroom där du kan prova kläderna och där de kan hålla olika evenemang. De vill också göra ett helt koncept kring företaget och de har många idéer.

- Vi har redan ordnat en ploggingsession. Vi funderar också på en podcast där vi kanske kan intervjua nordiska människor i Paris.

Ett av målen med företaget är att kunna vara med och förändra hur människor konsumerar mode och vara ett hållbarare alternativ för det.

- Nu verkar vi bara i Frankrike men ett långtidsmål är att kunna internationalisera. Nästa år ska vi kanske utforska om det finns möjligheter att även ta med kollektioner för män, för det har ingen annan gjort ännu.

Nyligen publicerat - X3M