Hoppa till huvudinnehåll

LIFT är en mötesplats för medier och kultur: temat är framtiden och meningsfullhet

Lift-tapahtuman kansikuva
Lift-tapahtuman kansikuva Bild: Yle händelser

LIFT är ett nytt evenemang som för samman medier, konst och kultur. Flera framstående talare kommer att lyfta fram intressanta aspekter bland annat kring medias meningsfullhet och hur känslor påverkar vår hjärna. Det händelserika evenemanget tar över Kabelfabriken i Helsingfors 17.-18.10.

Under evenemangets första dag gör vi en djupdykning i medias nya företeelser och riktning. Yle ansvarar för programmet den dagen. Det går att följa med programmet på huvudscenen direkt via Yle Arenan. Evenemanget är huvudsakligen på engelska.

Det två dagar långa evenemanget LIFT är riktat till mediebranschen, utvecklare inom teknologibranschen, kulturaktörer, konstnärer och experter på nya berättandeformer. Förutom medias framtid kommer evenemanget också att fokusera på drama, kuratering, och på hur ungdomar förnyar berättarstilen och utnyttjar olika kanaler och plattformar.

LIFT har sina rötter i Yles Media Digital Summit och Kiinteistö Oy Kaapelitalos evenemang SULA som var riktat till verksamheter och företag inom den kreativa branschen.I och med LIFT har Yle kombinerat sin styrka med Kiinteistö Oy Kaapelitalo, Helsingfors stad, AVEK och några andra aktörer.

Yles verkställande direktör Merja Ylä-Anttila öppnar evenemanget. Deltagarna kommer att inspireras av bland andra Eli Praiser som har skrivit om internets filterbubbla, Noreen O’Toole och Halle K. Phillips som har producerat serien Westworld, Spotifys produktchef Benji Portwin, hjärnforskaren Katri Saarikivi, Esko Kilpi som är expert på digitalt arbete och många andra intressanta aktörer både från Finland och från andra länder.

“Under de senaste åren har teknologin styrt diskussionerna om media. Nu vill vi också fundera på vad det är som gör media meningsfullt och på om teknologin svarar på människors behov. Medierna och medieinnehållet har betydelse endast om de hjälper människor att bättre förstå vad som händer i världen. PÅ LIFT tror vi att vi genom att föra samman medier, kultur och konst kan förstärka den här utvecklingen", säger Ritva Leino som är multimediachef på Yle. Yles multimediaenhet Yle Lab ansvarar för programmet under den första dagen.

“Kultur, konst och media är samhällets grundstenar. De kommenterar, beskriver och fungerar som katalysatorer för fenomen från alla livsområden. Det är viktigt att vi förstår de här fenomenen och håller oss ajour med utvecklingen både här hemma och utomlands. LIFT samlar de nyaste och mest intressanta riktningarna inom kultur, konst och media från fältet överallt i världen och fungerar som en mötesplats för personer som är verksamma inom de här branscherna, säger Kai Huotari som är verkställande direktör för Kabelfabriken.

Det händer också mycket på LIFT:s live stage under mediedagen. Bland dem som uppträder under mediedagen finns regissörerna Selma Vilhunen och Katja Gauriloff, Anna Brotkin som skriver manus för Putous, Veera Ojola som har gjort instadramat Karma, gif-animatören Anna Salmi och YouTube-påverkarna Seksikäs Suklaa och Dosdela.

På LIFT belönas också de bästa bidragen i Yles nya videotävling Shortland. Målet med tävlingen är att lyfta fram finländska kortvideoskapare. En jury belönar de bästa videorna i sju olika kategorier under Shortland-galan i Kabelfabriken. Flera av Yles nya intressanta produktioner kommer också att visas upp, till exempel den dokumentära VR-filmen Hullujen Hautausmaa som görs med 360- och 3D-teknik. Också Emotion Hack Day 2018: JOY, som arrangeras av Yle och HUMEX, är med på LIFT. Också Emotion Hack Day 2018: JOY, som arrangeras av Yle och HUMEX, är med på LIFT.

Se programmet för båda dagarna på LIFT:s hemsida.

Bolaget