Hoppa till huvudinnehåll

Kommunerna i Västnyland väldigt missnöjda med statens stora trafikplaner

En asfalterade väg med åker på ena sidan och träd på andra. Trafikmärke för förkörsrätt. Telefonstolpar. Sommar, blå himmel med moln.
Stamväg 51 borde vara med tycker kommunerna. En asfalterade väg med åker på ena sidan och träd på andra. Trafikmärke för förkörsrätt. Telefonstolpar. Sommar, blå himmel med moln. Bild: Yle/Veronica Montén stamväg 51

Kommunerna i Västnyland vänder sig till Kommunikationsministeriet i ett gemensamt ställningstagande. De vill att fler viktiga vägar i Västnyland ska tas med i stomnätet.

De skriver att stamvägarna i Västnyland borde bli en del av stomnätet och menar att upprätthållandet och utvecklandet av vägnätet är livsviktigt för näringslivet i regionen och i hela landet.

Kommunerna föreslår nu att även stamväg 51 mellan Helsingfors och Karis och stamväg 50, alltså Ring III mellan stamväg 1 och stamväg 51, ska ingå i stomnätet.

Brevet har undertecknats av Hangös, Raseborgs, Ingås, Sjundeås, Kyrkslätts och Esbos stads- och kommundirekörer.

Näringslivets behov har prioriterats

I augusti offentliggjordes Kommunikationsministeriets lista på vägar som ska höra till stomnätet. I Västnyland fanns riksväg 25 mellan Hangö och Mäntsälä med på listan. Ministeriet föreslog också kustbanan som en del av stomnätet.

Enhetsdirektören och trafikrådet Risto Murto vid Kommunikationsministeriet förklarade då för Yle Västnyland att man speciellt tagit näringslivets behov i beaktande men att inget är hugget i sten.

Mera trafik på de västnyländska vägarna än på de vägar som är med på listan

De västnyländska kommunerna motiverar sitt förslag med att trafikmängden på stamvägarna 51 och 50 (Ring III) är betydligt högre än trafiken på de vägar som föreslås bli en del av stomnätet.

De poängterar också att stamväg 51 är en viktig rutt för godstrafik för import- och exporthamnar.

Kommunikationsministeriet har bett kommunerna om ett utlåtande om stomnätet.

Flera västnylänska kommuner har nyligen också uttryckt sitt missnöje gällande Närings-, trafik- och miljöcentralens plan på investeringar i vägar fram till 2022. I den planen blev Hangö, Raseborg och Ingå helt utan pengar.