Hoppa till huvudinnehåll

Regissören Ali Abbasi trodde han gjorde en smal film – nu är Gräns Sveriges Oscarskandidat

Tina (Eva Melander) och Vore (Eero Milonoff) står bredvid varandra i skogen. Planschbild för filmen Gräns.
När man talar om trollen... Tina (Eva Melander) och Vore (Eero Milonoff) i sagoskogen. Tina (Eva Melander) och Vore (Eero Milonoff) står bredvid varandra i skogen. Planschbild för filmen Gräns. Bild: Future Film Gräns,Eva Melander,Eero Milonoff

Gräns är inte som vanliga filmer. Den gränsar till det magiska och använder nordisk mytologi för att berätta den gripande historien om en tulltjänsteman som känner sig utanför och möter kärleken. Och så får vi se en av de mest udda sexscener som skildrats på film.

— När vi gjorde filmen tänkte jag att det här blir en väldigt smal film för folk som är intresserade av väldigt specifika grejer.

Det säger regissören Ali Abbasi när jag ringer upp honom då han sitter i en bil i Danmark.

Sedan vann filmen pris i Cannes och är nu Sveriges Oscarskandidat.

Och nu är alla intresserade av Gräns.

Gräns handlar om den cirka 40-åriga tulltjänstemannen Tina (Eva Melander) som är sällsynt bra på sitt jobb. Hon kan nämligen lukta sig till när människor har nåt de försöker dölja. Men Tina är också en som hela tiden känner sig annorlunda och utanför. Hon är ensam trots att hon är omgiven av andra människor.

En dag promenerar Vore (Eero Milonoff) förbi tullen och Tina blir osäker. Det här är en man som Tina inte kan avläsa eller dofta sig fram till men som hon ändå känner en stark dragning till.

Tina (Eva Melander) och Vore (Eero Milonoff) står mittemot varandra vid tullstationen.
Ja, han har inget i väskan. Men Tina (Eva Melander) känner på sig att det är nåt speciellt med Vore (Eero Milonoff). Tina (Eva Melander) och Vore (Eero Milonoff) står mittemot varandra vid tullstationen. Bild: © Meta Spark & Kärnfilm AB 2018 Gräns,Eero Milonoff,Eva Melander

Vore vänder upp och ner på hennes tillvaro. Genom Tinas försök att utreda vem Vore är börjar hon så småningom också förstå vem hon själv är. Och att det här med manligt och kvinnligt kön och hur det uttrycks kan se ut på olika sätt, vilket också fint skildras i filmens icke-binära sexscen.

Filmen är baserad på en novell av John Ajvide Lindqvist (Låt den rätte komma in) som skrivit manus tillsammans med Isabella Eklöf och Ali Abbasi.

Gräns är både en slags kärlekshistoria och en thriller. Det är en film som skildrar utanförskap och att vara annorlunda utifrån en helt ny vinkel. Den handlar om en person som har en stark koppling till naturen och djuren. Och så finns det ett stråk av melankoli som går tvärs igenom hela filmen och som berör en starkt.

Ur filmen Gräns, t.v. Eero Milonoff, t.v. Eva Melander.
Är det mig du väntar på? Ur filmen Gräns, t.v. Eero Milonoff, t.v. Eva Melander. Bild: Festival du Cannes Eero Milonoff,Eva Melander,Ali Abbasi,gräns

Spoiler alert!

Det här är alltså en beskrivning av filmen. Men det är egentligen omöjligt att tala om filmen utan att avslöja väsentliga delar av det centrala i filmen. Så om du ännu inte sett filmen skall du sluta läsa nu. Eller helt enkelt hoppa till följande mellanrubrik.

Nordisk mytologi intressantare än vampyrer och zombies

Det som gör Gräns speciell är att den tar avstamp i den gamla nordiska mytologin om troll. Enligt Abbasi är det en tacksam myt att jobba med för att det finns så många element som man kan använda och som kan kopplas till nutid. Och så är troll inte heller så starkt definierade, i Norden finns det olika syn på trollen, vem de är och vad de gör.

Vampyrer är sexiga och zombierna är konsumenter. Men så har vi trollen och där kan jag känna igen mig själv.

— Det är inte som med vampyrer eller zombies. Där finns det redan en massa filmer och tv-serier som man måste förhålla sig till. Men det finns inte så hemskt många filmer som handlar om troll.

— Vampyrer är sexiga och ser bra ut och zombierna är konsumenter. Men så har vi trollen och där kan jag känna igen mig själv. Nån som är med fast inte riktigt med, en som är lite grov och klumpig men inte så skrämmande. Fast troll också kan vara otäcka.

Närbild på regissören Ali Abbasi.
Regssören Ali Abbasi andra långfilm Gräns är nu Sveriges Oscarskandidat. Närbild på regissören Ali Abbasi. Bild: © Nadim Carlsen Gräns,Ali Abbasi

Abbasi avslöjar att han känner en stor sympati för trollen och ser dem som våra alter egon. Det finns olika versioner av troll och i vissa fall är de kanske rätt långt borta från människan säger Abbasi.

— Det är egentligen oss själva det handlar om, vi försöker skapa en bild av oss själva som mer primitiva, underliga eller klumpiga.

Från turist- till businessklass

Gräns tävlade och vann pris i Cannes (i kategorin Un certain regard, som är för de mer nyskapande filmerna). Och nu är filmen också Sveriges Oscarskandidat.

Att få en film med på festivalen i Cannes är lite som en kvalitetsstämpel. Att få en Oscarskandidatur betyder att filmen lägger i en extra växel och väcker intresse hos en betydligt större publik. Det här har Abbasi redan märkt.

— Det var som om en bomb exploderat, säger Abbasi och börjar skratta. Det är som att gå från turistklass till businessklass. Jag fattade inte riktigt hur stor en Oscarskandidatur är.

Tina (Eva Melander) och Vore (Eero Milonoff) simmar i en sjö medan det regnar och ropar av glädje.
Det är bara ute i naturen som Vore och Tina kan känna sig fria. Tina (Eva Melander) och Vore (Eero Milonoff) simmar i en sjö medan det regnar och ropar av glädje. Bild: © Meta Spark & Kärnfilm AB 2018 Gräns,Eero Milonoff,Eva Melander

— Det som är bra med Oscar är att den banar väg för en annorlunda, större publik i hela världen som annars kanske inte hade lagt märke till filmen.

Abbasi har rest med filmen i Europa och Amerika och är överraskad över hur bra folk kopplar an till filmens berättelse.

— Det jag tänkte att är väldigt specifikt nordiskt, att man måste vara svensk eller finsk för att förstå det, det förstår en massa människor runtom i världen. Folk är engagerade på ett sätt som jag verkligen inte hade räknat med. Så nånting har vi gjort rätt.

Det petnoga arbetet med att hitta rätt skådespelare

Det tog över ett och ett halvt år att hitta Eva Melander och Eero Milonoff som spelar Tina och Vore. Casting eller rollsättning är något som Abbasi lägger ner mycket energi på och han beskriver sig själv som petnoga när det gäller att välja skådespelare.

— Det är en jätteviktig del för mig för det handlar om hur jag jobbar. Jag väljer skådespelare för att vi skall jobba och bygga något ihop. Jag är ögonen som ser på det hela utifrån och den som leder dem, men det är skådespelarna som gör det stora jobbet och därför är det väldigt viktigt vem man väljer.

Jag skall se till att folk leker och har det bra men samtidigt att leken också skall leda någonstans.

Abbasi avslöjar också att det var svårt att hitta en skådespelare som kunde spela Vore. För Vore är en blandning av något oförutsägbart eller hotfyllt men också sårbart.

— Vi gick igenom så gott som alla skådespelare som finns för att hitta någon som kunde göra bägge och det var i princip bara Eero som kunde det.

Närbild på Eero Milonoff.
Eero Milonoff spelar Vore, som ska vara både hotfull och sårbar. Närbild på Eero Milonoff. Bild: Yle / Johanna Grönqvist Eero Milonoff,Gräns

Abbasi fick syn på Eero Milonoff då han såg filmen Hymyilevä mies. Han tog kontakt med Milonoffs agent och bad honom skicka ett så kallat self tape. En kort video där Milonoff med sin mobil spelade in några scener ur filmen.

Då jag träffar Milonoff i Helsingfors i samband med pressvisningen av filmen avslöjar han att just då hade han en hektisk period på Kom-teatteri och egentligen inte tid att göra en self tape.

— Men de låg på och bad mig flere gånger, så till sist gjorde jag det. Och Abbasi måste ha gillat vad han såg.

Rollen som Vore är en mycket fysisk roll och Milonoff avslöjar att han gick upp 18 kg.

— Abbasi motiverade det väl, så både jag och Eva Melander satte på oss muskler och massa. Det hjälpte att komma in i den fysiska delen av rollen. Men det yttre kommer främst av det inre, man måste förstå den person man spelar, bakgrunden och filmens tema och sedan hitta de känslorna i en själv.

Tina (Eva Melander) och Vore (Eero Milonoff) går bredvid varandra i skogen och ser på varandra.
Tina och Vore har en speciell relation. Tina (Eva Melander) och Vore (Eero Milonoff) går bredvid varandra i skogen och ser på varandra. Bild: © Meta Spark & Kärnfilm AB 2018 Eva Melander,Eero Milonoff,Gräns

Milonoff gillade att Abbasi var bra på att skapa en förtroendefull stämning under inspelningen. Abbasi igen hyllar Milonoffs mod, att han som skådespelare vågar ta chanser. Det betyder att han litar på mig, säger Abbasi, han prövar och testar och vet att det kan vara helt fel, att han spelar över eller missar grejer.

— Han litar på att jag sitter och väljer rätt klipp och det sättet att jobba tycker jag väldigt mycket om. Men det kräver att man litar på varandra och man har modet att kasta sig ut i nåt.

Ali Abbasi står i skogen och regisserar filmen Gräns.
Ali Abbasi ser sig själv som en lekledare under en filminspelning. Ali Abbasi står i skogen och regisserar filmen Gräns. Bild: Christian Geisnæs ©Meta Spark&Kärnfilm AB 2018 Ali Abbasi,Gräns

En filminspelning kan vara så absurd i sig själv med en massa vuxna människor som leker, förklarar Abbasi. Därför försöker han göra inspelningen så okomplicerad som möjligt. Han beskriver sig själv som en slags lekledare.

— Jag skall se till att folk leker och har det bra men samtidigt att leken också skall leda någonstans.

Hur tolkar publiken i Finland slutet?

Filmen slutar med en liten koppling till Finland som kan tolkas på olika sätt. Innan vi avslutar samtalet säger Abbasi att han är väldigt nyfiken på hur den finländska publiken kommer att ta filmen.

Om det skulle bli en uppföljare på Gräns så måste den absolut göras i Finland, på finska, säger Abbasi och skrattar.

Läs mera:

Eero Milonoff.

Eero Milonoff fick Sveriges finaste filmpris för sin roll i Gräns

Det svenska filmpriset Guldbaggen har delats ut i diverse kategorier och en av baggarna åker till Finland med skådespelaren Eero Milonoff.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje