Hoppa till huvudinnehåll

Spårvagnar eller superbussar? Åbos val står mellan image och flexibilitet

En framtidsvision över kollektivtrafiken vid Åbo teknologicentrum med gula snabbspårvagnar, fotgängare och bilar.
En framtidsvision över kollektivtrafiken i Åbo. En framtidsvision över kollektivtrafiken vid Åbo teknologicentrum med gula snabbspårvagnar, fotgängare och bilar. Bild: Åbo stad Åbo,kollektivtrafik,spårvagnar,Framtidsvision,superbuss

Åbo ska i början av år 2019 besluta om man i framtiden ska ha spårvagnar eller superbussar. Då man jämför hur andra nordiska städer valt märker man bara att valet är svårt.

Malmö och Lund hade samma målsättning. Bägge ville skapa en hållbar och samtidigt effektiv kollektivtrafik.

Det är bara 18 kilometer mellan städerna, men de kom fram till olika lösningar; Malmö valde superbussar, Lund valde spårvagnar.

– I slutändan är det politiska beslut, hur man prioriterar och tänker på framtiden, förklarar analytikern Ruut Haapamäki vid analys- och teknikkonsultföretaget WSP Finland.

Ruut Haapamäki står vid bilder av en gul superbuss och en gul spårvagn.
Ruut Haapamäki. Ruut Haapamäki står vid bilder av en gul superbuss och en gul spårvagn. Bild: Linus Hoffman / Yle kollektivtrafik,Åbo,spårvagnar,bussar,superbuss

Haapamäki har undersökt nio nordiska städer som nyligen valt sina nya trafiksystem.

Smidigt och hållbart - både i Malmö och Lund

Malmö valde att bygga MalmöExpressen eftersom man ville skapa ett smartare och smidigare sätt att komma fram i staden. Malmös devis är "tänk spårvagn, kör buss".

Superbussen ska ge kunderna en enklare, snabbare och mer komfortabel resa, säger Malmö på sin webbplats.

Illustration av superbussen MalmöExpressen i trafik i Malmö.
MalmöExpressen. Illustration av superbussen MalmöExpressen i trafik i Malmö. Bild: illustration: C2 bussar,Malmöexpressen

Lund har valt Spårväg Lund eftersom det gör det möjligt för fler människor att resa hållbart i Lund. Det är en del i att bygga ett modernt och klimatsmart samhälle.

Att bygga spårväg är i sig inget mål utan ett medel för att uppnå mål. Mål som är kopplade till kommunens ambitioner om en hållbar utveckling, skriver Lund på sin webbplats.

Visionsbild över spårvagn på Sölvegatan i Lund.
Så här ska spårvägen se ut i Lund. Visionsbild över spårvagn på Sölvegatan i Lund. Bild: Metro arkitekter och Lunds kommun spårvagn,spårvägstrafik,spårvägar,Lund

Starka argument för vartdera alternativet

I Norden och i hela Europa planerar man och bygger många nya kollektivtrafiklösningar. Man satsar på en stamlinje som både är miljövänlig och klarar av att transportera stora mängder människor.

Karta över Åbos tilltänkta spårvägsnät
Så här ska Åbos stamlinje gå. Karta över Åbos tilltänkta spårvägsnät Bild: Karta: Åbo stad, Yle spårvagn i åbo

– Alla städer växer, och då vill man locka nya invånarna med hållbar utveckling och hållbara trafiklösningar, säger Haapamäki.

De starkaste argumenten för superbussar eller BRT-system (Bus Rapid Transit) är att de är billigare än spårvägen, att linjerna lättare kan byggas ut eller ändras, att man kan använda förnybar energi eller eldrivna bussar, och då teknologin utvecklas kan man i framtiden ha självkörande bussar.

Digital karta över Åbo centrum med alla bussar i realtid.
Digital busskarta i realtid för Åbo. Digital karta över Åbo centrum med alla bussar i realtid. Bild: Linus Hoffman / Yle busslinje,kollektivtrafik,Åbo,bussar,bussapp

De starkaste argumenten för spårvagnar är att de ger staden en god image, de har hög passagerarkapacitet, och de skapar en långvarig samhällsutveckling. Företagare vågar öppna butiker i förorter och längs rutterna, för linjerna ändras inte så lätt.

Städerna valde olika, så hur ska Åbo välja?

Målsättningarna är desamma, men Odense, Århus, Lund och Bergen har valt spårväg, medan Ålborg, Malmö, Helsingborg, Stavanger och Trondheim har valt superbussar.

Så vad är din slutsats? Vilkendera borde Åbo välja?

– Det kan jag inte och det vill jag inte svara på, skrattar Haapamäki.

En busshållplats vid Åbo stadsteater, med reklam för Sokos.
Ska en spårvagn eller buss stanna här år 2040? En busshållplats vid Åbo stadsteater, med reklam för Sokos. Bild: Linus Hoffman / Yle busshållplats,Åbo,Aura å,kollektivtrafik,Sokos,Harlax

– Valet är i första hand politiskt, om en hurudan stad vi vill bygga och hur långt in i framtiden vi planerar. Räcker exempelvis busskapaciteten till om vi planerar för år 2040?

Målet är att Åbo stadsfullmäktige i början av år 2019 ska besluta sig för antingen spårväg eller superbuss. Trafiken skulle enligt planerna kunna inledas tidigast år 2025.

Ruut Haapamäki deltar i lokaltrafikseminariet som 27-28 september ordnas i Åbo av Finlands Lokaltrafikförbund.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland