Hoppa till huvudinnehåll

Teaterrecension: Tandtrollen Karius och Baktus på fartfylld dagisturné med Wasa Teater

Carola Sarén som Karius och Maria Udd som Baktus.
Carola Sarén som Karius och Maria Udd som Baktus. Carola Sarén som Karius och Maria Udd som Baktus. Bild: ©2018 Wasa Teater/Linus Lindholm Thorbjørn Egner,Karius och Baktus,Wasa Teater

Temat i pjäsen Karius och Baktus är lika aktuellt idag som på 1940-talet då den skrevs - tänderna förstörs av sötsaker. Men trots allvaret är det här en historia som berättas med mycket färg, fart, humor och glädje.

Berättelsen är skriven av Thorbjørn Egner. Egner har också skrivit bland annat Folk och rövare i Kamomillastad.

Karius och Baktus eller Sarén och Udd

Teatern har lyckats väl med rollbesättningen. Carola Sarén, som är känd för sina många gubbar och andra kluriga figurer från tidigare uppsättningar på Wasa Teater, spelar Karius med svart kalufs och ett hål som gapar i egen tandrad.

Likt många andra Sarénska figurer har Karius ett manhaftigt kroppsspråk, vilket passar väl ihop med det grovjobb som utförs i tänderna. Pannlampan på och så hackas, borras och skyfflas det när det ska byggas bon i tänderna.

Maria Udds rödhåriga Baktus är lite modernare och hiphopinspirerad i sitt kroppsspråk.

Karius (Carola Sarén), Baktus (Maria Udd) och tandborsten (Anna Moberg).
Karius (Carola Sarén), Baktus (Maria Udd) och tandborsten (Anna Moberg). Karius (Carola Sarén), Baktus (Maria Udd) och tandborsten (Anna Moberg). Bild: ©2018 Wasa Teater / Linus Lindholm Karius och Baktus,Thorbjørn Egner,Wasa Teater

Baktus jobbar inte lika hårt som Karius, men fixar ändå till ett hem med gardiner och kaktus i övre käken. Ett hem med utsikt över vita tandtoppar.

Aj aj! Det gör så ont i mina tänder

Pojken Jens är ingen huvudperson i det här dramat, även om hans tänder utgör scenografin och hans agerande påverkar de små trollen i munnen.

På en av tänderna hänger ett inramat foto, så vi får ändå ett ansikte på honom.

Med jämna mellanrum öppnar så tändernas ägare munnen och låter härligheter som donuts och cola slinka in. Det är rena paradiset som tandtrollen hittat.

Men plötsligt hörs ett rop. ”Aj, aj”. Det är Jens som fått tandvärk. Karius tar i hackan och slår till några gånger. Tandtrollen skrattar elakt och förtjust när Jens igen ropar av smärta.

Trollen har ingen framförhållning och förstår inte att det här kommer att leda till otrevligheter.

Tandborsten kommer

Det första som drabbar dem är Anna Mobergs fullkroppstandborste, som sopar iväg alla godsaker. Sen kommer rena bantningskuren då de varken får bulla, godis eller annat snask som tär på tänderna.

Till sist bryter ljuset från tandläkarens lampa in i munnen och nu förstår tandtrollen var som håller på att hända med deras hem.

Anna Moberg som tandborren.
Anna Moberg som tandborren. Anna Moberg som tandborren. Bild: ©2018 Wasa Teater / Linus Lindholm Wasa teater,Karius och Baktus,Thorbjørn Egner

Anna Moberg, med rötterna i fysisk teater, förkroppsligar inte bara tandborste utan också en silvrig tandläkarborr som med iver putsar på tänderna.

Kampen mot tandvärken slutar med att tandtrollen spolas ut ur munnen och ut i havet.

Dagispjäsers dilemma

Regissör Agneta Lindroos följer den ursprungliga berättelsen, men kryddar den med modernare referenser och humor.

Premiärpubliken på Solbackens daghem i Smedsby, Korsholm är med på noterna. Ibland är de steget före och ropar goda råd till skådespelarna.

Skrattsalvorna ekar högt, högt mot taket. Och att tänderna ska borstas och godisintaget hållas under kontroll är också fullständigt klart för barnen.

Baktus (Maria Udd) och Karius (Carola Saren).
Baktus (Maria Udd) och Karius (Carola Saren). Baktus (Maria Udd) och Karius (Carola Saren). Bild: ©2018 Wasa Teater/Linus Lindholm Karius och Baktus,Thorbjørn Egner,Wasa Teater

En dagispjäs har dock något av ett inbyggt dilemma.

Barn är lätta att bjuda in till dialog, samtidigt måste balansen hållas så att inte alla börjar berätta för skådespelarna vilken dag som är godisdag och hur ofta de borstar tänderna.

På samma gång som barnen känner att de får ta del i föreställningen ingår det också i systemet att dagispersonal kommer att hyscha.

I en pjäs som Karius och Baktus, som barnen redan känner till, skulle det dock gå att improvisera lite och låta barnen bidra till att föra berättelsen framåt.

Slutet gott

Hur gick det sen för stackars Karius och Baktus som förlorade sina hem och blev utspolade i havet?

I slutscenen möter vi dem igen, och de har redan spanat in en massa människor på en strand. Glada och hoppfulla tar de sikte på stranden i hopp om att hitta en ny mun att flytta in i.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje