Hoppa till huvudinnehåll

Lydiga båtägare bidrar till att muddringen av Borgå å lyckas

man håller på med att montera loss fötöijnings dellar
Bryggor, bojar, pålar och y-bommar tas bort man håller på med att montera loss fötöijnings dellar Bild: Yle/ Stefan Paavola Borgå,Borgå å,muddring,brygga

Båtplatserna söder om Alexandersgatans bro skulle vara tömda den 1 oktober. På måndagsmorgonen var två båtar ännu förtöjda vid en brygga på västra åstranden. Ägaren till den ena båten kom dit och flyttade själv sin båt.

Hamnföreståndaren Janita Pihlaja-Wickholm tror att muddringen inne i centrum kommer i gång under veckan, men enligt entreprenören beror det på hur arbetet framskrider längre ner i ån.

Hamnföreståndare Janita Pihlaja-Wickholm
Hamnföreståndare Janita Pihlaja-Wickholm är nöjd med att muddringen är i gång Hamnföreståndare Janita Pihlaja-Wickholm Bild: Yle/ Stefan Paavola Borgå,Borgå å,muddring,janita pihlaja-wickholm

Uppmaningarna från stadens sida att båtarna ska flyttas har skickats via olika kanaler flera gånger och informationen tycks ha gått hem.

- Jag är nog positivt överraskad över det att båtägarna har tagit flyttandet på allvar, säger Janita Pihlaja-Wickholm.

Ny gästhamn kan planeras

Nu kommer förberedelserna på allvar i gång inför muddringen. Bryggorna, bryggvikterna, landgångarna, bojarna och förtöjningspålarna ska flyttas.

Ån blir djupare också intill stranden. Hur strandkajen på västra åstranden kommer att se ut i framtiden är ännu oklart.

En rak kajkant är mycket dyrare att bygga än en lutande kant.

Planeringen av en ny gästhamn på västra åstranden får nu fart då man vet att stranden kommer att bli tilläckligt djup.

Mastkran på vift

Mastkranen intill Wilenius båtvarv är bortlyft och det är ännu oklart var den ska stå. Det kommer att lyftas muddringsmassor på det ställe där mastkranen stod.

Marken är stabiliserad där muddringsmassorna ska dumpas på västra åstranden. Mängderna är inte heller så stora att de skulle trycka ner lera i ån.

De dumpade massorna fungerar som byggmaterial för de kommande parkområdena.

Förtöjniingsstolpar vid västra åstranden
Förtöjningspålarna står nu tomma Förtöjniingsstolpar vid västra åstranden Bild: Yle/ Stefan Paavola Borgå,Borgå å,muddring,förtöjningsstolpar

Stockar och ved på bottnen

Hittills har muddringsarbetet framskridit bra. Janita Pihlaja-Wickholm har inte hört om några större motgångar.

Hårda vindar har stundvis hindrat fraktandet av muddringsmassorna till Svartbäcksfjärden, men högvattnen har däremot inte stört arbetet.

En hel del vedhalvor och stockar har ställt med lite förtret för muddrarna.

Muddrandet görs för passagerarfartygen

De som är mest glada för att arbetet är i gång är de som kör passagerartrafik i ån.

Passagerarfartyg i Borgå
Passagerarfartygen har väntat mest på muddringen Passagerarfartyg i Borgå Bild: Yle/ Stefan Paavola Borgå,Borgå å,muddring,Passagerarfartyg,jl runeberg

- Farleden är smal så man får nog ha tungan mitt i munnen när man styr in något av fartygen, kommenterar Pihlaja-Wickholm.

Det blir rymligare att färdas i ån då stränderna blir djupare. Femton till tjugo meter långa landgångar till bryggorna behövs inte längre.

Rör, fiskar och djur beaktas

De vita plastkaggar som ligger i ån är märken som Borgå vatten lagt dit för att muddrarna ska veta var vatten- och avloppsrören är.

Under muddringen tas det prover för att kunna separera förorenade jordlager. Förorenad massa förs till avfallscentralen.

En konsekvensundersökning om hur fiskar och andra djur i ån har klarat av muddringen görs när arbetet är klart. Muddringsarbetet torde bli klart 2018.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland