Hoppa till huvudinnehåll

S-gruppen lanserar tjänst som låter kunderna granska sina inköp - är du säker på att du köper mer sallad än choklad?

En hand som håller i ett S-bonuskort.
En hand som håller i ett S-bonuskort. Bild: YLE/Eva-Maria Koskinen s-kedja

Hur mycket pengar sätter du på tobak per år? Köper du mer godis än frukter? Hur många plastpåsar i månaden köper du? S-gruppens nya nättjänst låter kunderna se sin inköpsdata.

Den nya tjänsten Omat ostot ger en bild av kundens inköpsdata och låter hen analysera sin egen konsumtion. Man kan logga in på tjänsten med sina bankkoder.

- Vi ger kunden en möjlighet att överblicka vilka inköp kunden använder sina pengar på. Många tror sig köpa mer sallad än choklad, men kan bli överraskade, säger Veli-Pekka Ääri, chef för SOK:s digitala tjänster.

I tjänsten är inköpen i kategorier som till exempel grönsaker eller alkoholdrycker. Dessutom visar tjänsten var man oftast handlar och vilken tid inköpen gjorts.

Ääri berättar att man för tillfället jobbar på att utveckla nya funktioner för tjänsten.

- Vi kommer att erbjuda funktioner för kunder som i något skede vill öka på grönsakskonsumtionen, köpa mindre plastpåsar eller köpa mer inhemska produkter, säger Ääri.

Med hjälp av tjänsten kommer kunden att kunna granska inköp som gjorts i S-market-, Sale-, Alepa- och Kodin Terra-butiker. S-gruppen kommer senare att lägga till ABC, Sokos, Emotion, Marks & Spencer samt nätköp i tjänsten.

Tjänsten blev tillgänglig för kunderna på tisdag.

Butikshylla med öl och alkoläsk.
Hur mycket pengar sätter du på alkoholdrycker per år? Butikshylla med öl och alkoläsk. Bild: Annika Holmbom / Yle öl,alkoholdrycker,long drink,Starköl,alkohollagstiftning

Ääri svarar på frågor om tjänsten

Hur gynnar det kunden att ni samlar in hens inköpsdata och delar med er av den till hen?

- Vi erbjuder kunden en helhetsbild av dennes vardagsinköp. När vi pilottestade tjänsten internt meddelade en kollega att han använder 2 000 euro på tobak per år. Han bestämde sig för att sluta röka.

Det ger en ganska konkret bild av helhetsbilden.

Inom pilotgruppen kunde vi lätt urskilja två lika stora grupper: de som är noga med sin ekonomi och de som satsar på etiska, hälsosamma inköp.

Kan kunden stoppa er från att se hens inköp?

- Ja. I nuläget använder 60 000 ägarkunder, det vill säga 1,3 procent av ägarkunderna, ett grönt kort men har förbjudit användningen av sin data.

Sparas informationen i ert system fast användningen är förbjuden?

- Bonuspoängen utbetalas på basis av inköpsdata om produktgrupper. Den här informationen behövs eftersom det finns produktgrupper som man inte tjänar bonuspoäng på, till exempel tobak och alkohol.

All annan information är anonym och med hjälp av den går kunden inte att identifiera.

Hur kan kunden stoppa er från att följa med hens inköp?

Det här går att åtgärda på våra nättjänster eller vid kundbetjäningen i till exempel Prisma-butikerna.

På nättjänsterna måste krävs stark identifiering och hos kundbetjäningen måste man kunna styrka sin identitet.

Delar ni med er av informationen med någon annan aktör än kunden?

- Kundinformationen stannar hos affärsgruppen. Det är ett klart linjebeslut.

Finns det försäkringsbolag som hör till S-gruppen som kan få tillgång till kundernas köpinformation?

- Nej, det handlar om helt olika databaser. Vi diskuterade det här för två år sedan. Myndigheterna kräver att affärsverksamhetens system och finansbranschens system hålls åtskilda.

Informationen kommer inte att gå i kors. Övervakningen är mycket strängare än på finanssidan.

Om de här två i något skede slås samman kommer det att vara i kundens händer. Ingen annan än kunden själv kan ge tillstånd för det här.

Har myndigheterna tillgång till systemet i samband med en brottsutredning?

- På ett allmänt plan. Vår verksamhet lyder under myndigheternas regler.

Det har förekommit fall där Livsmedelssäkerhetsverket Evira velat kontakta kunder vid misstanke om livsmedel med livshotande eller skadliga brister. I såna fall är följer vi myndigheternas direktiv.

Följer ni själva med vilken information människor söker efter i systemet?

- Ja. Det är centralt för att utveckla tjänsten. Vi måste följa med och ta lärdom. Vi strävar till att lägga till information som kunderna upplever relevant.

Person iklädd munkjacka sitter vid en laptop och en dator med en massa gröna tecken på skärmen.
Person iklädd munkjacka sitter vid en laptop och en dator med en massa gröna tecken på skärmen. Bild: Mostphotos / Andrey Popov cyberattacker,cyberattack,dataintrång,cybersäkerhet,hackare,internet,datorer,cyberrymd,kryptering,skadliga program,cybersäkerhetscentret

Skyddat för dataintrång?

Dataintrången och stulna användaruppgifter verkar höra till nutidens allt mer normala problem. Bland annat det sociala nätverket Facebook har upprepade gånger drabbats, senast förra veckan.

Ett säkerhetsfel på Facebook kan ha lett till att 50 miljoner användarkonton kapades, meddelade bolaget på fredagen.

Också företag som Uber, Yahoo och släktforskningssajten MyHeritage har på senaste tiden råkat ut för dylika fall där användaruppgifter stulits.

Enligt Ääri är S-gruppens system lika välskyddat som ett banksystem.

- Vi betalar över 300 miljoner euro i bonus på basis av informationen. Ur ett traditionellt perspektiv är vårt system lika välskyddat som ett banksystem. För att vara ett kundregister är det mycket skyddat.

Artikeln är baserad på Yle Uutisets artikel "S-ryhmä päästää asiakkaat käsiksi omiin ostostietoihinsa – 12 kysymystä ja vastausta uudesta palvelusta", skriven av Annette Blencowe och Mikko Leppänen.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes