Hoppa till huvudinnehåll

Borgå trafik: Onnibus-affären kom som en total överraskning

buss på hållplats
För två sedan började Onnibus köra från Vårberga via Borgå centrum mot Helingfors. buss på hållplats Bild: Yle/Mikael Kokkola Onnibus Oy,mjk

De tidigare konkurrenterna på sträckan Borgå-Helsingfors hör nu till samma bolag, Koiviston Auto. Antalet avgångar är i framtiden i hög grad det samma, tror Borgå trafiks vd Dick Wallenius.

Under dryga två års tid har de två bussbolagen, Onnibus och Borgå trafik, fört en hård kamp om kunderna på den passagerartäta rutten Borgå-Helsingfors. Konkurrensen ledde till fler avgångar och billigare biljetter.

Det Lahtisbaserade företaget Koiviston Auto, som också äger Borgå trafik, köpte på onsdag upp hela aktiestocken av Onnibus.com.

- För oss på Borgå Trafik kom affären som en total överraskning, säger vd Dick Wallenius. Jag har ingen aning om vart det här kommer att bära.

Dick Wallenius, trafikchef vid Borgå trafik
Dick Wallenius, vd på Borgå trafik.. Dick Wallenius, trafikchef vid Borgå trafik Bild: Yle / Leo Gammals Porvoon Liikenne - Borgå Trafik,bussar,kollektivtrafik,dick wallenius

Men beträffande turtätheten och biljettpriser har han sina aningar.

- För tillfället tror jag inte det kommer att ske några större förändringar med busstrafiken mot Helsingfors. Vissa avgångstider kommer säkert att justeras för att undvika dubbla avgångar men turtätheten minskar knappast.

Onnibus kör för tillfället varje vardag med 18 avgångar från Borgå. Borgå trafik har totalt 71 starter mot Helsingfors.

Som billigast har en biljett på Onnibus kostat 2 euro. För att säkra sitt kundunderlag har Borgå trafik å sin sida bland annat sänkt priset på månadsbiljetten.

- Beträffande biljettpriset har jag ingen aning om hur det blir i framtiden, säger Dick Wallenius. En faktor som avgör är kundunderlaget.

bussbiljett
bussbiljett Bild: Yle/Mikael Kokkola Onnibus Oy,mjk

Koncernchef Antti Norrlin på Koiviston Auto lovar i stort billiga bussbiljetter även framöver.

- Den dynamiska och aggressiva prissättningen är uttryckligen det som gjort att Onnibus klarat sig så bra och den kommer att fortsätta, säger Norrlin, i en intervju för Yle Nyheter.

Hurdan prisutvecklingen blir mellan Borgå och Helsingfors med den nya ägarstrukturen är alltså ännu oklar.

Onnibus fick fart på bussbranschen

För busstrafiken överlag ser vd Dick Wallenius att Onnibus har haft en positiv inverkan på hela branschen.

- Genom den synlighet de har fått genom åren har också passagerarmängden ökat för alla i branschen. Passagerare har tack vare Onnibus återupptäckt bussåkandet.

Koiviston Auto, grundat 1928, är med sina cirka 650 bussar det största bussbolaget i Finland. Onnibus har 68 bussar.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland