Hoppa till huvudinnehåll

Helsingfors skärpte tonen med taxiavtal för barn med specialbehov – föräldrarna är lättade: "Äntligen blir vi hörda"

Mamma i Helsingfors: Johanna Welander
Johanna Welander uppskattar stadens insats Mamma i Helsingfors: Johanna Welander Bild: Yle / Ann-Charlotte Åkerholm barn med särskilda behov,johanna welander

Efter Svenska Yles rapportering om massiva problem med taxiskjutsar för barn med specialbehov har det blivit en ändring mot det bättre. Staden kommer inte i nuläget att riva upp avtalen med taxibolagen som ansvarar för specialskjutsarna till skolor och daghem. I stället går man igenom avtalen noggrannare.

Svenska Yle rapporterade i början av september om en kaotisk terminsstart för de svenskspråkiga barn med specialbehov som är berättigade till taxiskjuts till skolan eller daghemmet.

Familjerna och de andra vuxna runt barnen berättade om en timmes förseningar, fall där dagisbarn med specialbehov lämnades ensamma på en parkeringsplats och om att taxibilarna under de första veckorna saknade bilbarnstolar.

Det var uppenbart att de taxibolag som staden hade slutit avtal med genom upphandling, inte lyckades fylla alla de villkor som fanns på avtalet mellan Helsingfors stad och bolagen.

"En känsla av lättnad"

Efter rapporteringen skred staden till åtgärder. Johanna Welander, en av de föräldrar som medverkade i reportaget, kontaktades och välkomnades med i processen. Stadens representanter ville veta hur problemen såg ut i de drabbade familjerna och daghemmen. Därefter sammankallades personal, taxibolag och stadens representanter till möte.

– Bland oss föräldrar råder nu en känsla av lättnad och uppskattning för att vi äntligen blir hörda, säger Welander.

Johanna Welander lastensa kanssa lastentarhanopettajien palkkoihin liittyvässä mielenosoituksessa Helsingin Narinkkatorilla.
Johanna Welander är lättad Johanna Welander lastensa kanssa lastentarhanopettajien palkkoihin liittyvässä mielenosoituksessa Helsingin Narinkkatorilla. Bild: Kimmo Hiltunen / Yle demonstrationer,barnträdgårdslärare,Narinken

Det bästa, enligt Welander, är ändå att slippa den dagliga oron över var barnet befinner sig.

– Det är nu färre chaufförer som kör våra barn och det kommer bättre info om förseningar, säger Welander.

Man har nu en större trygghet att vila i när man vinkar av sitt barn på morgonen.― Johanna Welander

Welander hoppas nu på att det inte blir några ytterligare problem på vintern när barnen ska vänta på sina taxiskjutsar i full vinterutrustning.

– Det finns nu utrymme för att förbättra servicen, inte att försämra den. Därför vågar vi inte ännu pusta ut. Om det börjar slira nedåt så är förtroendet förbrukat, säger hon.

Staden blev tydligare med avtal

Inom staden är det biträdande borgmästare Pia Pakarinen (Saml.) som har yttersta ansvaret i frågorna. Hon hoppas och tror att det ska gå vägen efter att man har gått igenom det trettonsidiga serviceavtalet ännu mera detaljerat med serviceproducenterna.

– Vad vi nu har lärt oss är att i början av läsåret när man har nya, upphandlade avtal och nya chaufförer så måste vi förklara bättre vad det är som förutsätts för att göra servicen smidig för alla parter, säger Pakarinen.

En del av föräldrarna upplever att de inte blev hörda förrän problemen kom upp via media. Pakarinen beklagar det och tror att man med bättre information kan undvika det i framtiden.

– Kanske man kunde undvika det genom att bättre informera föräldrarna om vem de ska kontakta ifall allt inte fungerar som det ska, säger Pakarinen.

Läs mera:

Flera timmars hemväg i skoltaxin och barn med funktionsnedsättning som lämnats ensamma på vägen – kaosartad terminsstart i Helsingfors

I Helsingfors har den nya terminen för barn med specialbehov fått en kaosartad start. Barn med funktionsnedsättning har tvingats vänta en timme på taxi, de har lämnats ensamma på trottoaren och suttit över två timmar i en taxi på väg hem. Det berättar en rad föräldrar som TV-nytt har talat med.

Läs mera:

Webbenkät till taxiföretagen ska ge besked om problemen - nu vill Konkurrensverket veta orsakerna

Missköter taxiförmedlingscentralerna sin uppgift? Räcker det med tillsägelse, eller behöver man gå via domstol? Konkurrens- och konsumentverket ska via en webbenkät till taxiföretagarna försöka lösa problemen med FPA-taxir och skolskjutsar. Medborgarna har hört av sig i alla strutar med sitt missnöje.

Läs mera:

Strulig start för skolskjutsarna: Jenni har utrustat sin femåriga son med en GPS för att veta vart bilen kör honom

Det nya läsåret har börjat struligt för skolskjutsarna för barn med specialbehov i Helsingfors. Förseningar, bristfällig information och långa resor har varit vardag för Jenni Larres femåriga son som åker skolskjuts från hemmet i Drumsö till förskolan i Tölö, Helsingfors.