Hoppa till huvudinnehåll

Sitra: Nu krävs snabba åtgärder för att minska trafikutsläppen - skatten på bränsle borde höjas kraftigt

trafik
trafik Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press trafik,Utsläpp

Jubileumsfonden för Finlands självständighet Sitra ger Finlands skattepolitik dåligt betyg vad gäller trafiken och utsläppen. Sitra kräver att nästa regering genomför en radikal skattereform som verkligen minskar trafikens utsläpp i praktiken, och inte bara på pappret.

Med den nuvarande beskattningen halveras inte trafikutsläppen fram till år 2030 - ett mål som Finland har förbundit sig till.

Bensin och diesel borde kosta mycket mer

Bland annat vill Sitra höja bränsleskatten kraftigt - och samtidigt befria bilar med låga utsläpp från bilskatt helt och hållet.

Klimatkrisen är akut

Sitra publicerar i dag en promemoria av Saara Tamminen, ledande expert på Sitra.

- Klimatkrisen är akut, säger Tamminen till Yle. Vi måste få ner utsläppen i rask takt. Trafikutsläppen verkar inte minska alls, och det bekymrar.

Avgasrör.
Avgasrör. Bild: EPA/Alexander Ruesche avgaser

Tamminen konstaterar att regeringen årligen får in miljarder euro av bilisterna i skatter, men dessa skatter verkar inte bita på koldioxidutsläppen.

- Finansministeriet slår sig för bröstet och skryter över det fina skattesystemet, men Statistikcentralens siffror visar att trafikutsläppen inte har minskat nämnvärt sedan år 1990, och det är 30 år sedan!

Vi kör mer och bilarna blir äldre

Det här sker trots att nya bilar förorenar mindre än äldre och att biobränsle används mer än förr, säger Tamminen. Dessutom har beskattningen allt mer börjat gynna bilar med låga utsläpp.

- Men det är ett faktum att bilbeståndet blir allt äldre, och vi kör allt mer.

Trots att bränsleskatten har höjts regelbundet, har förhöjningarna varit för små. Det har inte minskat bilanvändningen.

Men det är ett faktum att bilbeståndet blir allt äldre, och vi kör allt mer

Enligt Tamminen ligger en av orsakerna i att finländarna inkomster samtidigt har ökat - vi har alltså haft råd med höjda priser. I relation till lönestegringen har bensinpriset inte stigit alls, medan dieselpriset har kommit upp med 12 procent, säger Tamminen.

- Därför borde bränslepriserna bindas till förtjänstnivåindex, för att ha önskad effekt på konsumtionen.

En elbil som laddas.
En elbil som laddas. Bild: Mostphotos/Matej Kastelic bilar,bränslen,förnybara energikällor,elbilar,elbil

Sitra skyller inte enbart på beskattningen - alternativa fordon med låga utsläpp är fortfarande för få, säger Tamminen.

- Det är först nu som vi börjar se en ökad tillgång på el- och gasdrivna fordon.

Ursprungsartikelnär skriven av Antti Koistinen på Yle Uutiset.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes