Hoppa till huvudinnehåll

Vi köper ekologiskt odlad mat som aldrig förr - inom branschen tror man att det blir ännu mer

Ekologiskt odlad barnmat på en butikshylla.
Barnmat hör till de grupper där det blir allt vanligare att konsumenter väljer naturenligt framställda produkter. Ekologiskt odlad barnmat på en butikshylla. Bild: Lehtikuva ekologisk mat,ekoprodukter

I inköpskärrorna i matbutikerna ligger allt oftare ekologiskt framställda livsmedel som frukter, mjölk, grönsaker, ägg och kaffe. Förbundet för naturenlig odling Pro Luomu uppger att försäljningen av ekoprodukter har ökat med 13 procent på ett år.

Av all mat vi köper är andelen ekologiska produkter visserligen liten. Marknadsandelen är 2,3 procent.

Men den växer, uppger Pro Luomu. Försäljningen har nästan fördubblats sedan år 2011 och siffrorna för försäljningen mellan sommaren 2017 och sommaren 2018 visar på 13 procents ökning jämfört med samma period ett år tidigare.

Förbundet framhåller att försäljningen lätt kan fördubblas eller till och med trefaldigas, bara det finns ett tillräckligt utbud. Handeln har till exempel efterlyst mera bröd, kött och charkuterivaror, uppger förbundet.

Unga köper mest naturenligt odlat

- I dagens läge är det främst unga konsumenter som intresserar sig för ekologiskt odlat, så man kan vänta sig att tillväxten fortsätter, säger Pro Luomus verksamhetsledare Marja-Riitta Kottila.

- De unga köper ekologiskt främst med tanke på miljön, välmående och förhållandena för djuren, säger hon.

Förutom de produkter som nämndes tidigare ökar försäljningen snabbt vad gäller Luomu-märkta mellanmålsprodukter och bryggeriprodukter. Andra grupper som går bra åt är barnmat, fllingor, matolja och färdigmat.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes