Hoppa till huvudinnehåll

Många uteblivna FPA-skjutsar i Lappträsk – det är olönsamt, säger taxibilist

En gul taxiskylt ovanpå en bil.
En gul taxiskylt ovanpå en bil. Bild: Yle/Juho Karlsson taxi,Österbotten,Närpes,taxibilar,invalidtaxi

Sedan den nya taxilagen trädde i kraft i somras har det förekommit många problem med FPA-finansierade taxiresor för äldre eller rörelsehindrade personer. Problemen är särskilt påtagliga i Lappträsk.

– Sedan sommaren har vi haft problem med taxibilar som är beställda till sjukvårdsenheterna men som många gånger inte har kommit, berättar Benny Engård som äger ett vårdhem i Lappträsk.

Samma problem har förekommit bland invakörningar.

– Invaliderna har många gånger suttit och väntat på taxin utan att den kommit. Det här har, så vitt jag vet, hänt ett tiotals gånger i Lappträsk.

Antalet uteblivna körningar kan, enligt Engård, ändå vara betydligt större eftersom alla inte meddelat kommunen.

De uteblivna FPA-skjutsarna, menar Engård, leder i praktiken ofta till missade läkarbesök.

Det verkar inte heller hjälpa att ringa taxin när den inte dyker upp.

– Man får inget svar när man ringer, berättar Engård.

Benny Engård.
Benny Engård. Benny Engård. Bild: Yle / Hedvig Sandell FPA

Olönsamt för taxichaufförer

De uteblivna FPA-körningarna beror helt enkelt på att det inte är lönsamt för taxichaufförer att göra dem.

– Låt säga att jag befinner mig på Lovisa taxistation. Då måste jag först köra därifrån till Lappträsk. Sedan ska kunden kanske förflytta sig ett par kilometer och det får jag betalt för. Sedan ska jag igen tillbaka till Lovisa, säger taxibilisten Karl-Johan Ekström.

Resorna till och från Lappträsk får taxichaufförer alltså inte betalt för.

– Då kör jag ju över 40 kilometer gratis. Det går inte att göra sådana körningar om vi inte får betalt för dem.

Så länge det fanns stationsorter och zongränser, menar Ekström, var det här inget problem.

– Då fick vi betalt för att köra upp till Lappträsk. Vi måste få någon slags ersättning för det idag också.

En taxibil från Lähitaksi.
Att köra 40 kilometer gratis och få betalt för endast ett par kilometer är ingen lukrativ taxiverksamhet. En taxibil från Lähitaksi. Bild: Yle / Hedvig Sandell taxi

Kräver åtgärder av FPA

Vårdhemsägaren Benny Engård, som också är SFP-politiker, är medveten om dilemmat som taxichaufförer står inför. Ansvaret, menar han, ligger på FPA.

– Jag kräver att FPA tar sitt ansvar och ser över sin offert med taxibolaget. Sedan borde de också ändra på reglerna.

Tidigare, säger Engård, fick kunderna själva ansöka om ersättning för sina taxiresor. Det här har FPA nu förbjudit.

I egenskap av vårdhemsägare har Engård, tillsammans med kommunen, bett FPA om svar – men inga svar har kommit.

– Det värsta är att FPA har slutat att överhuvudtaget svara på våra frågor.

Enberg hoppas att problemet åtgärdas så fort som möjligt.

– Folk vågar inte längre beställa taxi. De ber sina grannar om skjuts istället. Det är mycket beklagligt.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland