Hoppa till huvudinnehåll

Det finns fortfarande få elbilar i vårt land – forskare och elbilsägare föreslår: Gör det dyrare att köra med bensin- och dieselbilar

Kalle Pokki
Kalle Pokki laddar sin elbil invid ett köpcentrum i Lempäälä. Kalle Pokki Bild: Yle/Niklas Fagerström porträtt,Kalle Pokki

Med nuvarande utveckling bedömer forskare att Finland inte når målet om att halvera utsläppen från trafiken fram till år 2030. Många elbilister säger att något måste göras.

– Jag köpte elbil för att den är miljövänlig och har en hel del prestanda. Det är roligt att förflytta sig med den, säger Esbobon Kalle Pokki.

Ett exempel på det är att han har kört 160 km bara för att träffa några andra elbilsentusiaster invid en ny laddstation i Lempäälä, lite söder om Tammerfors. Det är också där Svenska Yle träffar honom.

Elbilister samlades invid en laddstation.
Elbilister från olika delar av landet. Elbilister samlades invid en laddstation. Bild: Yle/Niklas Fagerström bilister,elbilar

– Det skulle vara bra att sporra folk att skaffa elbil. Skatten för att äga en elbil är redan lägre än för en typisk bensinbil, men skillnaden borde bli ännu större, säger han.

Max Johansson, vice ordförande vid elbilsföreningen Tesla Club Finland, håller med.

– Det är svåra politiska frågor, men om man ser på miljöeffekten och situationen i Mellanöstern och så vidare, allt som har med oljeindustrin att göra, så borde det finnas en beskattning som tar det i betraktande.

I en rapport som publiceras den här veckan rekommenderar forskare vid jubileumsfonden Sitra att politikerna gör det dyrare att köra med bensin- och dieselbilar.

Samtidigt menar forskarna att det borde bli billigare att köra med elbilar och bilar med låga utsläpp.

En statlig arbetsgrupp tittar närmare på det här som bäst och väntas komma med förslag i december.

– Vi har en klimatkris och utsläppen måste kunna minskas mycket snabbt. Särskilt när det gäller utsläppen i trafiken har vi inte sett någon minskning på många år, kommenterar Saara Tamminen, klimatspecialist på Sitra.

Utsläppshalvering osäker

Forskare vid Sitra påpekar också att om inget görs så kommer Finland inte att kunna halvera utsläppen i trafiken fram till år 2030, vilket landet har siktat på för att bekämpa klimatförändringen.

Finlands mål är att ha 250 000 elbilar och 50 000 gasbilar på vägarna år 2030.

Trafik- och kommunikationsminister Anne Berner (C) kommenterade för sin del nyligen att det kunde vara skäl att se över beskattningen så att den sporrar till miljövänligare alternativ.

Enligt Berner borde de skärpta skatterna baseras på bilanvändningen. Ett sätt att göra det här är att höja bensin- och dieselskatten ytterligare.

Petteri Orpo
Petteri Orpo. Petteri Orpo Petteri Orpo

Finansminister Petteri Orpo (Saml.) säger också till Yle att utsläppen måste minskas med hjälp av nya beskattningsregler.

– Vi måste kraftigare styra folk till att röra sig mer miljövänligt i trafiken, kommenterar han.

Många som kör med diesel- eller bensinbil är samtidigt mycket kritiska till att möjligen behöva betala mer i skatt.

"Typisk finländsk reaktion; om en grej är oönskvärd gör man den dyrare istället för att försöka göra den önskvärda grejen billigare. Det är ju helt korkat. Styr då istället folket genom att premiera det önskvärda beteendet", kommenterar läsaren med signaturen Mimers Brunn här på svenska.yle.fi.

Och läsaren Sol-Britt skriver så här:

"En orsak till varför vår bilpark ser ut som den gör är ju de redan höga skatterna på modernare bilar. Att tro att 'vanligt folk' kommer att välja elbil istället för bensin eller diesel på grund av att de höjer skatterna ytterligare är ju bara dumt."

Hon tillägger dessutom:

"Då kommer troligen folk börja köra med ännu äldre bilar med mera utsläpp. Elbilen är för dåligt utvecklad (eller trafiken, laddningsstationer med mera) för att vi på landet ska klara oss med en elbil på samma sätt som en vanlig."

Inte samma intresse i hela landet

Det finns stora regionala skillnader i elbilsägandet i Finland. På vissa håll är elbilar mer populära än på andra. Johansson är inte överraskad över det.

– Jag tror att det har att göra med hur folk är överhuvudtaget. Hur pass framåtblickande man är.

Max Johansson
Max Johansson. Max Johansson Bild: Yle/Niklas Fagerström porträtt,laddning

Han tillägger att antalet laddstationer i närheten av bostaden också är en faktor.

– Lite går det nog hand i hand. På områden med väldigt få elbilar har det inte byggts lika många laddstationer. Speciellt i östra Finland och östra Lappland finns det dåligt med laddstationer och elbilar.

Johansson har själv varit mycket nöjd med att äga elbil.

– Jag ser inte några möjligheter att gå tillbaka till förbränningsmotor mera. Det är såpass mycket skönare att köra med elbil.

Stor skillnad till Sverige

Totalt fanns det 1 875 elbilar och 9 400 laddhybrider i vårt land i slutet av juni 2018. I slutet av oktober hade antalet stigit till 2 119 elbilar och 11 287 laddhybrider, enligt statistik från trafiksäkerhetsverket Trafi.

I Sverige fanns det samtidigt ungefär sju gånger fler elbilar än i Finland, och ungefär fem gånger fler laddhybrider.

– Här i Finland är vi kanske mer fördomsfulla. Många tror att en elbil inte fungerar tillräckligt väl och att det är svårt att ladda den, kommenterar Kirsi Immonen som är vice ordförande vid elbilsföreningen Sähköautoilijat.

Hon påpekar att elbilsföreningen jobbar för att bryta fördomarna och att medlemmarna gärna berättar öppet om sina erfarenheter.

I nuläget kan man få 2 000 euro i statligt stöd för att köpa en ny elbil. Erbjudandet gäller fram till slutet av november 2021.

Många elbilister anser ändå att summan är alldeles för liten för att ha någon större betydelse. Elbilar är ännu relativt dyra och få elbilsmodeller kostar mindre än 30 000 euro.

Fyra olika slags bilar

Elbil – en bil med full eldrift. Har en eller flera elmotorer som enbart körs på el från ett batteri. En renodlad elbil ger inga utsläpp och kan därför bidra till bättre luft på gatorna.

Laddhybrid – en bil som utöver en bensin- eller dieseldriven motor har en kompletterande elmotor med drivbatterier som kan laddas med nätström. Drivbatterierna laddas fulla med nätström innan man åker, men de laddas också under körningen vid inbromsningar och av förbränningsmotorn.

Elhybrid – en bil som har en vanlig förbränningsmotor och en elmotor. Den använder förbränningsmotorn för att ladda elmotorns batteri under färd, men också inbromsningar och tomgång kan användas för laddning. Elhybriden kan inte laddas upp med el utifrån.

Gasdriven bil eller gasbil – har normalt ett dubbelt bränslesystem baserat på bensinteknik. Som bränsle används natur- eller biogas och vid behov bensin. Fordonet tankas i allmänhet med komprimerad gas.

Källor: trafi.fi, miljofordon.se

Laddhybrider allt populärare

Samtidigt har också laddhybrider blivit vanligare. De drivs förutom med el också med bensin eller diesel. Johansson kallar den här biltypen för ett mellanskede.

– När man inte fullt litar på att man skulle klara sig med enbart el så är det lätt att tänka sig att en laddhybrid är en bra medelväg.

Han påpekar ändå att det här ändras hela tiden.

– I och med att räckvidden för elbilar hela tiden växer och växer. Nu talar vi redan om 400–500 kilometer för många bilmodeller.

Så det kan hända att laddhybridskedet blir ganska kort, eller vad tror du?

– Själv tror jag det, ja.

I dagsläget finns det redan mer än 1 500 laddstationer för elbilar och laddhybrider i Finland, enligt tjänsten Latauskartta.fi.

Elbilar vid laddstation.
Elbilar vid laddstation. Bild: Yle/Niklas Fagerström elbilar,Laddstolpe,laddstation

Laddning hemma och på jobbet

Max Johansson vid Tesla Club Finland säger att fler också borde ha rätt att ladda sin bil hemma.

– Många bor i husbolag och det kan vara svårt och struligt att komma överens om att få bygga en laddstation.

Han säger att man dessutom borde få ladda på arbetsplatser i större utsträckning än i dag.

Detta kan bli möjligt redan nästa år. Då kan arbetsgivaren dra av en viss summa från lönen om arbetstagaren vill ha möjlighet att ladda på jobbet, enligt nya beskattningsregler.

De flesta laddstationer i Finland laddar elbilarna relativt långsamt med en effekt på 22 kW eller mindre. Det kan då ta några timmar att ladda batteriet helt och hållet.

Men antalet snabbladdningsstationer ökar också hela tiden.

Dela fil med kollektivtrafiken

Ett ytterligare sätt att gynna elbilsägandet skulle vara att låta elbilarna köra i buss- och taxifiler, påpekar Johansson.

– Det skulle vara roligt att se mera av det. Det är endast Västerleden mellan Esbo och Helsingfors som har en sådan fil.

– Men i huvudstadsregionen där det är besvärligt med alla vägarbeten och mycket trafik skulle det vara intressant att pröva den här möjligheten.

Samtidigt är det också viktigt att komma ihåg att en elbil inte är utsläppsfri.

I ett slutarbete vid Åbo yrkeshögskola påpekar Jerry Nyberg att det går åt mer energi att tillverka en elbil än att tillverka en bensinbil.

Dessutom måste den elektricitet som bilen förbrukar produceras på något sätt. Hur elen produceras har stor betydelse för hur miljövänlig elbilen är.

Du kan läsa mer om hur miljövänlig en elbil egentligen är i Svenska Yle-artikeln Är elbilen verkligen miljövänlig? Svaret är både ja och nej.

Elbil laddas.
Elbil laddas. Bild: Yle/Niklas Fagerström elbilar,laddstation

Extra ljud ska införas

Ett problem med nuvarande elbilar är att de kan utgöra en trafikfara eftersom de är så tysta.

Det här ska det ändå bli ändring på. Det finns nämligen krav inom EU på att nya elbilar ska ge ifrån sig extra ljud vid låga hastigheter.

Från och med juli 2019 ska alla nya elbilar ha den här ljudfunktionen och existerande elbilar måste ha extra ljud installerat innan juli 2021.

– Det är lite lustigt. Det är ju skönt när det är tyst, säger Johansson.

– Men nog märker man på parkeringsplatser när man kryper fram med bilen att människor inte förstår att väja. De ser att en bil rör sig, men de inser inte tillräckligt väl att den kan utgöra en fara, tillägger han.

Läs mera:

EU-länderna eniga om skärpta miljökrav för bilar – utsläppen ska minska med 35 procent

EU-ländernas miljöministrar föreslår att koldioxidutsläppen från nya bilar ska minska med 35 procent före år 2030. Beslutet fattades i Luxemburg på natten efter utdragna förhandlingar.

Artikeln uppdaterades 10.10.2018 kl. 11.28 med ny elbilsstatistik som publicerades nu på förmiddagen. Dessutom lades ett par av webbkommentarerna till i själva artikeln.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes