Hoppa till huvudinnehåll

Känner du dig trött och hängig och i behov av en paus? En ledd tupplur mitt på dagen kan vara lösningen

En ljus sal med vita väggar, på golvet finns yogamattor och träblock.
Är du stressad? En tupplur mitt på dagen kanske är vad du behöver. En ljus sal med vita väggar, på golvet finns yogamattor och träblock. yoga,sömn,yogastudio

En tupplur mitt på dagen, skulle det vara något för dig? Nu har man startat ett koncept som erbjuder dagstupplurar, en paus på trettio minuter där du slappnar av och kanske till och med somnar en stund tillsammans med främlingar.

Lägg hellre in en tupplur i ett schema än att du inte alls tar pauser i ditt hektiska dagsprogram. Ungefär så resonerade välmåendechefen Tiina Vainio när hon lade fram idén om en halvtimmes tupplur om dagen.

Nära Senatstorget i Helsingfors har man öppnat ett center för välmående där man under ett och samma tak kan hitta restauranger, en vinbar, ett wellnesscenter och ett kontorskollektv för upp till 400 personer.

Vi försöker hela tiden prestera bättre, vi mäter steg och puls och vill ha mera. Samtidigt blir vi sämre på att leva och vara i stunden och att skapa pauser mellan tankarna

Centrets välmåendekoncept erbjuder främst ryggymnastik och olika sorters yogalektioner, men tre dagar i veckan erbjuder man tupplurar i yogasalen.

- På mitt tidigare jobb märkte jag att det besökarna mest uppskattade var att få komma dit och bara vara, säger välmåendechefen Tiina Vainio, som tidigare jobbat på ett friluftsbad.

Att bara vara kan också vara väldigt svårt i dagens samhälle, många väljer en dynamisk yoga för att kunna slappna av ens lite grann, märkte Vainio som ville skapa något där man faktiskt bara får vara.

- Tillsammans med våra yogalärare skapade vi ett 30 minuters tupplurspass.

Två leende kvinnor i halvbild.
Tiina Mankki leder tupplurarna och har utvecklat konceptet tillsammans med Tiina Vainio. Två leende kvinnor i halvbild. Bild: Catariina Salo kvinnor,sofia future farm

Blir också sovandet en prestation?

En schemalagd tupplur kan kännas som en prestation i sig, trots att det är det som konceptet vill komma ifrån. Tanken att varva ner kan för många kännas som något som är svårt att hantera på egen hand.

- Vi försöker hela tiden prestera bättre, vi mäter steg och puls och vill ha mera. Samtidigt blir vi sämre på att leva och vara i stunden och att skapa pauser mellan tankarna. Världen är nu öppen 24 timmar i dygnet och vi vill delta i allt - samtidigt finns det faktiskt inte flera timmar i ett dygn än tidigare.

En ledd tupplur börjar med att yogaläraren Tiina Mankki drar en avslappning på ungefär tio minuter. Avslappningen går ut på att mjuka upp ryggen och lugna ner andningen, sedan är det tillåtet att verkligen somna.

Efter en halvtimme blir deltagarna lugnt väckta av Mankki som också uppmanar den som vill att stanna kvar och vila ännu en stund.

- Jag tycker absolut att vi borde slappna av mera under dagtid. Det känns som att vi nästan blivit beroende av adrenalin, säger Mankki.

Hon menar att medan vi bara försöker bli bättre och prestera mera har vi förlorat något, vi gör saker snabbare och snabbare och blir samtidigt sämre på att ta det lugnt.

Balansen mellan lugnet och det nya snabba tempot finns inte längre.

Tupplurar i kalendern väcker motstridiga känslor

Mia Haglund har ett jobb som håller ett högt tempo och innebär mycket resande. Haglund har redan en tid använt sig av mindfulnessmetoder under stressiga arbetsdagar.

Det här var första gången hon testade på en ledd tupplur.

Ledda tupplurar ser jag som en jättebra sak, men att mindfulness blivit en prestation känns lite motstridigt eftersom mindfulness i sig är det motsatta― Mia Haglund

- Jag lyckades inte riktigt somna, men jag kände att jag var lite mer avslappnad efteråt. Om det hållit på en stund till hade jag säkert somnat, säger hon efter ett sovpass.

Att schemalägga tupplurar är inget som känns direkt konstigt eller nytt för Haglund, vars liv följer en strikt tidtabell. Att lägga in en tupplur i kalendern väcker dock blandade känslor.

- När något hamnar i kalendern känns det ju som en prestation. Samtidigt gör man ju det här för att klara av att fokusera, man kopplar av och hjärnan kan sedan igen fungera lite bättre och man blir mera kreativ.

- Ledda tupplurar ser jag som en jättebra sak, men att mindfulness blivit en prestation känns lite motstridigt eftersom mindfulness i sig är det motsatta, säger Haglund.

Större förändringar krävs för att hejda vågen av utbrändhet

Någon stor samhällsförändring tror hon dock inte att ledda tupplurar leder till.

- Det här är ju till hjälp för individen, att få en liten lättnad som motvikt till all den press som samhället lägger på en - men det är absolut ingen lösning på själva pressen.

Haglund menar att en strukturförändring krävs för att hejda den våg av utbrändhet som hotar bli en folksjukdom i hela Norden.

Hobbyer och umgänge med familj och vänner blir allt mer en prestation och vårt arbetsklimat blir allt hårdare. Till det krävs stora förändringar i samhället, menar Haglund.

- Men på individnivå kändes det jätteuppfriskande med en sådan här paus, att få lägga sig ner på en matta med en filt över sig mitt på dagen.

Leende kvinna i halvbild.
Mia Haglund använder ofta mindfulnessmetoder för att minska stressen. Leende kvinna i halvbild. Bild: Catariina Salo Kvinna,mia haglund

Hjälper oss bli mjukare

När Tiina Vainio hittade på konceptet om ledda tupplurar mitt under arbetsdagen hade hon främst en publik på över 40-åriga personer i åtanke, personer med familj, jobb och många utmaningar i livet.

Däremot har hon märkt att det lika bra kan vara en 15-åring som har glädje av tupplurarna.

- Det behöver ju inte vara jobb och familj som gör en stressad, det är det samhälle vi lever i nuförtiden som gör många av oss stressade.

Tupplursledaren Tiina Mankki hoppas att vi kan hitta tillbaka till något mänskligt vi kanske har tappat bort.

- När vi gör något så mänskligt som att sova tillsammans tror jag det kan hjälpa oss att inte vara så hårda mot oss själva och genom det att inte vara så hårda mot varandra.

Läs också

Hälsa

  • Läkare som påpekar vikten borde också kunna erbjuda hjälp

    Hurdan hjälp erbjuds den som vill ha hjälp med sin övervikt?

    Många överviktiga berättar att vikten ofta tas upp inom hälsovården fastän besöket gäller något helt annat. Ändå kan det vara svårt att få hjälp när man vill ha det. Hur ska läkarna egentligen göra? Vi frågar specialläkare Milla Rosengård-Bärlund.

  • Träning som är kul!

    Om du hör ordet motion eller träning, vad tänker du på då?

    Om du hör ordet motion eller träning, så vad tänker du på då? Är ordet negativt laddat? Är det skolidrotten där du blev vald sist? Är det blod, svett och tårar eller tråkig träning som aldrig tar slut? Isåfall är det dags att tänka om.

  • Nytt superantibiotikum utvecklas av forskare

    En molekyländring har gjorts i vancomycin.

    Forskare har gjort en molekyländring i vancomycin, ett centralt antibiotikum vid behandling av svåra infektioner, uppger FNB. Enligt forskarna gör den nya strukturen det svårt för bakterierna att utveckla resistens.

  • Ser ditt barn på nätporr?

    Allt yngre barn porrsurfar, vissa blir beroende.

    I Sverige är medelåldern för pojkar att första gången medvetet börja konsumera pornografi 12.3 år. De yngsta som uppger att de sett nätporr går på förskolan.

  • Synskadades förbund bekymrat: Man kan inte längre få service av människor

    Kritik mot att biljettförsäljningen upphör i tågen.

    Synskadade är bekymrade över att biljettförsäljningen inom kollektivtrafiken i huvudstadsregionen försvinner. Ordförande för förbundet finlandssvenska synskadade, Sune Huldin, ser det här som ett led i en samhällsutveckling där service som ges av människor minskar. Och det här drabbar synskadade.

  • Ta vara på din sömn!

    Publikens kommentarer om sömn och sömnlöshet.

    Vi frågade er om hur ni sover. Här är era kommentarer och råd kring sömnlöshet.

  • Sömnbrist tär på hjärnan och kroppen

    Speciellt immunsystemet försvagas om du lider av sömnbrist.

    Stresshormoner håller dig vaken. Om du stressar och belastar hjärnan eller gör fysiskt tungt jobb har du ofta stresshormoner kvar i blodet. Då kan det vara svårt att få sömn, säger Tarja Stenberg, sömnforskare vid Helsingfors universitet.

  • Om vi inte sover dör vi

    Viktigt att sova bra på natten för att må bra på dagen.

    Hur vi sover på natten påverkar starkt hur vi mår på dagen – och i livet. Tillfällig sömnlöshet är vanligt och inget att oroa sig för, men om sömnlösheten blir långvarig finns det skäl att söka hjälp. En god sömnhygien med regelbundna vanor hjälper de flesta, i vissa fall kan finnas anledning att låta undersöka sig på en sömnklinik.

  • Är vila nästa stora trend?

    Människan behöver sömn, vila och aktivitet i rätt balans.

    En sömnlös längtar efter sömn, en stressad längtar efter vila. Vi behöver en bra balans mellan sömn, vila och aktivitet. Men hur ska vi uppnå balansen?

  • Bihåleinflammation

    Känn igen symptomen och lär dig vad du ska göra.

    Hur vet man om man har bihåleinflammation? Måste man alltid ta antibiotika för att bli av med den? frågar en läsare. Öron-, näs- och strupspecialisten Johan Hedström svarar.

  • Mykoplasmalunginflammation

    Långvarig hackhosta, feber, ansträngd andning och ovanlig trötthet kan vara tecken på en lunginflammation förorsakad av den lilla mikroben Mycoplasma pneumoniae. Diagnosen kan vara svår att ställa men är viktig för att patienten ska kunna få rätt sorts behandling.

  • Laryngit (”falsk krupp”) hos barn

    Så hjälper du ett barn med andnöd.

    Skällande hosta och andningssvårigheter i samband med en förkylning betyder att infektionen har spridit sig till struphuvudet (larynx). Kall luft underlättar andningen. Om barnet har mycket svårt att andas kan det behöva sjukhusvård.

  • RS-virus hos spädbarn

    Infektionen kan vara livshotande för de minsta.

    RS-viruset, som just nu ger vanliga förkylningssymptom hos vuxna kan vara livshotande för spädbarn. Skydda din baby mot smittan och uppsök läkare om hen blir sjuk.

Nyligen publicerat - Hälsa