Hoppa till huvudinnehåll

Hölmö nuori sydän-regissören Selma Vilhunen om hur man får unga att lysa på filmduken: ”alla ska känna sig trygga under inspelningarna”

Henkilökuva
Selma Vilhunen. Henkilökuva Bild: Mikko Koski/Yle Selma Vilhunen,Filmregissör

Hon har gjort sig känd för att komma sina unga karaktärer riktigt nära. I långfilmdebuten Tyttö nimeltä varpu var det Linnea Skog som glänste, i Hölmö nuori sydän är det nykomlingen Jere Ristseppä. Nu pratar Selma Vilhunen om trygghet, #metoo, och om vad som fick henne att välja Jere.

Nya Hölmö nuori sydän känns inledningsvis som en film om tonårsgraviditet i problemförort, men växer snabbt åt flera håll – lika viktiga ämnen är 15-åriga Lennis jakt efter en fadersfigur, och hur lätt en osäker ung kille kan rutscha in i helt fel sällskap.

Så blir filmen också en berättelse om extremhögerns grogrund, det är väldiga kast mellan framtidstro och hopplöshet, dumt våld och osäker skör förälskelse, riktigt stora teman som tonåringarna Jere Ristseppä och Rosa Honkonen ska blåsa liv i.

Det låter som en stor risktagning, att satsa på en ung kille som ”tidigare inte ens spelat sten i en skolföreställning”, men Selma Vilhunen lyckas – igen – med vågspelet.

Henkilökuva
Det unga skådespelarparet, Jere Ristseppä och Rosa Honkonen. Henkilökuva Bild: Mikko Koski/Yle film (konstart),skådespelare

Vad som är hennes hemlighet bakom de så trovärdiga unga filmkaraktärerna ska vi återkomma till. Då jag träffar kraftduon bakom filmen, manusförfattaren Kirsikka Saari och regissören Selma Vilhunen, börjar vi istället med att prata om vad som ligger bakom filmens berättelse.

Fick den avgörande idén hos frisören

- Jag har alltid vetat att jag nångång kommer att skriva om tonårsföräldrar, för att min vän blev mamma då vi båda var 16, berättar Kirsikka.

- Jag har också länge funderat på extremhögerns nya uppgång, och på hur jag skulle kunna behandla det temat. Men jag behövde en ramhistoria, och den fick jag helt oväntat hos min frisör som berättade om hur hon på ett BB träffat ett femtonårigt skinhead som skulle bli pappa och som så självsäkert hade pratat om hur en man måste göra vad en man måste göra.

- Den bilden var så stark, och då visste jag vem som ska vara min huvudperson. Sedan föll alla bitar på plats.

Långt samarbete

Selma Vilhunen och Kirsikka Saari har en lång gemensam historia. De var två av fem kvinnor som 2010 grundade produktionsbolaget Tuffi Films, och fick en framgång genast med sitt första gemensamma projekt; kortfilmen Pitääkö mun kaikki hoitaa (Är det jag som skall sköta allt?) från 2012, en film som Oscarsnominerades året därpå.

Selma Vilhunen och Kirsikka Saari, duon bakom filmen Hölmö nuori sydän.
Selma Vilhunen och Kirsikka Saari . Selma Vilhunen och Kirsikka Saari, duon bakom filmen Hölmö nuori sydän. Bild: Timo Korhonen / All Over Press Selma Vilhunen,Kirsikka Saari

Redan under den processen fick Selma se en mycket tidig version av det som nu blivit Hölmö nuori sydän, en 40 sidor lång novell, och bestämde sig genast för att hon vill vara med om att göra en film av berättelsen. Och hösten 2013, för fem år sedan, fick hon ta del av en första manuskriptversion.

Under de fem åren har mycket hänt. Selma har gjort två långa dokumentärer och nämnda Tyttö nimeltä Varpu (Den lilla sparven), hon har belönats med otaliga pris, tills hon för 18 månader sedan började jaga den nya filmens avgörande pusselbit; killen som skulle spela Lenni.

- Jag hade en mycket tydlig bild av en hurudan person jag söker för att få storyn berättad på rätt sätt, en kort kille med streetcred, en som kunde vara både tuff och skör. Men vi behövde mycket tur för att hitta rätt. Det var faktiskt Kirsikkas bonusdotter som såg vår efterlysning och sa att det här ju precis är som hennes kaveri Jere.

Så fick Selma kontakt med en kille som tidigare aldrig hade spelat teater eller stått framför en filmkamera.

Var det inte en otrolig risk, att välja någon så oerfaren till en så stor roll?

- Kanske det, men under provinspelningarna var han bara så bra, det var som ett riktigt underverk.

Men hur känner du igen det här ”så bra”?

- Jamen, ta fast en av de allra första uppgifterna han fick, att lära sej en lång monolog, en riktigt lång, och redan det att en 16-årig kille har lärt sej den utantill, och kan framföra den så att det känns som att han tar historien direkt ur sitt eget hjärta, och får det att kännas som om det faktiskt handlar om hans liv!

- Så han gjorde inte bara jobbet ordentligt, han lyckades också omfatta texten så att den kändes äkta. Det är riktig begåvning. Dessutom kasta han sej så modigt in i alla improvisationer, på ett sätt som lovade mycket.

Ny erfarenhet att gräva i unga mäns liv

Alla tidigare filmer som du gjort har du haft en väldigt personlig relation till, men här finns mer av främmande element inbakade. Har det gjort arbetsprocessen annorlunda?

- Nå visst finns här också bekanta element, kontrar Selma.

- Livet i en förort, livet som ensamförsörjare, och de ungas värld, allt det kändes nära. Men visst, här fanns nog också nya utmaningar, speciellt det här med unga män och deras värld. Att hitta in i den världen gjorde mej lite spänd, och extremhöger-världen, hur skulle jag få den flyttad från manuskript till något som smakar verkligt liv.

- Men Kirsikka hade gjort ett massivt researcharbete, så jag kunde lita på manuset.

Selma Vilhunen och Kirsikka Saari.
Selma Vilhunen och Kirsikka Saari inför presskonferens. Selma Vilhunen och Kirsikka Saari. Bild: Tomas Jansson / YLE Selma Vilhunen,Kirsikka Saari,Hölmö nuori sydän

Ja det är inte bara det att Kirsikka Saari själv vuxit upp i Östra Helsingfors, eller att hon från nära håll sett en ung kvinna bli mamma. Dessutom åkte hon ut till ungdomsgårdar för att prata med unga, för att få en känsla av hur deras verklighet ser ut just precis idag.

- Jag prata lite om allt med dem, berättar hon. Men det som var speciellt var att de var så tagna av att det kommer en vuxen som bara är intresserad av dem, utan att på köpet komma med goda råd. Och det var hjärtskärande hur stora berättelser de kom med, flickor som kunde vara så tuffa men där under fanns riktigt känsliga berättelser, hur de var tvungna att spela allt för stora roller i sina liv.

- Jag fick en sån väldigt respekt för dem, sådär att ... oj dessa små som måste bära på så stora saker.

- Och sen, tillägger Selma, fungerade Jere som min guide till pojkvärlden. Vi kunde alltid gå igenom scener med honom, och han kunde uppdatera dialogerna om han kände att det behövdes.

- Fast, säger hon sedan och skrattar sitt karaktäristiska spontana skratt. Det kom nog lite väl många svordomar på köpet som jag valde att stryka.

Trygghet istället för osäkerhet är nyckeln

Du får alltid så mycket ut ur unga mänskor. Vilken är din hemlighet, annat än att du repeterar så mycket som möjligt tillsammans med skådespelarna innan ni börjar spela in.

- Det finns inga genvägar. En nyckel är förstås castingen, att hitta rätt typer just för mej. Våra kemier måste mötas, och skådisarnas kemier måste passa ihop. Men det viktiga är väl att jag satsar mycket på att vi ska känna varandra bra redan då vi börjar spela in, att skådespelarna får känna att det är de som bäst känner sina figurer, och att de känner att jag litar på dem.

Ja här verkar man stå för en helt annan värld än en tidigare manlig regissörsgeneration, som kunde utgå från att en känsla av osäkerhet skulle kunna trolla fram de mest genuina känslorna till filmduken.

Selma Vilhunen talar istället om vikten av att skådespelarna måste kunna känna sig trygga under inspelningarna.

- De ska kunna och våga kasta sej helt in i rollen, och det betyder också att man får göra fel, att man inte kan vara rädd för att göra fel, att man testar och så kan det gå helt åt skogen och så ser man sej omkring och säger, det blev fel. Och så gör man det på nytt.

- Allt som bidrar till en sån atmosfär är värdefullt.

Hoppas #metoo ska kunna påverka vilka filmer som får göras

Produktionsbolaget Tuffi Films presenterade tidigare i år ett eget program för mångfald och jämställdhet inom finländsk film. I Hölmö nuori sydän finns icke-vita med som en naturlig del av persongalleriet, och inte oväntat tror och hoppas Selma att #metoo-rörelsen ska hämta med sig förändringar till filmbranschen, och att den helt konkret ska förbättra skådespelares arbetsförhållanden då film produceras.

Selma Vilhunen under inspelningarna av Hölmö nuori sydän.
Selma Vilhunen under inspelningarna av Hölmö nuori sydän. Selma Vilhunen under inspelningarna av Hölmö nuori sydän. Bild: Janina Witkowski / Tuffi Films Selma Vilhunen

- Men speciellt hoppas jag att rörelsen också ska påverka hurudana filmer som görs. Jag tänker att, det hurudana berättelser som erbjuds kvinnor påverkar också hur de behandlas. Om du tvingas spela en roll som inte ens är en hel mänska, då är det inte konstigt att du behandlas nonchalant.

- Den viktiga frågan är hurudana filmer som finansieras, och vem som får vara mänska på filmduken.

Då vi träffas ska Finlands Filmstiftelse alldeles snart offentliggöra sin kommande femårs-plan. Den kommenterar Selma med ett ”hoppas att den innehåller något slags jämställdhetsstrategi, gör den inte det så borde den skrivas om”.

- Jag är hoppfull. Det pratas mycket om de här frågorna nu, och prat leder alltid någonstans. Visst känns det tröttande och frustrerande då det känns att det går så långsamt, men jo, det går nog åt rätt håll.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje