Hoppa till huvudinnehåll

Lyft fram de positiva sidorna och det konkreta ni kan göra själv – så här talar du om klimatförändringen med barn

Barn står på nerskräpad strand.
Hur kan man tala om klimatförändringen med barn på ett uppbyggande sätt? Barn står på nerskräpad strand. Bild: Mostphotos klimatförändring,barn (familjemedlemmar),naturen

För yngre barn kan man förklara varför man gör klimatsmarta val i vardagen, medan gymnasieelever törstar efter kunskap och kan förstå det globala perspektivet. Visa att det finns hopp och att barnen själva kan påverka miljön med sina handlingar, säger både lärare och miljöexpert.

– Vår uppgift som vuxna är att se till att barnen alltid har hopp och att det går att göra någonting. Att vi tillsammans kan sköta det här som vi vuxna kanske har förstört, säger Lena Ahlroth som är klasslärare i Sjundeå svenska skola.

Klimatförändringen har varit aktuell den här veckan i och med den färska rapporten från FN:s klimatpanel. I den slår klimatforskare fast att vi måste göra mer för att förhindra att jordens medeltemperatur stiger.

Bernt Nordman som är verksamhetsledare vid Natur och miljö betonar också att barnen ska veta att det finns hopp.

– Det som är jätteviktigt att komma ihåg är att också klimatforskarna den här veckan konstaterade att läget inte är omöjligt. Det går att fixa det här, men samtidigt krävs det åtgärder, säger Nordman.

En kvinna står på en skolas innergård.
Lena Ahlroth är klasslärare och jobbar aktivt med miljöfrågor i skolvardagen. En kvinna står på en skolas innergård. Bild: Yle/Camilla Berghäll Grön flagg,miljöfostran,klasslärare,lena ahlroth

Konkreta handlingar

I Sjundeå svenska skola är det en del av vardagen att man jobbar för en bättre miljö, och barnen är själva delaktiga.

– Vi sysslar med ganska konkreta saker: vi sorterar avfall och vi gör skyltar och låter bli att slänga mat, säger Lena Ahlroth.

Hon har länge jobbat med miljöfrågor och hållbar utveckling som en del av vardagen i skolan genom programmet Grön Flagg. Hon tycker att det är roligt att jobba för miljön och upplever också att eleverna känner att det de gör har en betydelse.

– Allt bottnar i känslan för naturen, vi har en vacker natur och ska lära oss att ta hand om den också för nästa generation, säger Ahlroth.

Gör klimatvänliga val till det naturliga

Bernt Nordman anser att man kan att tala om varför man gör val och förklara att man gör det för att det är bättre för miljön.

– Det är jätteviktigt när man talar med barn och unga att man inte målar en bild av att det skulle vara någonting konstigt med att en familj inte har en bil till exempel, säger Nordman.

En annan sak man kan tala om är semesterresan, att det kanske inte alls beror på pengabrist att man inte åker till Thailand på höstlovet – utan att det kan hända att det är för att man vill minska utsläppen.

– Man kan förklara att det här egentligen är smarta val. Det gäller för oss alla att få klimatvänliga val att bli det naturliga, säger Nordman.

Tala om olika saker beroende på barnets ålder

Både Ahlroth och Nordman säger att man ska tala på olika sätt om klimatförändringen och miljöfrågor beroende på barnets ålder.

– Med små barn kan man tänka på hur det ser ut omkring dem, om det finns alger där de ska simma eller om hunden har fått glasbitar i tassarna, de är väldigt konkreta och nära saker, säger Ahlroth.

En man står bredvid en krukväxt på ett kontor.
En man står bredvid en krukväxt på ett kontor. Bild: Yle/Camilla Berghäll Natur och Miljö,Bernt Nordman

Nordman anser också att man ska undvika att belasta de yngre barnen med de stora globala frågorna och hoten.

– Med små barn ska man nog kanske mer tänka på att göra den här klimatvänliga livsstilen till en självklarhet. Och när det kommer frågor som: ”Varför har vi inte bil?” eller ”Varför äter vi så mycket vegetariskt?” så kan man bara säga att det är bra för klimatet, det blir mindre utsläpp då och då mår människorna bättre, säger Nordlund.

Med äldre barn kan man tala mer ingående om klimatförändringen.

– När vi kommer upp i årskurs 7-9 och särskilt i gymnasiet är kunskapstörsten väldigt stor, de vill verkligen förstå det och de har en oerhört stark kapacitet att förstå det också, säger Nordman.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes