Hoppa till huvudinnehåll

Mika Häkkinen vill ha tillbaka "däckkriget" i formel 1: ”Ingen kritik, men det behövs konkurrens”

Depåstopp och däckbyte.
Arkivbild. Depåstopp och däckbyte. Bild: All Over Press Formel 1

Sedan 2006 har endast en tillverkare bistått formel 1-stallen med däck. Det vill den tvåfaldige världsmästaren Mika Häkkinen gärna se en förändring på. Pirelli menade tidigare att de skulle välkomna en annan tillverkare på marknaden.

Det behövs rivalitet också med däcken i formel 1. Åtminstone om man frågar Mika Häkkinen.

Den tidigare världsmästaren berättar i en intervju för Autosport att han tror att ytterligare en däcktillverkare i VM-serien skulle göra tävlingen bättre.

– Just nu finns det ingen tävling bland däcktillverkarna. Jag anser att det borde finnas fler aktörer med i spelet, säger Häkkinen för tidningen.

Mika Häkkinen.
Mika Häkkinen. Mika Häkkinen. Bild: All Over Press Mika Häkkinen

– Det här är ingen kritik mot Pirelli. Det är helt enkelt ett faktum att det borde finnas tävling också bland däcktillverkarna. Det gör allt mer spännande, fortsätter han.

Häkkinen vann till exempel själv sin VM-titel 1998 då McLaren använde Bridgestones däck, medan rivalen Ferrari litade på Goodyears produkter. Pirelli har varit ensam däcktillverkare i F1-serien sedan 2006.

Varnar för höga kostnader

Frågan var på tapeten tidigare i höst då FIA konkurrensutsatte däcktillverkarna för säsongerna 2020-23. Förbundschefen Jean Todt berättade då för Reuters att det funnits andra aktörer än Pirelli som lagt in bud.

Pirelli-chefen Mario Isola sade då för ESPN att man välkomnar en konkurrent, ifall FIA väljer att gå tillbaka till tävlande tillverkare.

– Det skulle innebära en helt annan utmaning. Nu behöver vi bara fokusera på hur däcken sliter sig, eftersom de är de samma för alla. Men om en annan tillverkare skulle tävla mot oss så är det prestandan som är A och O, sade Isola.

Men enligt Isola skulle en däckrivalitet gå emot F1-ägarna i Liberty Medias linjedragningar. De nya ägarna har haft som agenda att skära ner på stallens kostnader i F1.

– Ett ”däckkrig” skulle däremot höja på kostnaderna för stallen, eftersom stallen skulle vara tvungna att testa mycket mer än de gör nu, konstaterade Isola.

Källor: STT, Reuters, ESPN

Läs också

Nyligen publicerat - Sport