Hoppa till huvudinnehåll

Finnair får kritik för sin ersättningspolicy vid försenade flyg - behandling i marknadsdomstolen inleds idag

Finnairplan i luften.
Finnairplan i luften. Bild: Yle/ Henrietta Hassinen. flygplan,Finnair

Finnair har upprepade gånger kritiserats för att snåla med passagerarersättningar vid försenade eller inställda flygningar. I dag inleds behandlingen av ärendet i marknadsdomstolen.

Flygbolaget Finnair och Konsumentombudsmannen är oeniga om hur Finnair bör gå till väga i fråga om ersättningar i situationer där flyget blivit försenat till följd av ett oförutsett tekniskt fel, som beror på något slags fabrikations- eller konstruktionsfel.

Konsumentombudsmannen anser att passagerarna då har rätt till standardersättning. Finnair däremot tycker att en ersättning i dessa fall inte är nödvändig.

Också presentkorten delar åsikter. Båda parterna är oense om huruvida Finnair kan substituera standardersättningen med presentkort som underskrider standardersättningens belopp i euro.

Konsumentombudsmannen anser Finnairs nuvarande ersättningspolicy vara olaglig och kräver att den förbjuds av marknadsdomstolen

Förlikningserbjudandet förutsätter enligt Konsumentombudsmannen att konsumenten ger upp sin rätt till standardersättning.

Att Finnair antingen erbjuder presentkort eller en ersättning lägre än standardersättningen när det tekniska felet ligger i konstruktionen eller fabrikationen förklarar bolaget med att "utredningen av dessa fel vanligen tar lång tid".

Enligt Finnair skiljer sig Konsumentombudsmannens linje i frågan om förlikningserbjudandet från förfaranden i övriga EU-länder.

Konsumentombudsmannen anser Finnairs nuvarande ersättningspolicy vara olaglig och kräver att den förbjuds av marknadsdomstolen.

Källa: STT

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes