Hoppa till huvudinnehåll

Musikern Niklas Nylund, som älskar sin bil, testade på en bilfri vecka.

Marek Salermo och Niklas Nylund utanför Efter Nio studion
Bilen, fortfarande det smidigaste alternativet, anser Marek Salermo och Niklas Nylund. Marek Salermo och Niklas Nylund utanför Efter Nio studion Efter nio,niklas nylund

Att avstå från sin bil är inte så lätt, ifall man som Niklas Nylund är van att ta bilen överallt. Om det dessutom regnar, busstidtabellerna är krångliga och bilen står redo på gården är valet mycket lätt. I bilen kan man dessutom lyssna på sin älsklingsmusik på högsta volym och skråla med utan att någon störs.

– Bilen är ett jäkligt bra ställe att vara kreativ på, konstaterar Niklas Nylund.

Det råder alltså ingen tvekan om att Niklas Nylund är en övertygad bilist. Allt som snurrar, för oljud och ryker har alltid fascinerat honom.

– Cyklar rör sig också framåt, i och för sig, men dom är inte alls lika intressanta konstaterar han.

Ändå är det just cykeln, en gammal hoj från 70-talet, som han plockar fram ur förrådet då hans bilfria vecka kör igång. Som inbiten bilist ville han anta utmaningen att prova på en vecka utan bil. Det blev exakt en vecka. Nu är han är tillbaka bakom ratten igen.

Trött på att sitta i bil

I tio års tid pendlade Niklas Nylund mellan Sockenbacka i Helsingfors och Borgå och satt då lätt tolv timmar i bil under en vecka. Under en period testade han på att ta sig till och från studion med buss. Eftersom det innebar byten för att komma fram, blev resorna för långa. Hans oregelbundna arbetstider gjorde det hela ännu krångligare.

– Jag blev så knäckt över alla de gånger jag missade bussen med någon minut, och sedan måste stå närmare en timme och vänta på nästa. Jag gav helt enkelt upp och tog bilen i stället.

Nu har Niklas Nylund flyttat sin musikstudio till en gårdsbyggnad som finns på hans tomt. Han blev till slut trött på allt sittande i bil och de långa resorna.

Vårt samhälle är uppbyggt kring den privata bilen

Att leva bilfritt går utmärkt om man råkar bo mitt i en stad med utvecklad kollektivtrafik. Finland är ett glest bebyggt land med en liten befolkning, vilket betyder att kollektivtrafiken endast fungerar i tätorter. De flesta har bil och det är kring den vårt samhälle är uppbyggt. Så har stads- och trafikplaneringen sett ut de senaste sjuttio åren, konstaterar trafikplanaren Marek Salermo.

– Människan är mycket lat till naturen. Är bilen det smidigaste alternativet är det klart att vi väljer den framom andra sätt att ta oss fram.

Vi ska absolut inte demonisera privatbilismen säger Marek Salermo. Det finns inte några hållbara alternativ som skulle ersätta den egna bilen. Ett sådant utbud måste först finnas för att folk ska låta bli att köra eller i förlängningen låta bli att köpa en egen bli. Ett sådant utbud håller på att realiseras, menar Marek Salermo.

Spännande utveckling på gång

– Idag har fler och fler har möjlighet att bli av med sitt bilberoende då digitaliseringen har medfört många nya möjligheter, fortsätter han.

Transport som tjänst (MaaS – Mobility as a Service) är ett begrepp som används för tjänster som har med mobilitet att göra. Via olika applikationer kan var och en köpa mobilitet. I stället för att vi äger våra egna bilar köper vi resor och transport.

Marek Salermo räknar upp många spännande saker som är på gång. Robotisering och automatisering av fordon ger helt nya möjligheter. Delningsekonomin är också en megatrend just nu, och den ändrar vårt sätt att se på ägandet.

Rena idiotin att bilarna står outnyttjade 95% av tiden

– En personbil kostar väldigt mycket och ändå står den outnyttjad 95 % av tiden. Vi är vana att se på bilen som någonting man bör ha men den synen håller på att förändras, berättar Marek Salermo.

Citycyklarna är ett bra exempel på det här. Väldigt många bland dem som använder dem äger också egna cyklar, men föredrar ändå citycyklarna.

– Då behöver man inte bry sig om stöldrisken, eller annat. Man går ner till gatan, tar en cykel och parkerar den någon annanstans. Det hela är mycket behändigt, säger han.

Ett smidigt liv utan bil är snart möjligt

Vi är vana med att kommun och stat erbjuder olika färdtjänster. I framtiden är det antagligen den tredje sektorn och privata företag som kommer att stå för den här typen av service, menar Marek Salermo.

– Den offentliga sektorn är möljiggöraren. De öppnar upp data som möjliggör appar, som i sin tur gör livet smidigare för allmänheten.

Hur det exakt kommer att se ut i framtiden är svårt att säga. Vi är vana med att kommunen och staten skapar servicen. I delningsekonomin har alla möjlighet att slå sina kloka huvuden ihop och då öppnas helt nya möjligheter, menar Marek Salermo.

Tillsvidare, innan de här visionerna blir verklighet, kommer Niklas Nylund inte att överge sin bil, utan njuter fortsättningsvis bakom ratten.

– Vi är alla lata innerst inne och kommer aldrig att gå med på att göra det svårare för oss, konstaterar han.

Niklas Nylund och Marek Salermo medverkar i Efter Nio radio på lördag 13.10.2018 kl. 9.03 i Yle Vega och Yle Arenan.

Läs också

Klimat