Hoppa till huvudinnehåll

Allt fler familjer köper privatundervisning för sina barn – Facket: "Lärarna upplever att resurserna inte räcker till för att ge eleverna det stöd som de har rätt till"

Lärare undervisar flicka privat.
Privatundervisning är stor business ute i världen, särskilt i Asien. I Finland ser vi en trend som handlar om överambitiösa flickor. Lärare undervisar flicka privat. Bild: Mostphotos Student,studier,tonåring,Privatundervisning,Learning,Helping,Study,School

Hur gick det med den jämlika grundskolan? Erbjuder vi begåvade elever tillräckligt med utmaningar i skolan? Får barn med särskilda behov tillräcklig hjälp? Om vi tror på de hundratals familjer som valt privatundervisning för sina barn är svaret nej - på alla punkter.

Det finns i dag en handfull företag som erbjuder privatundervisning hemma, på valbar plats eller på webben. Enligt dem finns det en växande marknad här.

Ett av bolagen, Uplus, har två finlandssvenskar i spetsen, Joel Wulff och Mathias Brunnsberg. De grundade sin firma 2013 och har i dag hundratals elever per läsår runtom i landet.

- Våra kunder säger att de inte har fått den hjälp de har varit ute efter i skolan. De kan också säga att de inte varit nöjda med den hjälp de fått i skolan, förklarar Brunnsberg.

Mathias Brunnsberg är styrelseordförande i Uplus-företaget som erbjuder privat undervisning mot betalning.
Mathias Brunnsberg är styrelseordförande i Uplus, ett företag som ger privatlektioner även på svenska. Mathias Brunnsberg är styrelseordförande i Uplus-företaget som erbjuder privat undervisning mot betalning. Bild: Yle/Anna Savonius Privatundervisning,företag,Uplus

Är det många som berättar det här?

- Jo, många kunder har sagt så här. Vi upplever att de som berättar upplever att de har haft det svårt att få rätt hjälp åt sitt barn i skolan.

- När familjen sedan får hjälp är det en stor lättnad.

Brunnsberg säger att de flesta kunderna ändå är familjer med gymnasieelever, som vill ha hjälp inför studentexamen. Mest önskar man hjälp i matematik och språk.

- Matematik blir man lätt efter i - och språk vill man få en extra boost med inför studentexamen.

Ont om tid på grund av idrott, lektioner i hallen

Andra kundgrupper växer också nu. Det handlar om grundskoleelever, en del sportaktiva, som har svårt att hinna med skolarbetet. En firma som håller sig starkt framme här är Tutorhouse, ett dotterbolag till Sanomakoncernen, som ger ut läromedel.

Bolaget gör synlig reklam bland annat i idrottshallar i Esbo. Man lovar undervisning före eller efter träningar, allt enligt kundens önskemål.

Mellan 40 till 70 euro i timmen

Privatundervisning är inte billigt i det långa loppet. Priser från 40-70 euro nämns men om undervisningen sker i grupp sjunker summan, likaså om det handlar om webbkurser. Priset beror också på hur ofta man önskar privatundervisning.

Mathias Brunnsberg säger att timpriset för deras firma rör sig kring 40-50 euro - ifall det blir aktuellt med resor står kunden också för dessa. Klart är att privatundervisning är ett alternativ för mer välbeställda familjer.

- Ett typiskt kundförhållande varar i två år, berättar Brunnsberg. Först får man testa sin tutor eller lärare och är man inte nöjd får man byta tills personkemin fungerar.

En person som använder en miniräknare.
Matematik är ofta ett ämne där det behövs mera hjälp. En person som använder en miniräknare. Bild: Tiina Jutila / Yle matematik,skolor,gymnasiet,gymnasister,grundskolans högstadium,läxor,studier,Koululainen,studerande,Miniräknare,Funktionsräknare,utbildning,universitet,naturvetenskaper,fysik

Uplus använder sig av både blivande lärare, lärarstuderande alltså, och utexaminerade lärare som vill extraknäcka.

Det finns olika orsaker till varför man anlitar privatlärare. Det kan handla om en pressad tidtabell på grund av hobbyer, höga personliga mål hos familjerna för sina barn, utmaningar för begåvade barn eller mera hjälp för barn med särskilda behov.

- Det är tydligt att många är färdiga att satsa lite extra på sin utbildning. Samhället förändras snabbt i och med digitaliseringen och familjerna är måna om att hänga med, säger Brunnsberg vidare.

Han betonar att privatundervisning inte går ut på att kritisera skolan - utan de kompletterar varann.

- Vi är stolta över skolsystemet i det här landet. Vårt bolag kan erbjuda ett kompletterande element i undervisningen, konstaterar han.

Jag förstår att familjerna vill hjälpa sina barn― verksamhetsledare Micaela Romantschuk, Hem och skola.

Förbundet hem och skola har följt med uppsvinget för privatundervisningen.

- Jag förstår att det finns en marknad här, eftersom föräldrar vill hjälpa sina barn så mycket som möjligt. De som har råd anlitar hjälp för läxläsning, så är det, säger Hem och skolas verksamhetsledare Micaela Romantschuk, själv lärare och förälder.

- Men det finns ett problem här, eftersom grundskolan har som grundtanke att hjälpa och motivera alla barn med olika bakgrund. Förutsättningarna är olika och vi har varit stolta över jämlik rätt till utbildning - med goda resultat.

Micaela Romantschuk-Pietilä är verksamhetsledare för Förbundet hem och skola i Finland.
Föräldrarna ska i första hand vända sig till skolan för att få hjälp, uppmanar Hem och skolas verksamhetsledare Micaela Romantschuk. Micaela Romantschuk-Pietilä är verksamhetsledare för Förbundet hem och skola i Finland. Bild: Yle/Anna Savonius Hem och Skola i Finland,verksamhetsledare,föräldraskap,skolor,micaela romantschuk-pietilä
Håll kontakt med skolan!

Romantschuk uppmanar ändå föräldrar att föra en dialog med skolan - hålla kontakt och berätta hur det går för barnet. Behöver hen extra stöd, uppmuntran eller utmaningar?

Diskussionen kring privatundervisning kan också ha samband med att resultaten i PISA-mätningarna sjunker.

- Det är en olycklig utveckling, livet ska handla om mycket mer än prestationer. Vi ser att många elever, särskilt flickor, upplever stark prestationsångest. Vi måste också göra barnen varse om att livet handlar om mycket annat än goda skolvitsord.

Kan leda till att resurseringen till skolan minskar

Romantschuk betonar också att hennes kritik mot privatundervisning inte handlar om kritik mot bolagen i sig.

- Det är klart att grundarna har hittat en nisch, så fungerar ju marknaden. De gör i sig inget fel.

- Om vi vill hålla fast vid en högklassig grundläggande utbildning ska vi som föräldrar ändå vara försiktiga med att gå in och köpa tjänster. Det här kan leda till att resurseringen till skolorna minskar - man ser inte behovet.

Hon ser risken med att utvecklingen går mot större polarisering i samhället och det gynnar inte Finland som nation. Då ändrar man på något som varit en styrka och stolthet.

- En av grundskolans uppgifter är att minska på de skillnader som beror på barnens sociala bakgrund. De som behöver extra stöd i skolan ska enligt vår läroplan få det. De som behöver extra utmaningar ska få dem, är andan i dagens läroplan.

- Våra beslutsfattare måste se till att skolan har tillräckliga resurser för att följa läroplanen.

Inte överraskad men nog lite nedstämd över utvecklingen― ordförande Christer Holmlund, FSL

Också Finlands svenska lärarförbund bekymrar sig för utvecklingen, där privatundervisningen utanför skolan ökar.

- Den är ju ett tecken på att det utbildningssystem vi har i dag inte fungerar fullt ut. Då vi inledde grundskolan skulle skolan ge alla en jämlik möjlighet till utbildning.

- Nu har vi gjort så många nedskärningar i skolan att det här inte förverkligas. Det märks i att föräldrarna upplever att deras barn inte får det stöd de behöver i skolan i dag. Våra undersökningar visar också att lärarna upplever att resurserna inte räcker till för att ge eleverna det stöd som de har rätt till.

Christer Holmlund är ordförande för Finlands Svenska Lärarförbund.
Christer Holmlund är ordförande för Finlands svenska lärarförbund. Christer Holmlund är ordförande för Finlands Svenska Lärarförbund. Bild: Yle/Anna Savonius Finlands svenska lärarförbund,ordförande,lärare,christer holmlund

Holmlund betecknar utvecklingen som olycklig.

- Hit ville vi aldrig komma - att familjerna anlitar privatundervisning. Vi kan inte skära mer i utbildningen, så är det bara.

Han betonar att man ser ojämlikheten i utbildningen också kommunvis, eftersom kommunerna satsar olika mycket eller litet på utbildning.

Internationaliseringen kräver allt mer

Även Holmlund förstår föräldrarnas resonemang, ifall de har råd till privatundervisning för sina barn.

- När man tänker på internationalisering, så vill man som förälder ge en garanti för en internationell karriär. Man vill ge dem både kärlek och god utbildning.

Holmlund tar också ställning till att familjerna till barn med särskilda behov, olika former av inlärningssvårigheter, ökar bland dem som önskar privatundervisning.

- Vi har fina styrdokument som ska garantera stöd åt barn genast då behov uppstår. Stödet fungerar ändå bara i teorin, säger han och tillägger att han inte är överraskad av utvecklingen här.

- Kommunerna har inte råd att ge det stöd som barnen skulle behöva.

Vi behöver få in politiker i riksdagen som ser vad som håller på att ske

Christer Holmlund frågar sig också om skolan kommer att gå samma väg som Sverige.

- I så fall förlorar vi möjligheten till jämlik utbildning i Finland. Det har varit en sådan styrka för landet.

- Vi behöver få in politiker i riksdagen vid inkommande riksdagsval som ser det som håller på att ske, och är beredda på att göra något åt det.

Privatundervisning är miljardbusiness i Asien

För en tid sedan gjorde tidningen Helsingin Sanomat en större satsning på privatundervisning ute i världen - och här hemma.

HS berättade bland annat att Kinas största privatundervisningsbolag New Oriental är värt omkring 10 miljarder dollar på börsen i New York.

Samtidigt är det finländska skolsystemet attraktivt i just Asien. Utbildningsexporten från Finland är värd över 300 miljoner euro, enligt undervisningsminister Sanni Grahn-Laasonen(Saml)

Läs också

Familj

Till Buu-klubben
Till Hajbo
Till MGP