Hoppa till huvudinnehåll

Schampotillverkning och korvstoppning på läsordningen – Bäckby skola satsar på kreativ undervisning i naturvetenskap

En grupp elever och en handledare står i en ring.
Bäckby skola anlitade Anita Storm för att lära eleverna hur man tillverkar korv. En grupp elever och en handledare står i en ring. Bild: Yle/Sofi Nordmyr korv,elever,naturvetenskaper,Bäckby skola

Att lära sig genom att göra framom att sitta i skolbänken är vardag för eleverna i Bäckby skola i Pedersöre. I år blir det ännu mer av det då skolan utvecklar den kreativa undervisningen i naturvetenskap.

- Man ser vad man gör, säger Hugo Ahlvik, som går i femman, om hur det är att lära sig genom att göra i stället för att bara sitta och lyssna på läraren.

Det är tisdag och det står naturvetenskap på femmornas och sexornas läsordning i Bäckby skola.

Men eleverna sitter inte bänkade vid sina pulpeter. De lär sig att tillverka korv, hela vägen från att mala köttet till att stoppa den vidare till att steka och provsmaka.

- Det är kul och intressant, säger Maja och Hugo Ahlvik.

- Det är kul för att man får göra allt själv, säger Hannes Flinck.

- Det är kul för vi får lära oss vad man kan göra när man blir stor, säger Elsa Snellman och Mirjam Sulkakoski.

Elever stoppar korv.
Elever stoppar korv. Bild: Yle/Sofi Nordmyr elever,korv,naturvetenskaper

Gör det inte för att slippa skolbänken

Att satsa på mer kreativ eller praktisk undervisning är helt i harmoni med den nya läroplanen. Men det är inte enbart därför som Bäckby skola satsar på praktisk undervisning i naturvetenskap det här läsåret.

Praktisk undervisning har skolan sysslat med länge.

- Vi vill lära dem att ha respekt för kunskap och lära sig att ta tillvara den, säger Tore Jungerstam, rektor i Bäckby skola.

Kollegiet i skolan vill också få eleverna att förstå att de inte sysslar med praktisk undervisning för att ha kul och slippa skolbänken utan för att lära sig på andra sätt.

- Tanken är att det ska få upp ögonen för hur naturvetenskap kan vara på olika sätt och också för vad högre utbildning kan ge, säger Jungerstam.

Samtliga 37 elever som går i Bäckby skola ska under läsåret få pröva på olika saker inom ramen för ämnet naturvetenskap, men det är främst femmorna och sexorna som får ta del av den kreativa undervisningen.

De ska bland annat få pröva på virtual reality och att göra film i 360-graders teknik, göra egna örtprodukter och få lära sig mer om förnyelsebar energi samt besöka energiklustret i Vasa.

Korvstoppning.
Anita Storm lärde eleverna hur man stoppar korv. Korvstoppning. Bild: Yle/Sofi Nordmyr korv

Elevernas motivation och inlärning har blivit bättre

Praktisk undervisning är alltså helt i linje med den nya läroplanen. Men det är oklart om alla skolor ändå tillämpar det.

På pedagogiska fakulteten på Åbo Akademi i Vasa kan universitetslärarna i de olika naturvetenskapliga ämnena inte säga rakt ut hur utbrett det är eftersom det inte gjorts någon studie i det.

På Åbo Akademi utbildas lärare till att undervisa med mer praktiska metoder i naturvetenskap men om läraren faktiskt arbetar på det sättet beror på läraren själv och hens intressen.

Vissa lärare jobbar med praktisk undervisning och vissa tror mer på läroboksstyrd undervisning.

Men forskning är på gång. Inom ramen för den rektorsfortbildning som Tore Jungerstam i Bäckby skola går ska de forska i det egna utvecklingsarbetet.

För Jungerstam innebär det en forskning i satsningen på praktisk undervisning i naturvetenskap.

- Jag hoppas att det här sättet att jobba skulle sprida sig. Det som vi redan tidigare noterat är att elevernas motivation ökar. Deras intresse för inlärning förbättras och också deras inställning till skolan, säger Jungerstam.

Porträtt av Tore Jungerstam
Tore Jungerstam Porträtt av Tore Jungerstam Bild: Yle/Sofi Nordmyr porträtt,jungerstam

Tore Jungerstam tror att deras satsning på mer kreativ undervisning är en av faktorerna till att de har så bra stämning i Bäckby skola.

Tror du att ni någonsin kommer att återgå till så att säga traditionell undervisning i skolbänken?

- Nej, absolut inte. Varför skulle vi förstöra något som är bra och inspirerande?

För att satsa på utvecklingen av undervisningen i naturvetenskap har Bäckby skola fått stöd från Svenska folkskolans vänner och Svenska tekniska vetenskapsakademin i Finland.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten