Hoppa till huvudinnehåll

Valmentaja-regissören Tuukka Temonen: "Jag kan kanske inte bli Finlands Spielberg, men nog filmvärldens Cheek"

Närbild på Tuukka Temonen i Lahtis 2018.
Tuukka Temonen är både regissör och producent för filmen Valmentaja. Närbild på Tuukka Temonen i Lahtis 2018. Bild: Antti Haanpää / Yle filmregissörer,Jari Sarasvuo,Tuukka Temonen

Valmentaja är en film om jakten på framgång, hysterin efter uppmärksamhet och den stora frågan i livet – hur blir man en Vinnare. Regissören Tuukka Temonen och producenten och skådespelaren Olga Temonen talar om varför de ville göra en film om företagandet och varför Tuukka vill vara filmbranschens Cheek.

Den bioaktuella Valmentaja (Coachen på svenska) är en fiktiv film om businesscoachen Jari Sarasvuo där ungefär 90% är sant, enligt paret Temonen.

Den riktiga Jari Sarasvuo är en känd medieperson, han är tv- och radiojournalist och även programledare. Just nu aktuell med ett eget radioprogram på Yle Puhe. Han är affärsman och -coach och grundare av Trainer’s House som jobbar med förändringsledarskap.

Jari Sarasvuo
Jari Sarasvuo Jari Sarasvuo Bild: Yle/Parad Media efter nio

Han har myntat begrepp som ”huomiotalous” (om behovet av medieuppmärksamhet) och ”sisäinen sankari” (att framgång, lycka och glädje är något alla kan uppnå). Sisäinen sankari är även namnet på den självhjälpsbok Sarasvuo gav ut i mitten på 90-talet.

Den fiktiva Jari Sarasvuo (Mikko Nousiainen) pratar i ett, han är självgod och självsäker. Men filmen inleds med en barndomssekvens som låter oss förstå att under ytan finns en liten osäker pojke. En pojke som förtvivlat springer efter bilen då pappa sticker eftersom affärerna går åt skogen.

Jari Sarasvuo (Mikko Nousiainen) står på en scen och jublar, i förgrunden häller människor upp champagne.
Jari Sarasvuo (Mikko Nousiaien) gör bra business. Jari Sarasvuo (Mikko Nousiainen) står på en scen och jublar, i förgrunden häller människor upp champagne. Bild: Kuusan Kino Ky Jari Sarasvuo,Mikko Nousiainen,Valmentaja

Det här desperata springandet fortsätter sedan genom livet. Det skall gå fort, det ska vara stort och annorlunda. Och det viktigaste är att lyckas. Allt för att bevisa att Jari inte är som sin far, han är ingen loser.

När Jari Sarasvuo på 1990-talet stiger ut i arbetslivet förstår han direkt att det i mediebruset gäller att väcka uppmärksamhet. Lyckas du dessutom styra diskussionen är du en vinnare.

Vi får följa hans framfart på Radio City, hans framgång som en av programledarna på den legendariska talk showen Hyvät, pahat ja rumat och hans förändringsbolag som täljer guld.

Valmentaja är berättelsen om att framgång och pengar är den ultimata formen för att man lyckats i livet.

Varför just Sarasvuo?

Att det blev en film om just Sarasvuo var ändå inte utgångspunkten. Det berättar Tuukka Temonen och hans fru Olga då jag träffar dem i deras kontor och studio i Botbyåsen. Tuukka har regisserat filmen, Olga spelar en biroll och båda fungerar som producenter för filmen.

Paret Temonen ville göra en underhållande film om företagsvärlden då det egentligen inte alls har gjorts sådana i Finland.

— Det är inte så att vi galet beundrar Jari Sarasvuo och ville göra en film om just honom. Det handlar mer om att vi båda gillar den här typen av film, säger Olga.

— Fast Jari är en exceptionell typ och företagare, fortsätter Tuukka, och hans berättelse har vi aldrig hört i sin helhet.

Olga och Tuukka Temonen sitter mittemot varandra vid ett stort skrivbord och arbetar.
Olga och Tuukka Temonen i sitt kontor i Botbyåsen. Olga och Tuukka Temonen sitter mittemot varandra vid ett stort skrivbord och arbetar. Bild: Yle / Johanna Grönqvist Olga Temonen,Tuukka Temonen

Så vad är fakta och vad är fiktion i filmen om Jari Sarasvuo?

— Det är de här historierna som människor berättat om Jari men vi har ingen aning om de är sanna eller falska. För oss är innehållet sant, men vi kan inte vara säkra, inleder Tuukka.

— En film är alltid en dramatisering, vi kan inte exakt veta hur det såg ut eller vad som hände. Men filmen är gjord så som vi ser på den här berättelsen, fortsätter Olga, som menar att ungefär 90% av handlingen är sann.

Tala är silver, men tiga är guld

Den förra filmen paret Temonen gjorde hette Teit meistä kauniin (2016) och var en fiktiv film om punkrockbandet Apulanta (Tuukka var basist i bandet i över 10 år). Ett tema i filmen var oförmågan att kommunicera med andra, en stumhet. I Valmentaja finns det knappt en sekund utan prat.

— Och det är ett medvetet val, säger Olga och skrattar.

— Den här gången ville jag göra en film där man pratar i ett, och massor, säger Tuukka.

Men han fortsätter med att poängtera att de som talar i ett inte lyssnar. Och då missar man viktiga saker precis på samma sätt som då man inte alls kan uttrycka sig eller kommunicera.

Närbild på Jari Sarasvuo (Mikko Nousiainen) då han står på en stor scen.
Mikko Nousiainen spelar Sarasvuo. Närbild på Jari Sarasvuo (Mikko Nousiainen) då han står på en stor scen. Bild: Kuusan Kino Ky Mikko Nousiainen,Valmentaja

Att se filmen Valmentaja är som att följa en lång monolog där den fiktiva Sarasvuo berättar om sig själv och sitt liv. Han tycks älska att storslaget få föreläsa och förklara hur saker och ting är beskaffade. Ju större publik desto mer profetiska ord.

— Det är väl lite typiskt för den västerländska kulturen att vi följer karismatiska gurun, säger Tuukka. Kanske vi tror att de sitter inne med någon hemlig kunskap om hur man lyckas, hur man blir framgångsrik och hur man klarar sig. Varje Messias brukar ha sitt budskap. Vi lyssnar för att få nånslags kunskap om hur vi skall klara av vardagens slit.

Jari Sarasvuo har nått sin framgång genom att prata. Men att han skulle ha förändrat vårt sätt att prata eller gjort finländare mer talföra håller varken Tuukka eller Olga med om.

Jari Sarasvuo (Mikko Nousiainen) står med ryggen mot kameran på en scen och höjer handen, framför honom står en entusiastisk publik.
Nu ska ni tro på er själva så går affärerna bättre. Jari Sarasvuo (Mikko Nousiainen) står med ryggen mot kameran på en scen och höjer handen, framför honom står en entusiastisk publik. Bild: Kuusan Kino Ky Jari Sarasvuo,Valmentaja

— Det finns en myt om att vi finländare inte kan prata, att vi är ett tystlåtet folk. Men det stämmer inte, säger Tuukka bestämt.

— Ser vi på det här ur ett samhälleligt perspektiv så tror jag att beslutsfattare gärna vill odla myten om stumhet. För medborgare som talar och kommunicerar med varandra kanske också utbyter ”farliga” tankar. I praktiken är det här fröet till en revolution. Om vi pratar kan världen förändras, förklarar Tuukka.

— Jari har inte alltid haft det så lätt, fortsätter Olga. En människa som pratar mycket och som dessutom når framgång genom att prata möter på motstånd. Vi har ju talesättet att det finns de som pratar och de som får nåt till stånd.

Det lyckliga 1990-talet

Precis som förra filmen utspelar sig även den här till största delen under 90-talet och blir också långt en slags tidsskildring med tydliga markörer av kläder, frisyr och datorer.

— Jag jagar inte lycka men jag har en minnesbild av att då jag var 14-17 år var jag mycket lycklig, säger Tuukka och börjar le, och det var under 90-talet och därför letar jag efter den lyckan. Inte för att det är nåt fel på vår tid just nu, men jag saknar den unga, oskuldsfulla Heinolapojken jag en gång var.

Hans fru Olga gapskrattar och säger att henne fascinerar 90-talet för att det är en tid som inte ännu är jättelångt borta, det är en tid som är så nära att vi ännu kommer ihåg hur det var. Och för att det är mer intressant och fascinerande att göra film om närhistorien.

Annorlunda marknadsföring

Filmen Valmentaja marknadsförs genom en föreläsningsturné runt landet och en glansig tidning där skådespelarna gör reklam för kostymer och produktplaceringen från filmen får mer utrymme.

— Man måste alltid fundera på hur man sticker ut och gärna i den kontext som filmen handlar om, förklarar Tuukka leende, därför har vi en sådan här turné i businesshycklande stil. Och vad gäller tidningen så är jag en slags fattigmans-Aatos Erkko och ville därför ha en businesstidning, en slags Heinola-version av Forbes-tidningen.

Mikko Nousiainen, lehti, 21.8.2018
Med tidningen Businessvalmentaja marknadsförs filmen Valmentaja. Mikko Nousiainen, lehti, 21.8.2018 Bild: Antti Haanpää / Yle filmer,Jari Sarasvuo,tidskrifter,Mikko Nousiainen

— Här handlar det ganska långt om Tuukkas mod att pröva nya saker, fyller Olga i. Varje projekt är en möjlighet att pröva på nåt nytt och det är roligt. Men man ska inte ta det här så gravallvarligt. Varje gång lär vi oss också något om hur man inte ska göra.

Och hur är det att turnera runt med filmen?

— Det är bara roligt, fortsätter Olga, det nästbästa efter att göra film är att få visa filmen för publik och höra deras åsikter.

— Jag igen tycker filminspelning är ett motbjudande måste, fyller Tuukka i med ett snett litet leende. Och får Olga att brista ut i ett gapskratt.

— Att visa den färdiga filmen är betydligt roligare, förklarar Tuukka.

Närbild på Olga Temonen och Tuukka Temonen.
Olga och Tuukka Temonen. Närbild på Olga Temonen och Tuukka Temonen. Bild: Yle / Johanna Grönqvist Tuukka Temonen,Olga Temonen

Och fortsätter med att dra paralleller till att jaga lyckan.

— För ett tiotal år sedan spelade jag med i ett fint rockband och att turnera var sorgfritt och härligt. Så nu försöker jag som 40-åring simulera det här. Enda skillnaden är att nu har jag hela tiden samma groupie, säger Tuukka igen med ett litet leende och tittar på sin fru.

— Samma beundrare men desto ivrigare, säger Olga och skrattar igen.

Men så blir Tuukka igen allvarlig och säger att han visst har en mission med att göra och marknadsföra film. Han vill att vi ska lära oss uppskatta och älska inhemsk film.

— Film ger oss så mycket, film ska man “fanittaa” och högakta, film ska vara stor underhållning och det saknas i Finland. Vi har inte fest i backhoppsgropen för finsk film i stil med Cheeks stora fest i Lahtis, säger Tuukka och börjar le.

— Jag gör film för publiken. Jag kanske inte kan bli Finlands Spielberg men jag skulle nog kunna bli filmvärldens Cheek.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje