"Rymden ger plats för fantasi" - planetariet vid Tuorla observatorium fyller tio år

Skolelever tittar upp mot observatorietornet med vit kupol.
En demonstration med tennisbollar om dragningskraft överraskade skoleleverna. Skolelever tittar upp mot observatorietornet med vit kupol. Bild: Amanda Vikman/YLE observatorier,tuorla

Tornet med den vita kupolen går inte att undvika då man kör längs med väg 110 från Åbo mot Helsingfors. Överraskande få har ändå besökt platsen, som känns lite som en annan värld.

Den känslan förstärks när man kliver in i den kupolformade biografen i planetariet. Ljudet dånar och man slängs ut i rymden för en stund.

- Sedan början av sommaren när vi började samarbeta med Åbo universitet har besöksantalet gått upp väldigt fort, säger dagens guide, forskardoktorn Pasi Nurmi.

I medeltal besöks observatoriet av cirka 7 000 personer varje år. Nurmi tror att antalet snart kommer att fördubblas.

Under planetariets stjärnhimmel är det lätt att man glömmer världen utanför. Några barn ser upp i taket på det kupolformade planetariet där en stjärnhimmel visas. Bild: Amanda Vikman/YLE Planetarium,tuorla

- Målet, eller drömmen, är en fyrdubbling så småningom. Tanken är att det här ska bli mer av ett vetenskapligt upplevelsecentrum i samarbete med universiteten, säger Nurmi.

Ökat samarbete med skolorna

Skolklasser kommer och går hela tiden och det märks att nyfikenheten riktas mot betongtornet, som man också får klättra upp i.

Pasi Nurmi uppskattar skolbesöken och tror att de är viktiga för att intresse för astronomi ska börja gro i de unga. Han hoppas också kunna fördjupa samarbetet med skolorna.

- Hela tiden försöker vi bli bättre på att fläta in presentationerna med läroplanen, och vi vill också att universitetsvärlden närmar sig skolorna ännu mer, säger Nurmi.

Pasi Nurmi står framför en grupp elever vid ett stjärnobservatorium.
Pasi Nurmi guidar några av de 7 000 besökare som kommer till planetariet varje år. Pasi Nurmi står framför en grupp elever vid ett stjärnobservatorium. Bild: Amanda Vikman/YLE Guidning,tuorla

Språkläraren Teija Jalanne från Luostarivuori skola besöker observatoriet för första gången med sina elever. Hon tycker att ett samarbete är en bra idé.

- Det är ett sätt att fullfölja principen att naturvetenskapen och människorna bakom den kommer nära skolan och eleverna, säger hon.

Enligt henne uppskattas utfärder av både lärare och elever.

- Eleverna får en praktisk erfarenhet av studierna och får komma ut. De kan bli lite trötta på oss lärare när de ser oss i flera år, så det kan vara bra att få lyssna på andra människor emellanåt också, säger hon.

Skolelever tittar upp mot taket innuti ett observatorietorn.
Finland största teleskop finns i Tuorla. Skolelever tittar upp mot taket innuti ett observatorietorn. Bild: Amanda Vikman/YLE observatorier,tuorla

Det mest intressanta med rymden för Teija Jalanne verkar vara de obesvarade frågorna.

- Vad kan vi lära oss, vad kommer vi aldrig att får veta? Alla obesvarade frågor om rymden ger plats för fantasin, säger hon.

Eleverna uppskattade det praktiska

Dragningskraften demonstrerades med hjälp av fyllda och tomma tennisbollar som släpptes ner från observatorietornet. Vi fick också gå in i en tunnel i berget där guiden Pasi Nurmi enkelt och konkret demonstrerade vad ljus är.

- Jag tyckte att det var intressant att se och höra om hur infrarött ljus fungerar säger Pyry Iirola som deltog i guidningen.

Utfärder är uppskattade.

- Det är roligt att komma ut ur skolan och se lite andra platser. Att se vad det handlar om konkret kan nog göra studierna lite mer intressanta sen, säger han.