Hoppa till huvudinnehåll

Laddstationerna är fler än elbilarna i skärgården – turistande elbilister bidrar till utbyggnaden

En elbil laddas i Dalsbruks gästhamn.
Elbil i Dalsbruks gästhamn. En elbil laddas i Dalsbruks gästhamn. Bild: Yle/Jasmine Nedergård laddningsanordningar,elbilar,Dalsbruk,gästhamnar,laddningsstation

Räckvidden för en ny elbil är numera uppe i flera hundra kilometer och laddningstiderna börjar vara relativt korta. I skärgården finns tillsvidare ett fåtal laddstationer, men de borde räcka till för att elbillisten ska slippa drabbas av batteritorsk.

I själva verket finns det för tillfället fler laddstationer än elbilar i skärgården. Enligt den statistik som Svenska Yle sammaställt finns fyra elbilar registrerade i Pargas.

ÅboPargasKimitoön
Hybrid152110636
Laddhybrid415354
El7341
Gas121123
Etanol135186
Bilparkens ålder i snitt11,5 år12,4 år12,8
Medelutsläpp155 g/km161 g/km160 g/km

Utöver Pargas centrum finns laddstationer i Nagu, Korpo, Houtskär och småningom även i Iniö. Utöver dessa finns en laddstation vid golfbanan i Pargas. Eftersom alla har uttag för två bilar, så kan 12 elbilar laddas samtidigt. Möjligen finns det fler laddstationer än så, eftersom många elbilsägare väljer att ha en egen laddstation där hemma.

Laddstationen i Nagu har Fortum byggt i samarbete med Andelsbanken, de övriga stationerna har kommit till i samarbetet med Pargas stad, berättar kommunens samhällsingenjör Matias Jensén.

Elbil
Elbil Bild: Mostphotos bränslen,charger,bilindustri,energi,transport,klimat,elektricitet,bilar,elbilar,tesla,co2,energieffektivitet,Ekologisk hållbarhet,miljövänliga produkter

– Jag skulle säga att situationen gällande laddstationer är rätt bra i hela Pargas. Avsikten är att de ska finnas för vem som helst, både Pargasbor och besökare, säger Jensén.

Det är också med tanke på Skärgårdens ringväg som laddstationerna byggts och Jensén tror att användningen ökar stadigt.

- För Pargas del handlat om en mindre investering eftersom Fortum byggt laddstationerna och stadens andel har varit att se till att det finns en elanslutning, säger han.

Själva laddandet kostar i regel några euro per gång och elbilisten står för den summan. Elen kommer ur stadens anslutningar, men Fortum ersätter Pargas stad för den använda elektriciteten.

Elbilar från Helsingfors kör ända till Dalsbruk för ström

Också i Kimitoön är infrastrukturen väl utbyggd, åtminstone i förhållande till den nuvarande elbilsparken. I kommunen finns en enda registrerad elbil, men åtminstone två allmänna laddstationer med uttag för flera bilar och en för båtar säger planeringsingenjör Stefan Illman.

Tidigare i år installerades en laddstation för både bilar och eldrivna båtar i gästhamnen i Dalsbruk. Elektriciteten kommer från solpaneler. Illman säger att några bilar använt laddstationen under sommaren, men han känner inte till att några båtar ännu skulle ha stått där.

K-butiken i Kimito erbjuder också ström för elbilar, säger han.

– Det skulle nog behövas flera, det kommer att bli ett behov. Det har kommit elbilar hela vägen från Helsingfors hit, så räckvidden på bilarna är tillräcklig i dag. Bara folk vet det, så kommer de att börja köra längre sträckor och kanske får vi fler elbilar hit.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland