Hoppa till huvudinnehåll

Korrespondentkrönika: Programmet Modedomstolen i rysk tv fyller mig med motvilja – men jag kan inte låta bli att titta

Aleksandr Vasiliev premierar en ny teservis i porslin. Vasiliev är även programledare i Modedomstolen, ett program på rysk teve.
Aleksandr Vasiliev är programledare i Modedomstolen. Aleksandr Vasiliev premierar en ny teservis i porslin. Vasiliev är även programledare i Modedomstolen, ett program på rysk teve. Ryssland

Det finns ett förmiddagsprogram på den ryska stats-tv:n som jag tidvis tittar på, det är som något hemskt och kusligt – jag fylls med motvilja men kan inte låta bli att titta.

Programmet heter "Modedomen" och går ut på att en kvinna ställs inför en modedomstol som anklagar henne för att inte sköta sitt yttre tillräckligt bra.

När programmet är över har hon bytt allt från frisyr till inställning till sin man. Mannen spelar nämligen en viktig roll i programmet.

Upplägget är som en domstolsförhandling. Det finns en åtalad, en kvinna som inte ser tillräckligt bra ut.

Det finns en åklagare och en försvarsadvokat och vittnen.

Och naturligtvis en domare, han är alltid klädd i en brokig kostym av något slag. Han heter Aleksandr Vasilijev och är känd som modehistoriker, inredningsdesigner, teaterdekoratör och konstvetare.

Sin storhetstid har han bakom sig, men den tänkta publiken, kvinnor som är hemmavid dagtid, minns honom antagligen som den som förde in modetänkande i Ryssland efter sovjettidens enahanda utbud.

Huvudvittnet är nästan alltid kvinnans man. Han är trött på att hon inte går klädd på ett sätt som tilltalar hans syndiga öga.

Kvinnan har alltid fel - alltså måste hon förändras

Mannen ser alltid helt vanlig ut, han är tunnhårig eller har en rufsig kalufs, han är mager eller har en kulmage och han är klädd i en sliten kavaj eller i en sportdräkt.

Hur han än ser ut och hur gammal han än är har han rätt. Och kvinnan alltså fel. Hon måste förändras.

De kvinnliga huvudpersonerna är alltid hur snygga som helst, felet är alltså uttryckligen att deras män är missnöjda.

I enstaka fall talar kvinnorna om att de har komplex för något i sitt utseende, det kan handla om för stora öron eller för magra ben. En utomstående har svårt att förstå problemet.

Programmet följer, som alla format, ett visst schema. Först väljer mannen nya kläder till sin dam och hon poserar i dem, sedan väljer en stylist kläder, gör en ny makeup och frisyr till huvudpersonen som sedan poserar i sin nya look.

Sättet mot mannen måste också förändras - även om han har en älskarinna

Medan programmet fortsätter förhörs kvinnan också om sitt sätt att behandla sin man.

Ibland har hon själv klagomål att framföra, han uppvaktar eventuellt inte henne med blommor eller så har han en älskarinna. Vad hon än klagar på är hela den församlade domstolen och publiken alltid på mannens sida.

Kvinnan kan få tillsägelse att tala med mjukare tonfall till honom, eller så får hon en fråga om huruvida hon lagar hans favoriträtt tillräckligt ofta.

Slutligen får publiken rösta om vilkendera uppsättningen kläder som är bättre, den som mannen valde eller den som stylisten såg ut. Vanligtvis vinner stylistens val.

Kvinnan ler som en sol och mannen ger henne blommor och berömmer henne: Nu se hon mycket yngre och mera tilldragande ut.

Visst har vi ju också i Finland förvandlingslekar både på tv och i veckotidningar. Också hos oss är målet att kvinnan ska bli vackrare, yngre och sexigare.

Den stora skillnaden ligger i mannens roll.

I Finland är han oftast frånvarande i leken, kvinnan ska göras skönare för sin egen skull, låter man förstå.

I Ryssland har förändringen en tydligare uppgift: Kvinnan ska behaga mannen.

Det här programmet i kombination med vetskapen om hur oerhört vanligt det är med våld inom familjen i Ryssland fyller mig med avsmak och sorg.

Hur länge ska det ta innan de ryska kvinnorna vågar säga ifrån? Kanske följande generation är mera självständig?

Här är länken till programmet

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes