Hoppa till huvudinnehåll

I Sverige kan du få tusen euro av staten om du köper en elcykel – ”Fler och fler övergår till elcykel för att slippa bli svettiga”

Cyklist i stadsmiljö.
Sverige börjar nu komma ifatt cykelländerna Danmark och Holland, där ungefär var femte ny cykel som säljs är en elcykel. Cyklist i stadsmiljö. Bild: Yle/Linda Söderlund cykel,Götgatan,Stockholm

I Sverige har elcyklarna ökat i popularitet tack vare en ny elcykelpremie. Elcykelpremien har varit så populär att stödpengarna nu håller på att ta slut, men om premien faktiskt har lett till minskad bilkörning vet man inte ännu.

Roger Harrfors är cykelhandlare i tredje generation i Stockholm. Hans affär Söders Cykel på Södermalm har fått ett rejält uppsving i år, tack vare det stora intresset för elcykelpremien.

– Många köper dyrare cyklar än vad de gjort tidigare. Fler och fler som har långt till jobbet övergår till elcykel för att slippa bli svettiga då de kommer till jobbet och slippa duscha, säger Harrfors.

Roger Harrfors sitter på en cykel i sin cykelaffär.
Roger Harrfors cykelpendlar själv till jobbet varje dag. Hans jobbväg är 15 km och han säger att han är lika snabb på elcykel, som om han skulle köra bil och tvingas stå i bilköer. Roger Harrfors sitter på en cykel i sin cykelaffär. Bild: Yle cykel,affärer

Elcykelpremien är ny för i år och ett led i Sveriges mål att minska på användningen av fossila bränslen. Den som köper en ny elcykel får ett stöd på upp till 25 procent av cykelns pris. Cykelpremien är maximalt 10 000 kronor, det vill säga ungefär 1 000 euro.

– Själva försäljningen har ökat med hundra procent, jämför med för ett år sedan, säger Harrfors.

Över hundratusen svenskar har ansökt om elcykelpremien

Intresset för elcykelpremien är störst bland åldersgruppen över 50 år, även om också yngre skaffar elcykel.

Man kan cykla med en glass i handen, men ändå susa fram som en fartvind

– Syftet med det här är att vi ska använda mindre fossila bränslen, både med tanke på växthuseffekten och för att få bättre luftkvalitet och bättre folkhälsa. Det är viktiga frågor som det här syftar till, men om det här är den bästa aktiviteten, det återstår att se, säger Håkan Svaleryd, ekonomichef på Naturvårdsverket.

Det är Naturvårdsverket som betalar ut elcykelpremierna och klimateffekten av stödet ska nu utredas.

Elektronisk liten ruta på elcykelns styre där det står effekten "turbo".
Elektronisk liten ruta på elcykelns styre där det står effekten "turbo". Bild: Yle elcykel
Prislapp för en elcykel efter elcykelbidraget.
Prislapp för en elcykel efter elcykelbidraget. Bild: Yle elcykel,bidrag,svensk krona
Elcykelns batteri.
Elcykelns batteri. Bild: Yle elcykel

Om man ser till populariteten så har premien i alla fall varit en succé: över hundratusen svenskar har ansökt om premien. Svenska staten har satsat 40 miljoner euro på elcykelpremien i år och premien har varit så populär att pengarna beräknas ta slut inom oktober månad.

Eftersom Sverige inte ännu har fått någon ny regering, så är det oklart om regeringen kommer att bevilja mera pengar till elcykelpremien.

Elcykelns popularitet fortsätter att öka, tror branschen

Men elcykelpremien har också fått kritik. Klimateffekterna anses vara små och därför tycker många att pengarna kunde ha investerats vettigare. För samma summa pengar kunde Sverige göra mera för klimatet, anser många.

Stockholmaren Marcus Davidsson tycker ändå att elcykelpremien är bra.

– Jag tycker att premien är ett naturligt sätt att få flera att använda cykeln som ett transportmedel, säger Davidsson.

Cykelförsäljare fixar på en cykel medan kunden med cykelhjälm väntar.
Marcus Davidsson föredrar vanliga cyklar, utan el, för att få bättre motion. Nu har han investerat i en ny vintercykel. Cykelförsäljare fixar på en cykel medan kunden med cykelhjälm väntar. Bild: Yle cykel,Cykelhjälm

Själv använder Davidsson en vanlig cykel, för motionens skull, men han ser också tjusningen med elcykel.

– Att cykla med elcykel är så som det ska kännas att cykla. Man kan cykla med en glass i handen, men ändå susa fram som en fartvind, skrattar han.

Även om elcykelpremien inte får någon fortsättning, så tror cykelbranschen att elcykelns popularitet fortsätter att öka.

– Nu har snöbollen satts i rullning. Då cyklister ser någon susa förbi på elcykel, så blir de intresserade och fler och fler vill ha elcykel, tror cykelhandlaren Roger Harrfors.

Läs mera:

Försök med stöd för elcyklar gett goda resultat i Norge och Sverige: "Tiden inte mogen i Finland"

I mars 2018 lade trafikminister Anne Berner (C) fram ett lagförslag om att man skulle stöda köp av elcykar med 400 euro i ett försök att få människor att lämna bilen hemma. Förslaget fick mycket motstånd, men i andra nordiska länder har försöket gett bra resultat.

Läs också