Hoppa till huvudinnehåll

Logistikföretag satsar stort i Björneborg – för att hantera stenkol från Sibirien

Björneborgs hamn.
Björneborgs hamn. Björneborgs hamn. Bild: Björneborgs hamn Ab. Björneborg,björneborg hamn

Logistikföretaget Rauanheimo investerar i en bulkterminal i Tahkoluoto hamn i Björneborg. Terminalen innebär en rejäl ökning av godsflöden via Tahkoluoto. Samtidigt innebär satsningen också en rejäl satsning på hantering av stenkol.

Rauanheimos vd Joakim Laxåback beskriver företagets planer.

– Vi kommer att bygga upp en stor bulkhanteringsterminal som vi flyttar hit från Muuga hamn i Tallinn. Det kommer också att finnas anläggningar för lossning av järnvägsvagnar och ute på kajen kommer det att finnas en anläggning för lastning av fartyg.

Har haft en väldigt bra tillväxt på en kort tid

Enligt tidsplanen ska det ta ett år att först demontera anläggningen i Tallinn, för att sedan skeppa den till Finland och montera upp den i Björneborg.

– Det här är ett sätt att snabbt få igång en utveckling i Tahkoluoto hamn. En av våra ryska kunder tipsade oss om att terminalen i Tallinn var till salu och väl i auktionen lyckades vi sedan ta hem affären. Anläggningen vi köper är tillverkad av tyska Thyssenkrupp.

Företaget Rauanheimo har etablerat sig i Tahkoluoto i februari 2018. Den här investeringen görs för att utveckla företagets hantering.

– Vi har haft en väldigt bra tillväxt på en kort tid. Vi kör nu med en årsvolym på 2,5 miljoner ton och nu krävs en utveckling av vår hantering.

Björneborgs hamn.
Företaget Rauanheimo har verkat i Tahkoluoto sedan februari. Björneborgs hamn. Bild: Björneborgs hamn Ab Tallholmen,Björneborg,björneborg hamn

Enligt vd Joakim Laxåback finns flera fördelar med den här investeringen.

– Vi sparar både tid och pengar. Priset på den här något begagnade terminalen är i en helt annan klass än vad en helt ny skulle ha kostat, då en ny terminal skulle ha kostat 70 miljoner euro enligt våra kalkyler. Leveransen på en sådan skulle också ha varit minst 1,5 år. Tack vare det här kommer vi att kunna erbjuda våra kunder en betydligt effektivare hantering, både pris- och volymmässigt.

Han lyfter också fram fördelarna med hamnområdet i Björneborg.

– Björneborg har en väldigt fin bulkhamn i Tahkoluoto som enligt oss inte har använts tillräckligt. Så de kommande tre åren ser vi stora möjligheter till en ordentlig ökning gällande godsflöden via Tahkoluoto.

– Vi har en djup farled på 15,5 meter, så det här är absolut en av de konkurrenskraftigaste bulkhamnarna i Finland. Vi har också ett väldigt bra samarbete med bland annat VR Transpoint gällande järnvägstransporterna till Tahkoluoto.

Anläggningen i Björneborg hanterar stenkol

Er hanteringsanläggning i Björneborg hanterar stenkol. Hur kommer det sig att ni satsar på stenkol som är någonting som många idag vill minska på?

– De fem kommande åren kommer exporten av kol att öka, även om man samtidigt minskar användningen i Europa. Efterfrågan ökar tyvärr fortfarande på övriga marknader.

Du säger tyvärr, hur menar du då?

– Det är klart att det på sikt ligger i allas intressen att minska på användningen av kol, men som det är nu är det inte möjligt på kort sikt. Följande fem till tio år kommer det inte heller att hända så mycket.

Indiska arbetare lastar kol på lastbilar.
Största delen av stenkolet som hanteras i Björneborg hamnar i Indien och Kina. Indiska arbetare lastar kol på lastbilar. Bild: EPA/JAIPAL SINGH stenkol

Hur ser transportvägen av stenkolet ut i ert fall?

– Stenkolet lastas i Sibirien där gruvorna finns och därifrån transporteras det sedan med tåg till hamnen i Tahkoluoto. Största delen av stenkolet som vi har hanterat sedan i februari har sedan gått vidare till Indien och Asien, främst Kina.

– Cirka 70 miljoner ton stenkol exporteras varje år från Ryssland och den volymen ökar varje år med 4-5 miljoner ton. 55 procent av den volymen går ut via deras egna västra hamnar. Man har också använt de baltiska hamnarna, men trenden just nu är att de minskar på användningen av de baltiska ländernas hamnar och i stället flyttar dem till sina egna hamnar och hit till Tahkoluoto.

Det är klart att det på sikt ligger i allas intressen att minska på användningen av kol, men som det är nu är det inte möjligt på kort sikt

Marknadsmässigt förstår man er satsning på stenkol, men hur tänker ni långsiktigt bidra till en minskning av användningen av stenkol?

– När det nu i alla fall hanteras är det viktigt att det hanteras miljömässigt. Vi har en väldigt modern utrustning som minimerar risken att det dammar i hamnarna.

Björneborgs hamn.
Björneborgs hamn. Björneborgs hamn. Bild: Björneborgs hamn Ab. Björneborg,björneborg hamn

Samtidigt känns inte er transportväg från Sibirien via Finland till Asien direkt miljömässig nu idag år 2018?

– Då det här är en del av vår verksamhet försöker vi självklart hantera det på bästa möjliga miljömässiga sätt. Det är också därför vi nu köper den här nya hanteringsutrustningen. Men visst, så länge det inte finns så många alternativ kommer kolen fortfarande att transporteras på det här sättet runt om i världen.

– Det är ungefär lika långt att transportera kolet österut från Sibirien, men infrastrukturen i östra Ryssland är sämre än i de västra delarna och därför får man en snabbare rutt via hamnarna i västra Ryssland och i Finland.

Stenkolet kommer i alla fall att transporteras och hanteras på något sätt och där kan vårt logistikföretag bidra genom att transportera det på rätt sätt

Hur ser du moraliskt sett på att hantera kol hela den här långa transportvägen?

– Det kommer i alla fall att transporteras och hanteras på något sätt och där kan vårt logistikföretag bidra genom att transportera det på rätt sätt.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland