Hoppa till huvudinnehåll

Rektor om gemensamt skolcampus i Kristinestad: Väggar och tak inget hinder för samarbete

En man i 40-årsåldern i halvprofil. Han har kort ljust hår och skäggstubb.
Rektor Peter Grannas. En man i 40-årsåldern i halvprofil. Han har kort ljust hår och skäggstubb. Bild: Yle/Juho Teir Rektor,Kristinestad,skolor (läroinrättningar),gymnasiet,Österbotten,peter grannas

Gemensamt skolcampus eller inte? Enligt svenska gymnasiets nya rektor Peter Grannas är det irrelevant i det här skedet att diskutera väggar och tak. Först måste det vara klart hur själva innehållet i samarbetet mellan skolorna i Kristinestad ska se ut.

Ärendet om ett gemensamt skolcampus mellan de svenskspråkiga och finskspråkiga gymnasierna och högstadierna i Kristinestad har diskuterats fram och tillbaka under flera år.

Två arbetsgrupper har också tillsatts som har kommit fram till i princip samma sak: Ett gemensamt skolcampus är en grundläggande förutsättning för utökat samarbete.

Inom stadsstyrelsen har ärendet återremitterats två gånger i år i väntan på fler utredningar.

- Det som har oroat mig i den här diskussionen är det att man har satt väldigt lite fokus på själva innehållet tidigare. Jag försökte gå in mer på innehållsbiten och vad som är möjligt och vilka svårigheter som finns, konstaterar Peter Grannas.

- Man kan inte göra vad som helst på grund av schematekniska grejer, tidsbrist och även vad lagen säger i den här frågan.

Tre modeller av samarbete

Grannas presenterade sin syn på saken för fullmäktiges aftonskola för ett par veckor sedan. Enligt honom finns det tre modeller av samarbete:

1. Fördjupad integration: I princip det man har idag med samarbete kring en- och tvåspråkiga specialinriktningar. Bland annat har man en idrottsinriktning där gymnasieelever från båda språkgrupperna deltar.

2. Omfattande integration: Den här modellen kunde omfatta även vissa tillämpade kurser där kursinnehållet är delat mellan svenska och finska.

3. Total integration: Studerande har tillgång till specialinriktningar, tillämpade kurser och övriga obligatoriska kurser på det andra inhemska språket.

Enligt Grannas är det så gott som omöjligt att få den tredje modellen att fungera i Kristinestad.

Kristinestads gymnasium.
Kristinestads gymnasium. Kristinestads gymnasium. Bild: YLE kristinestads gymnasium

- Vi har delade lärartjänster med högstadiet och det betyder i praktiken att det är fyra skolor och inte bara två skolor som borde ha nästan identiska scheman. Det vågar jag nästan påstå att blir omöjligt att genomföra.

- Samarbetet borde framförallt byggas upp på tillämpade kurserna, det vill säga kurserna som är utöver de obligatoriska och fördjupade kurserna.

Då kommer man till frågan om man måste vara under samma tak för ett genomföra de två andra modellerna av samarbete.

- I det samarbete som vi har idag eller i ett till och med utökat samarbete så spelar inte väggarna så jättestor roll utan där är det nog själva innehållet som är i fokus. Där är det möjligt att samarbeta även om vi inte skulle vara inom samma väggar. Väggarna ska inte vara ett hinder för samarbete.

Har inget emot ett gemensamt campus

Grannas har inget emot ett gemensamt skolcampus. Men ur ett innehållsmässigt perspektiv är det inte nödvändigt för samarbetet att skolorna är under samma tak.

- Ur en pedagogs synvinkel ser jag det så här, sedan om det finns ekonomiska motiv och annat som styr frågan så då kanske man har en liten annan syn på hur man borde gå till väga.

Grannas vill påpeka att det viktigaste nu är att inte planera samarbetet över huvudet på dem som det gäller.

Han anser att lärarna från båda språkgrupperna borde samlas och tillsammans fundera på hur samarbetet kunde fungera inom olika ämnen.

Sedan skulle man utgående från de idéerna bygga upp ett schema.

- Efter att man fått ett schema till stånd så kan man börja fundera på byggnaderna. Behöver vi för det här samarbetet vara under samma tak eller går det att samarbeta under två tak?

- Skolorna kan absolut vara under samma tak. Men man borde först slå fast vilka motiven är till att vi ska samarbeta eller vara under samma tak.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten