Hoppa till huvudinnehåll

Historiskt lite vatten i floden Rhen – torr sommar och höst stoppar fartygstrafik på tyska floder

Den extremt torra sommaren har en stor inverkan på många centraleuropeiska floder. På många håll är vattennivån i floderna rekordlåg och det här ställer till med stora problem för fartygstrafiken, bland annat på de stora floderna i Tyskland.

Floden Rhen har blivit en turistattraktion, men på ett lite annat sätt än vad man är van vid.

Där floden vanligtvis fritt brukar flyta fram kan man idag på många ställen promenera och det här lockar både turister och ortsbor.

– Det är helt otroligt att man faktiskt kan gå här. Det här trodde jag aldrig att jag skulle få uppleva, säger en dam som förevisar mig några tomatplantor som av någon outgrundlig anledning har lyckats slå rot bland stenarna.

Bland de många turisterna finns också stadens servicepersonal, som nu passar på att städa upp skräp som under årens lopp har samlats på flodens botten.

Vid staden Bingen am Rhein, vid sammanflödet av floderna Nahe och Rhen, ligger vattennivån nu ungefär två meter lägre än normalt så här års.

Torka i Rhen, möjlighet att gå till tornet Mäuseturm.
Tornet Mäuseturm i Bingen. Torka i Rhen, möjlighet att gå till tornet Mäuseturm. Bild: Johnny Sjöblom Mäuseturm

”Det börjar bli grunt”

Vattenståndet vid Bingen har sjunkit så gott som konstant under de senaste veckorna och i onsdags låg man på rekordlåga 47 centimeter.

– Så här lågt har vattnet aldrig varit. I rännan där fartygen rör sig är djupet nu ungefär en och trettio. Det finns förstås djupare ställen, men det börjar bli grunt, säger Florian Krekel från den statliga sjöfartsmyndigheten WSA i Bingen.

Florian Krekel från Wasserstraßen- und Schifffahrtsverwaltung Bingen.
Florian Krekel. Florian Krekel från Wasserstraßen- und Schifffahrtsverwaltung Bingen. Bild: Johnny Sjöblom miljöorganisationer,Wasserstraßen- und Schifffahrtsverwaltung

De lastfartyg man ser stäva upp och ner för floden är alla långt ifrån fullastade. Där fartygen normalt brukar ligga djupt i vattnet är fartygssidorna i dag nästan helt blottade.

– Det låga vattenståndet begränsar redan nu fartygstrafiken rejält. Lastfartygen kör med bara tjugo procent av den maximala lastkapaciteten och många passagerarfartyg och färjor trafikerar inte alls, säger Krekel.

– Det här har långtgående konsekvenser för branschen. Till exempel har rederiet KD ställt in alla avgångar mellan Köln och Mainz.

En handskriven lapp vid kajen informerar om att vattenståndet är för lågt för rederiets båtar.

Dyrare bensin

Men det är inte bara i Rhenfloden som vattennivån för tillfället är rekordlåg.

Också på andra stora floder som Donau, Elbe och Oder dras skepparna med allt grundare fartygsrännor.

Transportproblemen har redan lett till stigande oljepriser i Tyskland. På sina håll har bensin och diesel tagit slut vid mackarna.

Bolag som Thyssenkrupp och kemikaliekoncernen BASF har meddelat att man tvingas begränsa produktionen på grund av brist på råvaror.

En del transporter sköts nu i stället med tåg eller långtradare.

Man befarar att lågvattnet också kommer att blottlägga farliga blindgångare från andra världskriget – bomber som normalt ligger dolda under vattenytan.

Återkommande problem i framtiden?

Vid kajen i Bingen träffar jag också hobbyfotografen Reinhard Koch med kameran i högsta hugg.

Han kommer ner till Rhen flera gånger om året för att ta bilder. Han har varit på plats också tidigare då vattnet har varit lågt.

– I november 2003 var jag också här, men då var vattnet inte riktigt så lågt som det är nu, säger Koch.

Hobbyfotografen Reinhard Koch.
Reinhard Koch. Hobbyfotografen Reinhard Koch. Bild: Johnny Sjöblom fotograf,Hobby,Reinhard Koch, hobbyfotograf

– Det hänger väl ihop med klimatförändringen och på den svåra torkan under sommaren och hösten.

Experter varnar nu för att lågvattnet i framtiden kan bli ett återkommande problem i Rhenfloden, i synnerhet om de schweiziska glaciärerna smälter bort.

– Med prognoser för framtiden vill jag vara aningen försiktig, men vissa somrar på 2000-talet har nog varit påfallande torra. Men visst var det torrt förr också, till exempel åren 1947 och 1962, säger Florian Krekel.

För att det nu akuta läget ska förbättras krävs i alla fall ihållande regn.

– Det borde nog regna starkt i flera dagar i hela södra Tyskland. Men väderprognoserna ser för tillfället inte värst hoppingivande ut, säger Krekel.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes