Hoppa till huvudinnehåll

Kommande nedskärningar i busstrafiken bekymrar Lovisapendlare: ”Jag får säkert börja köra bil i stället”

Landsvägsvy från bussfönster.
Landsvägsvy från bussfönster. Bild: Yle/Stefan Paavola busstrafik,bussar

Bussbolaget Pohjolan Liikenne planerar att lägga ner all sin fjärrtrafik. Det här är något som får pendlarna i Lovisa att reagera kraftigt.

För Stina Ahleskog, som varje dag tar bussen in till Helsingfors från Lovisa, väcker beskedet oro och ilska. Det var på fredagen som bussbolaget meddelade om sina planer.

- Jag var jättesur och arg under hela veckoslutet och tänkte att det här blir nog inte bra, säger Stina Ahleskog, efter att ha utforskat busstidtabellerna närmare.

Redan tidigare har Lovisa drabbats av indragna bussturer. Senast var det bland annat Savonlinja som drog in olönsamma rutter.

- Nu har vi träff med pendlargänget varje morgan kl 6.25 på motorvägsrampen vid Gislomrakan. Det fina är att Pohjolan Liikenne kör direkt in till Helsingfors.

Snabba och smidiga turer försvinner

Hon jobbar i Vallgård och arbetsresan tar nu lite på en timme. Om den rutten försvinner tar arbetsresorna med buss betydligt längre tid. Arbetsdagen blir för henne nästan fjorton timmar lång

- Försvinner de här turerna kommer jag knappast mera att anlita buss utan börjar köra bil istället. Jag hoppas förstås att något annat bussbolag skulle ta över.

Busstationen i Lovisa.
Lovisa busstation. Busstationen i Lovisa. Bild: Yle/Jeannette Lintula Lovisa,ungdomsverkstad i lovisa

Pohjolan Liikenne kör dagligen åtta turer in till Helsingfors från Lovisa och sex turer tillbaks. Att åka andra tider med andra bussbolag är ingen lösning för Stina Ahleskog.

- Jag blev verkligen arg, då jag kollade upp tidtabellerna. Savonlinja kör kl. 5.40 via Borgå. Med den turen blir min arbetsdag väldigt lång, då bussen hemåt startar femtiden på eftermiddagen.

I tidningen Nya Östis Facebookgrupp har Lovisabor ondgjort sig över bussituationen och också stadens tjänstemän har fått förfrågningar om busstrafiken.

På Lovisa stad är utvecklingsdirektör Sten Frondén bekymrad.

- Vi är oroade för hur det går för alla de mänskor som behöver bussarna för att komma till jobbet eller skolan. Pohjolan Liikenne har en ganska stor andel av de turer som idag går mellan Kotka, Lovisa och Helsingfors.

Han ser många tecken på att hela bussbranschen är inne i en turbulent fas.

en bild på en hand som håller i ryggstödet
en bild på en hand som håller i ryggstödet Bild: Sandra Crawford/Yle Buss,trafik,väg,Porvoon Liikenne - Borgå Trafik,Pendling,bussresa

- I Lovisa är vi oroliga över att fjärrtrafikslinjer som tidigare var lönsamma håller på att bli olönsamma. Man både säljer bolag och lägger ner verksamheten.

Enligt Sten Frondén kan förlusten av fjärrturerna delvis kompenseras med de turer Savonlinja kör nästan samtidigt. Men då tar det till exempel 20 minuter längre att komma till Helsingfors.

- Staden har inga möjligheter att köpa busstrafik, det är numera NTM-centralen som sköter upphandlingen av kollektivtrafiken.

Goda bussförbindelser är livsviktiga för Lovisas framtid.

- Lovisaborna pendlar allt mera. Som bosättningsort är vi inte lika attraktiva som förr om man i framtiden måste ha egen bil. Det blir en för stor kostnadsfråga för många.

Egentid i bussen

Som bäst satsar Lovisa stad på att utveckla anslutningstrafik med taxi från byarna till riksvägarna och fjärrtrafiken.

Stina Ahleskog undrar hur Lovisa, som ofta marknadsför sig som en stad med pendelavstånd in till huvudstadsregionen, i framtiden ska locka nya invånare.

- Man kan inte göra reklam för Lovisa och uppmana mänskor att flytta hit, om förutsättningen är att de ska ha bil.

Själv pendlar hon gärna med bussen.

- Bussresan erbjuder en möjlighet till privat, egen tid. Jag brukar lyssna på musik, läsa, handarbeta och jobba i bussen. Ibland sover jag en stund.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland