Hoppa till huvudinnehåll

Halt på vägarna – långtradare i diket, busschaufför fick sanda själv

Halt väglag.
Onsdagsmorgonen bjöd på halt väglag. Halt väglag. Bild: Yle/ Maria Wasström väglag,regn på väg

Onsdagsmorgonen bjöd på halt väglag på olika håll i Österbotten. Halkan ledde till att en långtradare körde i diket i Lappfors i Pedersöre. I Österö i Vörå fick en chaufför själv sanda vägen för skolbussen.

Långtradarolyckan inträffade i Kiisk by i Lappfors, Pedersöre vid halvåtta-tiden på onsdag morgon.

- Det hala föret gjorde att långtradaren gled i diket i en svag högerkurva. Ingen person skadades, säger Kenneth Dahl, brandförman på Österbottens räddningsverk.

Långtradaren ligger på sidan i ett djupt dike. Vägen kommer att stängas av 10-tiden och kommer att vara stängd under tiden som långtradaren bärgas.

- Det är en smal väg så vi är tvungna att stänga av hela vägen. Bärgningen tar antagligen mer än halva dagen, säger Dahl.

Busschaufför fick sanda själv

Också enligt Peter Norrgård, ägare av Norrgårds Busstrafik Ab, var morgonen utmanande.

Norrgård, som kör skolbuss i Österö i Maxmo skärgård, anser att vägarna i hans område sköts dåligt.

På onsdagsmorgonen var det fläckvis väldigt halt och Norrgård fick ta till egna lösningar för att klara av att ta sig hela vägen fram på Österövägen.

- Jag fick faktiskt åka hem och hämta några hinkar med sand för att alls komma uppför den sista backen på grusvägen, säger Norrgård.

För skolbarnen blev det en halvtimmes försening, men bussen hölls på vägen och alla kom fram helskinnade.

- Jag skulle nog hälsa att det lönar sig att vara aktsam i trafiken just nu, det kan fortfarande vara halt ställvis, säger Norrgård.

Österbottens förbund: Vägnätet får för lite pengar

Under den hala onsdagsmorgonen skickade Landskapets samarbetsgrupp i Österbotten ut ett ställningstagande där de anser att anslagen för vägnätet är otillräckliga.

Redan i våras kom nyheten om att vägarna i Österbotten får rekordlite pengar. Anslagen för vägnätet i de tre österbottniska landskapen sjunker nämligen från 60 miljoner till 40 miljoner euro 2019.

Det här innebär att den vägsträcka som kan beläggas krymper från 270 till 150 kilometer. Det här oroar landskapets samarbetsgrupp som säger att det leder till en ohållbar situation.

De vill se att anslagen för vägnätet återgår till samma nivå som tidigare och att regeringen i fortsättningen istället höjer anslagen.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten