Hoppa till huvudinnehåll

Raseborg slutar köpa skolskjutsar av Finn Charters

Skoltaxi
Nu säger staden upp avtalet med ett transportbolag som enligt staden har gjort sig skyldigt till avtalsbrott. (Arkivbild, har inte med bolaget att göra.) Skoltaxi Bild: Yle/Mikael Kokkola skoltransport,skoltaxi

För en del elever i Raseborg kommer skolskjutsen att se annorlunda ut på måndag.

Raseborgs stad har hävt skoltransportavtalen med företaget Finn Charters som har ansvarat för en del av skolskjutsarna i nejden.

Som orsak uppger staden avtalsbrott.

Eleverna får enligt staden närmare information om måndagens skoltransporter via Wilma.

Bildningsdirektören uppger att en offentlig upphandlingsprocess om skoltransporter påbörjas omgående.

Men transporterna måste fungera också under den tid som upphandlingsprocessen pågår. Transporterna sköts därför tillfälligt med det som kallas direktupphandling och som kan användas i brådskande situationer.

Finn Charters rutter kommer skötas av de lokala företagen Ampers Busstrafik, Wikströms Busstrafik och Hangö Trafik.

Det var bildningsnämnden som sade upp avtalen.

Trafikmärken för en busshållplats. En väg och ett hus i bakgrunden.
Trafikmärken för en busshållplats. En väg och ett hus i bakgrunden. Bild: YLE/Fred Wilén Ekenäs,närtrafik

Staden informerade om saken i ett pressmeddelande på fredag kväll (2.11). Samtidigt uppgav staden att bildningsväsendet inte kommer informera mera om saken.

Flera rutter

Enligt uppgifter från 2016 på Raseborgs stads webbplats skötte Finn Charters följande skoltransporter i följande områden:

  • Sjösäng, Starrböle, Stenåker, Hollywood, Karis, Billnäs, Klinkbacka skola, Kirkonkylän koulu i Pojo;
  • Kälahult, Antby, Törvesbro, Karis, Bäljars, Svedja samt
  • Norrby, Västervik, Baggövägen, Gammelboda, Ekenäs.

Hösten 2017 ökade Finn Charters rutter från tre till åtta enligt uppgifter på stadens webbplats (augusti 2017). Det fanns då allt som allt knappt 30 skoltransportrutter som olika företag körde i Raseborg.

Inte första gången

Tidningen Etelä-Uusimaa skrev i augusti att Finn Charters hotas av konkurs. Staden sade då till tidningen att de inte kan annat än vänta och se hur det går.

Företaget uppgav till tidningen att lägetär under kontroll eftersom de har avtalat med skatteförvaltningen om hur de kan sköta sin skatteskuld. Det skulle ha handlat om några tiotusentals euro.

insidan av en buss
insidan av en buss Bild: Filip Snellman buss,transport,trafik

Staden och företaget har tidigare heller inte varit överens om allt.

Finn Charters var till exempel för några år sedan missnöjd med stadens förfarande och bad Marknadsdomstolen upphäva stadens beslut som innebar färre transporter för företaget.

Domstolen gav då Finn Charters rätt så att staden fick lov att ta tillbaka företaget på några rutter för vilka staden redan hade valt andra transportbolag.

Det motiverade staden å sin sida med att Finn Charters inte verkade ha tillräckligt med fordon för att sköta sina antaganden. Enligt uppgifter i Etelä-Uusimaa ligger fallet nu hos Högsta förvaltningsdomstolen

Helt nya skjutssystem på kommande

Raseborgs stad förbereder sig för närvarande för konkurrensutsättning av alla skoltransporter eftersom de gällande avtalen snart löper ut.

Samtidigt hoppas staden kunna ta fram nya moderna transportkoncept som gör det möjligt för också andra än skolbarn att åka med skoltransporterna och andra transporter som staden har hand om.

Artikeln kompletterades lördagen den 3 november vid 12-tiden med meningen: "Hösten 2017 ökade Finn Charters rutter från tre till åtta enligt uppgifter på stadens webbplats (augusti 2017). Det fanns då allt som allt knappt 30 skoltransportrutter som olika företag körde i Raseborg."