Hoppa till huvudinnehåll

Marinklusterexpert: "Raumovarvet har goda möjligheter till att få bygga Kvarkenfärjan"

Raumovarvet
Vinden har vänt för Raumovarvet som den senaste tiden har fått flera beställningar. Raumovarvet Bild: Yle / Peter Karlberg Raumo,raumovarvet

Verksamheten vid Raumovarvet återupptogs 2014 efter att det koreanska varvsbolaget STX lämnade Raumo. Sedan dess har företaget Rauma Marine Constructions jobbat hårt för att få fart på varvet igen. Ett jobb som nu också har börjat synas rejält i orderboken.

Tidigare i år levererade Raumovarvet en passagerarfärja till Danmark och i mitten av oktober skrev Rauma Marine Constructions (RMC) under ett intentionsavtal med rederiet Tallink gällande ett nytt passagerarfartyg.

Beställningen av Tallink innebär 1 500 årsverken och betyder också nyrekryteringar på Raumovarvet.

– Den här beställningen är enormt viktig för oss och för vår utveckling framöver. Det är också väldigt värmande att en gammal kund som Tallink kommer tillbaka till varvet här i Raumo. Det är också på sätt och vis en milstolpe i utvecklingen, säger Håkan Enlund, Rauma Marine Constructions försäljningsdirektör.

Håkan Enlund, Rauma Marine Constructions försäljningsdirektör
Håkan Enlund, Rauma Marine Constructions försäljningsdirektör. Håkan Enlund, Rauma Marine Constructions försäljningsdirektör Bild: Yle / Peter Karlberg Raumo,håkan enlund

Den allra senaste positiva nyheten för varvet är att försvarsminister Jussi Niinistö nu har gett klartecken till ett intentionsavtal mellan RMC och marinen gällande 4 stridsbåtar.

– Resultatet nu när man tittar tillbaka fyra år i backspegeln har varit ganska fantastiskt och det kanske har varit lite mer uppförsbacke än vad vi entusiaster föreställde oss när vi startade.

Viktigt samarbete med Åbovarvet

Raumovarvet samarbetar även med Åbovarvet, då man bygger stålsektioner till skrovsammansättningar. Sektionerna byggs i Raumo och transporteras sedan till varvet i Åbo.

– Att vi har kunnat etablera ett samarbete med Åbovarvet är också ett viktigt led i vår utveckling. Kapacitetsbehovet i Åbo är enormt med tanke på deras fina orderbok och vi är glada över att vi har kunnat hjälpa till på den fronten. Vi hoppas också på att samarbetet fortsätter.

Raumovarvet
RMC har just nu runt 90 anställda vid Raumovarvet. Raumovarvet Bild: Yle / Peter Karlberg Raumo,raumovarvet

Raumovarvet har siktet inställt på Kvarkenfärjan

Ett annat projekt där Raumovarvet har visat ett tydligt intresse är Kvarkenfärjan, det vill säga den framtida färjan mellan Vasa och Umeå.

– Det är ett väldigt intressant projekt och vi tror att vi skulle vara lämpliga byggare. Kvarkenfärjan är den typ av produkt som hör till vårt produktsortiment. Den erfarenhet vi har är också någonting som man kunde utnyttja i Kvarkenfärjan.

Så ska den nya Kvarkenfärjan se ut enligt en design daterad 12.7.2018.
Så här ska den nya Kvarkenfärjan se ut enligt en design daterad 12.7.2018. Så ska den nya Kvarkenfärjan se ut enligt en design daterad 12.7.2018. Bild: Kvarken Link Kvarken,Wasaline

Förra veckan blev det klart att Kvarkenprojektet får tio miljoner euro i regeringens andra tilläggsbudget. Utöver det här föreslås Kvarkenfärjan få tio miljoner i innovationsstöd.

– Den kunskapsnivå och den erfarenhet vi har ackumulerat här är vår styrka i dagens konkurrens. Speciellt när det gäller att bygga korta serier av fartyg där man måste lyckas direkt i planeringsarbetet. Vi säger själva att vi är goda prototypbyggare och det ställer vissa krav som också gör oss attraktiva som byggare, säger Håkan Enlund.

Kvarken Links vd: Vi förhandlar med fyra varv

Bertil Hammarstedt, vd för Kvarken Link, vill varken bekräfta eller dementera att Raumovarvet är med i de pågående förhandlingarna.

– Vi är inne i affärsförhandling med fyra varv, så det enda jag därför kan säga i det här läget är att tre av varven kommer från Europa och ett från Asien.

Enligt Bertil Hammarstedt siktar Kvarken Link på att skriva kontrakt med något av varven i slutet av december.

– Vi har ännu inte fått in några slutliga anbud. Just nu diskuteras vad färjan ska innehålla och det slutliga priset på färjan.

Raumovarvet
Raumovarvet är redo för nya byggprojekt. Raumovarvet Bild: Yle / Peter Karlberg Raumo,raumovarvet

Marinklusterexpert: "Rederierna litar på Raumovarvet"

Tapio Karvonen, marinklusterexpert och specialforskare verksam vid Åbo universitet, lyfter fram några punkter som har haft stor betydelse för Rauma Marine Constructions utveckling.

– Den första beställningen av passagerarfärjan till Danmark var en väldigt viktig referens för Raumovarvet. Nu har man fått ett förtroende. Rederierna litar på att Raumovarvet kan ta sig an större projekt och bygga större fartyg.

– RMC är ett ganska nytt företag, men tack vare det här förtroendet och beställningarna från Tallink och Försvarsmakten ser det just nu väldigt ljust ut för Raumovarvet. Det har också visat sig att det gamla kunnandet från STX-tiden finns kvar, plus att RMC förstås också har gjort väldigt mycket för att förbättra allt sedan den tiden. Även Raumo stads insatser efter att STX lämnade har varit väldigt viktiga.

"Kvarkenfärjan passar väldigt bra för Raumovarvet"

Gällande Kvarkenfärjan tror Tapio Karvonen att Raumovarvet ligger bra till.

– Jag skulle säga att de har en ganska bra möjlighet att få bygga Kvarkenfärjan. De har kunnandet och den typen av fartyg passar väldigt bra för Raumovarvet. Det är inte alls självklart att beställningen går till Raumovarvet, men de har goda möjligheter.

specialforskare Tapio Karvonen
Tapio Karvonen är marinklusterexpert och specialforskare verksam vid Åbo universitet. specialforskare Tapio Karvonen tapio karvonen

Vad talar för fortsatta framgångar för RMC?

– Varvets orderbok är inte full, så Raumovarvet har just nu en bra möjlighet att ta nya projekt. För tillfället finns också en efterfrågan på bil- och passagerarfartyg. En annan stöttepelare och viktig sak för Raumovarvet är deras samarbete med Åbovarvet.

Ser du någon fara i den här utvecklingen?

– Nej, men utmaningar. Och utmaningen överlag inom varvsindustrin just nu ligger i att få tag i kompetent arbetskraft, säger Tapio Karvonen.

Här hittar du TV-Nytt-inslaget om Raumovarvet. Inslaget inleds 19.06 minuter in i sändningen.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland