Hoppa till huvudinnehåll

Monica fick en panikattack, men akutvårdarnas bemötande förvärrade ångesten: "De bad mig sluta med clowneriet, det kändes så kränkande"

Ambulans med bakdörren öppen.
När ambulansen anlände var inte hjälpen sådan som Monica Björkell-Ruhl hade väntat sig. Arkivbild. Ambulans med bakdörren öppen. Bild: Yle/ Katriina Laine ambulanser,första hjälpen

- När man äntligen har tagit steget och bett om hjälp och så får man ett sådant här bemötande. Det är kränkande, säger Monica Björkell-Ruhl. Hon säger att akutvårdarnas bemötande förvärrade hennes ångest under panikattacken. Enligt akutvårdschefen vid Helsingfors räddningsverk ska akutvårdare inte beskylla en patient för att ambulans har tillkallats.

Det var en söndagskväll för några veckor sedan. Monica Björkell-Ruhl var hemma med sin man och sin son.

- Jag skakade och darrade och blev stel i kroppen. Jag spände mig och fick svårt att andas. Jag började hyperventilera och mängden syre i blodet gick upp till 100 procent, vilket gjorde att jag tappade talförmågan. Jag svettades och kunde inte öppna ögonen. Allting blev vitt och det kändes som att jag skulle dö, säger Björkell-Ruhl.

Hon fick en panikattack, en liknande som den några dagar tidigare. Men den här gången var mottagandet helt annorlunda. Hennes man Rafael Ruhl ringde nödcentralen och en ambulans anlände.

- Jag låg i min säng och akutvårdarna kom in i rummet. De frågade vad jag har för fel och när jag inte svarade sade de att om jag inte börjar samarbeta med dem far de härifrån. Jag tror att de mätte febern och tog blodprov. Eftersom jag inte kunde prata försökte jag visa att de skulle prata med min man. Han var då upptagen med att lugna min son som hade panik eftersom mamma inte mådde bra.

"Inne i ambulansen kändes det som att de började anfalla mig verbalt"

Enligt Björkell-Ruhl försökte akutvårdarna inte reda ut vad hon led av och lugna ner henne utan istället gjorde deras agerande saken värre.

- De uppmanade mig att stiga upp ur sängen och skyndade på mig fastän jag knappt kunde öppna ögonen och skakade och darrade. Vi for i väg till jouren. Inne i ambulansen kändes det som att de började anfalla mig verbalt.

- Akutvårdarna sade att det inte finns någon orsak till att jag inte kan prata. Det är så idiotiskt att du ber din man ringa en ambulans och vill ha hjälp, men när vi kommer på plats så samarbetar du inte med oss, sade de och bad mig sluta med clowneriet. Jag fick bara mer ångest. Det kändes så kränkande.

När det här hände var du ganska frånvarande. Är du säker att du kommer rätt ihåg vad som sades?

- Jo, absolut. Jag föreställer mig inte eller hittar på. Följande dag berättade jag det här för min man. Han sade då att han inte är överraskad eftersom han tyckte att akutvårdarna också hemma hos oss var osakliga och ovänliga.

Malms sjukhus
Björkell-Ruhl fördes med ambulans till Malms sjukhus i Helsingfors. Malms sjukhus Bild: YLE/ Christoffer Gröhn malms sjukhus

"Tror att deras problem var att det inte fanns tillräckligt med blod"

Monicas man, Rafael Ruhl, säger till Yle Huvudstadsregionen att när han ringde nödcentralen berättade han att hans fru har en panikattack och att det inte går att prata med henne. På nödcentralen lovade man sända en ambulans.

- Killarna som kom i ambulansen verkade otåliga, stressade och nästan aggressiva. Då vi några dagar tidigare ringde en ambulans på grund av en panikattack försökte vårdarna hjälpa men den här gången verkade de mer påträngande.

Rafael var inte närvarande i sovrummet då akutvårdarna pratade med Monica eftersom han lugnade ner deras son.

- Jag tror att deras problem var att det inte fanns tillräckligt med blod, konstaterar Rafael.

- När man äntligen har tagit steget och bett om hjälp och så får man ett sådant här bemötande. Det är kränkande, säger Monica Björkell-Ruhl, som har gett respons till Helsingfors räddningsverk om saken.

"Våra vårdare borde inte beskylla patienten för att ha ringt 112"

Kari Porthan, chef för akutvårdsenheten vid Helsingfors räddningsverk, vill inte kommentera bemötandet av en enskild patient men säger att akutvårdare inte ska ifrågasätta att någon vill ha hjälp.

- Så borde det inte vara. Våra vårdare borde inte beskylla patienten för att ha ringt 112. Det är nödcentralens jour som fattar beslut om att inkalla ambulans eller inte. Kunden ska inte bära det ansvaret, säger Porthan.

Ska man då ringa 112 vid en panikattack?

- Om attacken inte går om med vård hemma, och man inte får hjälp av anhöriga, som en partner eller kompis som varit med om situationen förut och som känner till besväret, så är det på sin plats att ringa nödnumret.

Akutvårdare utbildas i hur personer som har en panikattack ska bemötas

Porthan säger att akutvårdare nästan dagligen möter patienter som har fått en panikattack.

Enligt honom har akutvårdare också kunskap att bemöta fall med panikattacker, andningssvårigheter och talsvårigheter. Akutvårdare utbildas i dessa både inom examensutbildningen och inom räddningsverkets interna utbildning och vidareutbildning.

Porthan säger att patienter i allmänhet är nöjda med räddningsverket och att mätningar visar att kundnöjdheten ligger på mellan 4,3 och 4,5 på en skala mellan 1 och 5.

- Vi har 60 0000 fall om året, och bara 50 får kritisk respons. Klart att alla som upplever att de får dålig service inte ger respons, så det finns säkert fler fall än så. Vi försöker ta lärdom av alla fall.

Lärdomar kan föras vidare genom att informationen anonymt förs vidare till utbildningssystemet.

Björkell-Ruhl har ännu inte fått svar på sin respons, men enligt Porthan är svaret på väg.

- Vi behandlar all kundrespons och svarar skriftligt. Vi följer alltid samma procedur, så vi kommer naturligtvis att svara även på den här responsen.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen